topNotif

آموزش پرورش گل پتوس ساتین (ببری) و نگهداری از آن در منزل

1243 بازدید
19 اردیبهشت 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 19 اردیبهشت 1402

آموزش پرورش گل پتوس ساتین (ببری) و نگهداری از آن در منزل

درود و سلام به شما دوستان و همراهان همیشگی دوستداران گل و گیاه؛ امیداروم که حال خودتون و گیاهانتون عالی باشه. همه ما می دانیم که نگهداری گیاهان علاوه بر سرسبزی و زیبایی محیط و اطراف ما باعث شادابی و روحیه بخشی به ما و دیگران می شود پس حتما سعی کنید گیاهی را در منزل یا محل کار خود نگهداری کنید. امروز با معرفی گل پتوس ساتین که به پتوس ببری هم معروف است در خدمت شما دوستان سبز انگشتی هستم. اگر در منزل یا محل کار این گیاه را دارید یا قصد خرید این گیاه را دارید با من همراه باشید. از همراهی و توجه شما عزیزان سپاسگزارم.

پتوس ها گیاهانی ارزان قیمت با رشدی سریع و نگهداری بسیار آسان هستند اما پتوس ساتین بین خانواده پتوس ها و فلودندرون هاست. رشد کمتری دارد اما به همان اندازه دلبر و چشم نواز است. گیاه مقاوم و زیبایی است که برای همه دوستان مبتدی توصیه می شود.

میزان نور مناسب پتوس نقره ای چقدر است؟

گل پتوس ساتین نیاز نوری بالا اما غیرمستقیم دارد نسبت به سایر پتوس ها در فضای روشن تر رشد بهتری خواهد داشت اما توجه داشته باشید نور زیاد و مستقیم باعث سوختن برگهای گیاه می شود؛ هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید، چون گیاه بشدت آسیب می بیند و گیاه را از دست خواهید داد. پتوس ساتین را کنار پنجره جنوبی با فاصله دومتری قرار دهید و یا اگر کنار پنجره نگهداری می شود حتما با پرده ای نازک از نور مستقیم خورشید در برابر گیاه محافظت کنید.

میزان آبیاری پتوس سانتین

پتوس ساتین به آبیاری زیادی نیاز ندارد؛ هرگاه بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شده باشد گیاه را آبیاری کنید. نباید خاک گیاه دائم خیس باشد اگر خاک گلدان دائم خیس و نمدار باشد گیاه دچار بیماری و پوسیدگی ریشه می شود؛ هرگاه خاک خشک شد گیاه را کامل با آبی که کلر نداشته باشد و یکی دو روز در محیط مانده باشد آبیاری کنید.

گیاه را سیراب کنید طوری که آب اضافی از ته گلدان خارج شود آن گاه زیرگلدانی را خالی کنید. هرگز اجازه ندهید زیر گلدانی پر از آب بماند زیرا باعث آلودگی گیاه و تمجمع حشرات و آفات می شود. اگر نمی دانید خاک گیاه کمی خشک شده است یا نه کافیست انگشت خود را داخل خاک فرو کنید و خیس بودن و خشک بودن خاک را متوجه شوید اگر خاک گیاه خشک بود و انگشت شما گلی نشد نوبت آبیاری گیاه است.

آموزش پرورش گل پتوس ساتین (ببری)

آموزش پرورش گل پتوس ساتین (ببری)

رطوبت مورد نیاز گیاه پتوس

پتوس ها گیاهانی رطوبت دوست هستند. می توانید برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه جزیره درست کنید یا کنار گیاه ظرف های آبی بگذارید تا با بخارشدن آب داخل ظرف ها هوا مرطوب شود. در اطراف گیاه، دستگاه بخور سرد هم با فاصله می توان برای گیاه تهیه کرد؛ در نهایت می توان گیاهان رطوبت دوست را در کنار هم نگهداری کرد.

تامین رطوبت گیاه با ساخت جزیره :

تشت یا زیر گلدانی بزرگی انتخاب می کنیم از سنگریزه پر می کنیم و تشت را پر از آب می کنیم؛ گلدان را وسط تشت روی سنگ ریزه ها قرار می دهیم، هرگاه آب داخل ظرف تبخیر شد مجددا آنرا پر از آب می کنیم. هرگز اجازه ندهید تشت خشک باشد همیشه ظرفی که بعنوان جزیره در نظر گرفته اید باید پر از آب باشد، در ضمن اجازه ندهید ته گلدان شما با آب تماس داشته باشد چون ریشه ها به مرور زمان در آب می پوسند و از بین می روند.

خاک مورد نیاز گل پتوس ساتین

گل پتوس ساتین به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد (زهکشی بالا یعنی سوراخ های ته گلدان باید به گونه ای باشد که هنگامی که گیاه را آبیاری می کنید بلافاصله آب اضافه از سوراخ های ته گلدان خارج شود)

ترکیبی از خاک برگ + شن + پیت ماس + پرلیت و کوکوپیت برای گیاه مناسب است و یا ترکیبی از خاک باغچه + پرلیت + کوکوپیت و شن و ماسه بنایی کافیست.

هرگز برای گیاه از خاک سنگین استفاده نکنید هم رشد گیاه را کند می کند هم زهکشی گیاه را پایین می آورد و باعث آسیب دیدن ریشه های گیاه می شود. خاک سنگین زمان بیشتری آب را در خود نگه می دارد و باعث آسیب رسیدن به ریشه گیاه و پوسیدگی آن می شود.

 

همچنین بخوانید: رازهای جادویی برای رشد زیباتر پتوس در خانه

 

آیا ساتین پوتوس نیاز به کوددهی دارد؟

شش ماهه اول سال در فصل بهار و تابستان هر ماه گیاه را با کود های موجود در بازار کود 20+20+20 و جلبک دریایی تقویت کنید.

روش تکثیر گل پتوس ساتین

تکثیر گیاه از طریق قلمه زدن:

به اندازه ده الی پانزده سانتی متر از گیاه مادری قلمه ای سالم و سرحال تهیه کنید؛ برگ های اضافه را جدا کرده چون درون خاک و آب برگ ها پوسیده می شود و باعث له شدن قلمه ها می شود، قلمه ها را در آب جوشیده در مکانی خنک با نوری متوسط نگهداری کنید و یا درون خاک سبک بکارید. پس از چند هفته که قلمه ها ریشه دار شدند درون گلدان بکارید برای اینکه به تکثیر گیاه سرعت ببخشید می توانید قلمه ها را بعد از کاشت کاور کنید.

مشکلات رایج در گل پتوس ساتین:

  • نوک سوزی برگ های پتوس ساتین: از خشکی و گرمی هواست؛ پس گیاه را به محیطی خنک تر منتقل کنید و رطوبت محیط را بالا ببرید. هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • زرد شدن برگ های گیاه: از آبیاری زیاد است؛ پس آبیاری را کمتر کنید. آبیاری زیاد باعث مرگ گیاه خواهد شد. همچنین باعث بیماری قارچی در گیاه می شود.
  • بی حالی گیاه پتوس: از تشنگی زیاد است، پس گیاه را سریعا سیراب کنید.
  • برگهای جدید به سختی باز می شود: خاک گیاه فقیر است حتما خاک را تقویت کنید و گیاه را به مکان پر نورتری منتقل کنید.

امیداروم که مطالب بالا برای شما عزیزان مفید بوده باشد اگر سوالی داشتید کامنت بگذارید؛ مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید

روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

برگ اکالیپتوس را با خواص تب بر، ضد تنگی نفس و درمان آسم های ساده، مفید برای گرفتگی حنجره، ضد سرفه، قابض، ضد عفونی کننده، رفع درد لثه و دندان، درمان التهاب مهبل، درمان زخم و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0