topNotif

با شناخت راه های انتقال، از ابتلا به بیماری هپاتیت جلوگیری کنید

1805 بازدید
17 آذر 97
بهاره
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با شناخت راه های انتقال، از ابتلا به بیماری هپاتیت جلوگیری کنید

هپاتیت نوعی التهاب در کبد است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، میلیون ها نفر هر ساله مبتلا به هپاتیت می شوند و حدود 1.400 میلیون نفر به دلیل این بیماری در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. هپاتیت موجب التهاب عفونت کبدی می شود و توسط پنج ویروس ایجاد می شود به همین دلیل، هپاتیت با توجه به ویروس آن به پنج دسته هپاتیت A، B، C،D و E تقسیم می شود. هپاتیت، اغلب خطر ابتلا به سیروز کبدی یا سرطان کبد را افزایش می دهد. الکل و بعضی از داروها و بیماری های خود ایمنی نیز می تواند عوامل بروز این بیماری باشد. برخی عادات نادرست نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری هپاتیت را افزایش دهند. در این مقاله، با شناخت راه های انتقال، از ابتلا به بیماری هپاتیت جلوگیری کنید.

بیماری هپاتیت

بیماری هپاتیت

راه های انتقال ویروس هپاتیت

هپاتیت نوعی بیماری عفونی است. اغلب افرادی که در تماس با مدفوع و استفاده از غذاها و نوشیدنی های آلوده قرار دارند، بیمار می شوند. این بیماری ها از یک نفر به یک دیگر منتقل می شود. گاهی اوقات هپاتیت از کودکان به سایر افراد انتقال می یابد. در چنین مواردی، هنگام تعویض پوشک کودک، ویروس به فرد در تماس با کودک سرایت می کند.

استفاده از آب آلوده

ویروس های هپاتیت از طریق آب منتقل می شوند. در واقع ویروس های آن بسیار قدرتمند هستند، به راحتی نمی میرند و سریع رشد می کنند. در چنین مواردی، این ویروس ها حتی از طریق میوه های تازه و سبزیجات، به راحتی به فرد منتقل می شود. برای جلوگیری، می توانید تمامی میوه ها و سبزیجات را به دقت و با مواد ضد عفونی کننده شستشو دهید. اگر بیرون می روید، سعی کنید از آب های آشامیدنی سالم و بطری های آب بسته بندی شده استفاده کنند.

 

همچنین بخوانید: هپاتیت یک بیماری خاموش

 

مصرف ماهی خام یا نیمه پخته

بسیاری از ماهی ها که در آب آلوده وجود دارند نیز حاوی بسیاری از ویروس ها و باکتری ها هستند. به همین دلیل در صورت مصرف ماهی های نیمه پخته یا خام این ویروس به افراد منتقل می شود. بدین منظور، از مصرف ماهی های خام و نیمه پخته اجتناب کنید. در برخی موارد، سبزیجات آلوده در کنار ماهی ها نیز سبب گسترش ویروس می شوند. بنابراین، از نگه داری موادغذایی که از سلامت آن اطمینان ندارید، خودداری کنید.

عدم رعایت بهداشت فردی و دست های آلوده

ویروس هپاتیت A می تواند ماه ها در خارج از بدن زندگی کند. بنابراین، رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. به همین منظور، همیشه باید دست ها را با آب پاکیزه و صابون شستشو دهید، همچنین، از شوینده های ضد باکتری یا ضد عفونی کننده های مخصوص دست استفاده کنید. فراموش نکنید قبل از خوردن وعده های غذایی دست های خود را بشوید. علاوه بر این، از استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی آلوده و حضور در اماکن عمومی کثیف اجتناب کنید.

استفاده مشترک از محصولات آرایشی و وسایل شخصی دیگران

شما نباید از محصولات آرایشی و وسایل شخصی دیگران استفاده کنید. دلیل این امر این است که، این وسایل بسیار شخصی است و احتمال انتقال ویروس هپاتیت وجود دارد. حتی ممکن است فرد مبتلا به هپاتیت نباشد، اما ویروس ها در بدن او وجود داشته باشند، در نتیجه، این ویروس ها می توانند شما را از طریق محصولات آرایشی چون انواع کرم ها، رژلب ها، تیغ اصلاح و برس های آرایشی افراد دیگر آلوده کنند. توصیه می شود، از اشتراک وسایل شخصی خود با دیگران جدا بپرهیزید.

سایر راه های انتقال ویروس هپاتیت

برخی از هپاتیت ها مانند هپاتیت B و C از طریق خون آلوده انتقال پیدا می کنند. راه های انتقال این ویروس های هپاتیت عبارتند از: ارتباط جنسی با افراد آلوده، دریافت خون آلوده، استفاده از سورنگ مشترک (به ویژه افراد معتاد به مواد مخدر)، استفاده از لوازم شخصی چون تیغ اصلاح و یا سوزن های آلوده در خالکوبی.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق هوفاریقون را با خواص قاعده آور، ضد هپاتیت، درمان مننژیت، سیاه سرفه، اسهال خونی، کم خونی، سرطان خون، فلج، ضد افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

برچسب ها:
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0