topNotif

اصول همدلی را بدانیم

1916 بازدید
08 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

درباره اصول همدلی بیشتر بدانیم !

همدلی کردن تنها روش نشان دادن واکنش به احساسات دیگران نیست، به هنگام مواجه با احساسات و هیجانات دیگران می توان واکنش های متفاوتی نشان داد و تجربه های مختلفی داشت. این واکنش ها عبارتند ا:

هم حسی، یعنی ایجاد کردن حسی در خود که کاملا مشابه با حس طرف مقابل باشد. در هم حسی فرد با دیگران احساسی یگانه پیدا می کند، انگار که ناراحتی پیش آمده متعلق به هر دوی آن هاست. هم حسی می تواند باعث احساس ناراحتی و خستگی روحی افراد و درد و رنج آن ها شود، چرا که فرد فقط با احساس ناشی از اخبار بد یا احساسات ناخوشایند دیگران مشارکت کرده است.

ترحم، احساس این که دیگران در مشکلی گیر افتاده اند چون نمی توانند خودشان آن را حل کنند، نیاز به کمک دارند.

سرایت هیجانی، شخص هیجاناتی را که دیگران نشان می دهند بدون درک آن ها تقلید می کند و نمایش می دهد درست مانند نوزادی که با دیدن چهره گریان دیگری به گریه می افتد و با خنده دیگران می خندد بدون آن که علت رفتار دیگران را درک کرده باشد.

تله پاتی، هیجانات یا حالات روحی دیگران به طور مستقیم و بدون نیاز به درک نشانه های هیجانی آن ها یا ارتباط با آن ها ادراک می شود.

اصول همدلی را بدانیم

اصول همدلی را بدانیم

همدلی چه اصولی و موانعی دارد ؟

همدلی را غالبا معادل ارتباط موثر تصور می کنند، یعنی موثرترین جز یک ارتباط خوب همدلی است. یکی از اصول اولیه و مهم در همدلی این است که نباید در مورد افراد قضاوت کرد. قضاوت کردن یا ذهن قاضی داشتن اولین عاملی است که همدلی را مختل می کند، وقتی کسی برای ما حرف می زند و ما در همان حال در ذهن خود را مشغول ارزیابی او هستیم و به طور مثال به خود می گوییم : او اشتباه کرده و نباید الان عصبانی می شده و…. باعث می شود که نتوانیم به طور دقیق همدلانه برخورد کنیم.

همدلانه برخورد کردن یعنی این که ما احساسی را که در کلام فرد مقابل وجود دارد بگیریم و آن را درک کنیم. یکی دیگر از اصولی که باید در همدلی مورد توجه باشد این است که ما نباید در مواجه با دیگران به فکر اثبات خود باشیم. تلاش برای اثبات خود یکی از ویژگی هایی است که به همدلی بسیار آسیب می زند. بعضی افراد در ارتباط هایشان با دیگران قبل از این که گوش بدهند و متوجهه بشنوند طرف مقابل چه می گوید، می خواهند خودشان را اثبات کنند یعنی منتظرند حرف او تمام شود و بگویند : ولی من اینجوری نیستم و من این عیب را ندارم. این تمایل به اثبات خود باعث می شود که افراد احساسات دیگران را نادیده بگیرند و به آن ها بی توجه بمانند و این مانع بزرگی برای همدلی محسوب می شود. گاهی مواقع زیادی مهربان بودن هم مانع همدلی می شود.

 

همچنین بخوانید: رفتار همدلانه چگونه شکل می گیرد ؟

 

از دیگر مواردی که می تواند مانع همدلی باشد بزرگ کردن جنبه های مثبت فرد است. اگر طرف مقابل را ستایش کنیم که تو آدم خیلی خوبی هستی، توانایی های زیادی داری و… در واقع با برجسته کردن جنبه های مثبت شخصیتش احساس او را نادیده می گیریم.

از موارد دیگری که مانع همدلی می شود نصیحت و سرزنش کردن است. این که ما مدام به کسی بگوییم که چه باید بکند و چه نباید بکند، یا این که دائما اشتباهات فرد را به او متذکر شویم به معنای نصیحت یا سرزنش کردن اوست، که نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه باعث بدتر شدن احساس آن فرد می شود.

همدلی تنها درک کردن احساسات طرف مقابل و اعلام این ادراک به اوست. هر آن چه باعث شود که ما موقعیت و احساس فرد را درک نکنیم یا او متوجه نشود که ما درکش کرده ایم مانع ارتباط همدلانه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بید مشک را با خواص تقویت قلب و اعصاب، ملین، نشاط آور، رفع گرفتگی و خفقان قلب، تقویت عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0