topNotif

برنامه ریزی در زمان امتحانات !

1559 بازدید
01 شهریور 97
خانم راد
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

چگونگی برنامه ریزی در زمان امتحانات

امتحان را همه ما به خوبی می شناسیم با تمام وجود لمس و احساس کرده ایم و درباره آن کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین به همراه داریم. با رسیدن فصل امتحانات گاه بذر نگرانی و دلهره و گاه ترسی پنهان و موهوم شکل می گیرد.

آیینه برنامه ریزی در فصل امتحان

فایده اصلی کاربرد برنامه ریزی عبارت است از هدفمندی، برکت زمان و کاهش دغدغه است. امروزه ضرورت برنامه ریزی، با عنایت به سرعت، اطلاعات، قدرت و تحولات انفجاری موجود از آفتاب روشن تر است. اهمیت برنامه ریزی انقدر روشن و بدیهی است که بی نیاز از تاکید به نظر می رسد. این اصل در تمام مراحل حیات آدمی و در همه امور جاری لازم الاجرا است. برخی صاحب نظران معتقدند ما با برنامه ریزی، تمام امکانات خویش را به جهت وصول به هدف تعیین شده بسیج می کنیم و به نوعی هماهنگی می رسیم، بهترین مثال در این زمینه فصل امتحانات یا کنکور است.

فصل امتحان

فصل آزمون ها از محسوس ترین زمان ها جهت به کارگیری یک برنامه ریزی منسجم و مجددانه به شمار می آید. چون برنامه ریزی روش نظامدار انجام امور است و بدون به کارگیری آن اهداف حاصل نمی گردند. در حالت فقدان برنامه به روزمرگی دچار خواهیم شد و با انجام مطالعات پراکنده انگیزه های خود را ضعیف می سازیم که محصول آن اضطراب ها و نگرانی هاست.

برنامه ریزی در زمان امتحانات !

برنامه ریزی در زمان امتحانات !

مهارت های مطالعه و یادگیری

عمدتا در زمان امتحان برای بهبود و افزایش یادگیری باید اصول زیر رعایت گردد.

مهارت های پیش از شروع مطالعه، تعیین هدف و انگیزه، تعیین مدت لازم، تعیین مقدار مطالعه، انتخاب محیط مناسب، اجتناب از اموری مانند پر بودن معده، اضطراب های نا به جا و تخیلات، مهارت های هنگام مطالعه، مطالعه فعال و جدی، حفظ آرامش، دوری از عوامل اخلالگر مانند جلسات خانوادگی، صدای تلویزیون و رادیو و محیط پر سر و صدا و…، در صورت امکان یادداشت برداری نکات مهم، برخورد سوالی با مطالعه آموختنی، ترک افکار منفی، تمرکز حواس، استراحت کردن هنگام مطالعه، هر 45 دقیقه تا یک ساعت استراحت 5 دقیقه ای لازم است، علامت گذاری نکات مهم جز مهارت های حین مطالعه است.

اصول بعد از پایان مطالعه، تکرار آموخته ها و مرور آن ها، تاکید بیشتر بر نکات علامت گذاری شده، در صورت امکان مباحثه کردن جز این اصول است.

نکات مهم برای بهبود مطالعه !

تعیین هدف و انگیزه :

داشتن هدف و انگیزه از عوامل مهم روند یادگیری است وقتی با مطالب درسی هدفمند برخورد می کنیم، به آرامش روانی و مرزهای قدرت یادگیری می رسیم. داشتن هدف، ترسیدن از کمبودها را کاهش می دهد زیرا ترسیدن از کمبودها موجب می شود نتوانیم به موضوع پی ببریم که هم اکنون به اندازه کافی ارزشمندیم و توانایی فوق العاده داریم.

تعیین مدت زمان مطالعه :

معمولا 24 ساعات شبانه روز را به سه قسمت صبح تا ظهر، ظهر تا شب و شب تا صبح تقسیم بندی می کنند. اگر در شبانه روز هشت ساعت را برای مطالعه در نظر بگیریم یعنی یک سوم زمان را لحاظ کنیم، دو سوم (16 ساعت) به استراحت و کارهای جانبی و تغذیه اختصاص می یابد. چنانچه هشت ساعت احیا شده را در طول روز به تناسب کار و مشغله تقسیم کنیم، در طول هفته شاید 56 ساعت وقت مفید با رعایت روزانه 16 ساعت وقت آزاد خواهد بود که جمعا در طول هفته 112 ساعت وقت آزاد جهت استراحت و تغذیه و ورزش و … 56 ساعت فرصت مطالعاتی و … خواهیم داشت.

 

همچنین بخوانید: کمک به کودکان تیزهوش برای شناخت خود

 

محیط مناسب :

رعایت عوامل محیطی زیر برای مطالعه قابل عنایت است، پر بودن معده : میزان یادگیری و انگیزه مطالعه را کاهش می دهد. در اثر مطالعه قند خون کاهش می یابد بدین سبب اصطلاحا گفته می شود افراد شیرینی خور می شوند بهتر است از تنقلات طبیعی از جمله کشمش که اثری عجیب بر حافظه دارد، استفاده شود. تا حد ممکن مواد نشاسته ای مصرف نشود. مصرف لبنیات مخصوصا ماست و دوغ موجب خواب آلودگی می گردد و لازم است میزان مصرف شان کاهش یابد. گرسنگی زیاد نیز یادگیری را مختل می کند.

نکات کاربردی برای امتحان

به کار بستن موارد زیر در بهینه سازی آزمون های درسی و دانشگاهی و آزمون های ورودی مفید می نماید : مطالعه در طول ترم تحصیلی (نه به قصد امتحان) فقط مرور مطالب، حافظه را برای پذیرش مطالعات بعدی آماده می سازد. چنانچه انسان هر روز بعد از پایان درس و مراجعه به منزل یا خوابگاه در حد نیم ساعت یا بیش تر، درس ارائه شده را مرور کند، پایداری مطالب از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت خواهد چرخید. بهترین راه آماده سازی در شب قبل از امتحان مرور و تکرار الگوهای سازماندهی شده است. در طول مطالعه حافظه تصویری را فعال کنید، کدگذاری، رمزگذاری، علامت گذاری و واژه سازی از روش های خوب به شمار می آیند.

فراموش نکنید معمولا 24 ساعت مانده به موعد امتحان بیشترین یادگیری های صورت می گیرد. بنابراین از دغدغه، اضطراب ها، کارهای غیر لازم، دخالت ها، مشغولیات کاذب، رسانه ها، مجلات و … دوری کنید. نیم ساعت قبل از برگذاری امتحان از بحث و مطالعه بپرهیزید. جای خلوتی بیابید و تامل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0