topNotif

بحران دوران بلوغ چیست و چگونه بر آن پیروز شویم

2043 بازدید
07 اسفند 96
آلاله

بحران دوران بلوغ چیست و چگونه بر آن پیروز شویم ؟

در حال حاضر، روشن است که نوجوانی تنها در بلوغ جنسی و ظاهر آن خلاصه نمی شود. بدون شک تغییر ابعاد بدن، بیدار شدن غرایز و احتیاجات جنسی که برای اولین بار در دوره ی بلوغ احساس می شود، برای هر نوجوان حادثه ای عظیم است. حادثه ای که تعادل او را مختل می کند و کل وجودش را دچار دگرگونی می سازد. همچنین اغتشاش های ناشی از تغییرات فیزیولوژیک در ارگانیسم، موجب دگرگونی روانی نیز می شود.

اما این تغییرات روانی، طولانی تر و پیچیده تر از آن اند که بتوان تغییرات جنسی و جسمی را تنها عامل ایجاد کننده آن ها دانست. تغییرات عمیق و همه جانبه (جنسی، جسمانی، عقلانی، عاطفی، اجتماعی) که در این دوره تحقق می پذیرد، هستی روانی نوجوان را دگرگون می سازد. او خود را به نحو دیگر احساس می کند، به عبارت بهتر خود را از دست می دهد. با خود می گوید : من کیستم؟ به همین جهت موجودی نسبتا شکننده و متاثر است.

پیام های اساسی و اطلاعات حمایت کننده

بلوغ جنسی، تغییر از موقعیت فیزیولوژیک کودک به موقعیت فیزیولوژیک بزرگسال است. به عبارت دیگر بلوغ جنسی، تغییرات فیزیولوژیک و جسمانی است که کودک را چه از حیث شکل ظاهر و چه از حیث کنش های فیزیولوژیک به سطح بزرگسال انتقال می دهد. بلوغ جنسی با پیدایش صفات ثانوی همراه است که تا پیش از آن وجود نداشته است. واکنش ها و تغییرات به طور ناگهانی و همزمان ظاهر نمی شود. بلکه طبق نظم معینی در طی چندین سال ادامه پیدا می کند.

 

بحران دوران بلوغ چیست و چگونه بر آن پیروز شویم

بحران دوران بلوغ چیست

 

در این تغییرات سه مرحله را می توان تمیز داد :

  1. مرحله پیش از بلوغ که به وسیله صفاتی مانند ازدیاد سرعت رشد، آغاز پیدایش، صفات ثانوی جنسی یعنی رشد غدد تناسلی، روییدن مو در اعضا آشکار می شود و در دختران همراه با رشد پستان ها است.
  2. مرحله بلوغ که در طی آن سرعت رشد، کمتر می شود و صفات جنسی رشد خود را ادامه می دهند و خصوصیات جنسی یعنی کم شدن حجم سینه ها و تغییر صدا آشکار می شود و اولین ترشحات ظاهر می شوند. در نزد دختران، اولین عادت ماهانه بروز می کند.
  3. مرحله پس از بلوغ که کمال رشد جنسی است و طی آن غده های جنسی و اعضای تناسلی به رشد خود ادامه می دهند و امکان اعمال طبیعی (تولید مثل) حاصل می شود.

تغییرات از چه سنی شروع می شوند ؟

این دوره و تغییرات در دختران از سن نه سالگی شروع می شود و در هفده سالگی پایان می یابد، اما در پسران در سن دوازده سالگی آغاز می شود و در بیست و یک سالگی پایان می یابد.

به هنگام بلوغ نیازهای غذایی هم از لحاظ کمیت (به علت ازدیاد رشد) و هم از لحاظ کیفیت قابل اهمیت است. رشد بافت های عضلانی احتیاج به رژیم غذایی سرشار از مواد پروتئینی دارد. هر گاه نوجوانی دچار عقب ماندگی رشدی باشد، می بایست افزون بر جستجوی علت واقعی آن در دستور غذای او تجدید نظر شود و مراقبت بیشتری به عمل آید تا تاخیر او در رشد به نحو بهتری جبران شود.

 

همچنین بخوانید:  تغذیه نوجوانان در سنین بلوغ

 

شناخت خصوصیات زیستی رشد در موقع بلوغ، درک بسیاری از کردارهای این مرحله را آسان می سازد. برای نمونه به جای استراحت طلبی، نوجوانان به شدت جویای فعالیت و مخصوصا بازده های ورزشی است. به موازات این تغییرات، میزان توان بدنی هم تغییراتی پیدا می کند که ناشی از تغییرات متابولیسم است. به هنگام بلوغ، وزن و حجم قلب تقریبا دو برابر می گردد.

معمولا دو سال پس از پیدایش آثار بلوغ جنسی (تولید نطفه در پسران و عادت ماهانه در دختران) سوخت و ساز پایه، وضعیت با ثباتی پیدا می کند. بین سنین ده تا بیست سالگی توان بدنی و عضلانی پسران جوان دو برابر می شود. در صورتی که این ازدیاد برای دختران جوان بسیار کمتر است. میزان توان بدنی با مقدار هموگلوبین خون یعنی میزان اکسیژنی که به مصرف عضلات می رسد، ارتباط دارد.

علت بروز جوش های صورت در سنین بلوغ :

در این دوره فعالیت های غده های داخلی بدن نوجوان سبب بروز جوش هایی در صورت می شود که این حالتِ جوش ها کم کم عفونی می گردد، ورم می کند و قرمز می شود. این حالت، جوش صورت (آکنه) نامیده می شود. جوش ها را به هیچ وجه نباید با فشار دادن ترکاند، زیرا میکروب آن در قسمت های دیگر صورت منتشر می شود و در نتیجه تعداد جوش ها زیاد می شود. جوش هایی که روی بینی و اطراف لب بالا هستند، بسیار خطرناک تر از جوش های بقیه نقاط صورت هستند و باید هر روز چهار الی پنج بار جوش ها را با آب و صابون شستشو داد و سپس به دقت خشک کرد. از خوردن غذاهای سرخ شده و شیرینی های خامه دار پرهیز کنید و به جای آن از سبزی های تازه، میوه و شیر استفاده کنید.

دیگر تغییرات در دوران بلوغ :

در دوران بلوغ تعادل روانی بر هم می خورد، تشخص طلبی و سازگاری اجتماعی فرد دچار آشفتگی می گردد. نوجوان می خواهد شخصیت خود را اثبات کند، به همین دلیل با بزرگسالان مخالفت می کند. بیشتر به اموری دلبستگی پیدا می کند که توانایی به دست آوردن و یا انجام دادن آن ها را ندارد. به این دلیل، از لحاظ روانی همیشه بین قدرت و ناتوانی، هیجان و ترس به سر می برد.

در این دوره تخیل جوان قوی می شود، اغلب قهرمان فیلم ها و داستان ها را سرمشق و نمونه اخلاق و رفتار و حرکات زندگی می داند. در نتیجه نیازمند مواظبت بسیار خردمندانه و کاملی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق شاهتره را با خواص ضد حساسیت ها،تصفیه کننده خون، صفرابر، اشتهاآور، معرق، رفع بیماری های پوستی، ادرارآور، ضد زردی، تقویت لثه و جلوگیری از خونریزی آن، هضم کننده غذا،رفع کمبود ویتامین ث در بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0