هماهنگی و برنامه ریزی در مهد کودک
هماهنگی و برنامه ریزی در مهد کودک
در قرن بیست و یکم زمینه های بحث و گفتگو درباره تربیت کودکان چند برابر شده است. روش های تربیتی بی شماری همزمان در کنار یکدیگر قرار دارند که از سوی گروه های گوناگونی (حتی در میان پدر و مادرها) جانبداری می شوند بنابراین کودکانی وجود دارند که به طور منظم تنبیه می شوند و در مقایسه کودکانی هستند که آگاهانه و بدون هیچ مرز و قانونی بزرگ می شوند.
امروزه اصل دموکراسی برای همه رعایت می شوند همان طور که برای پدران و مادران این اصل وجود دارد در کودکستان و مدرسه هم این موضوع در مورد کودکان رعایت می شود. اکنون اظهارنظر ها، ترس ها و پیشرفت های کودکان جدی گرفته می شود. پدران و مادران همین طور مربیان و معلمان امروزه کودکان را به عنوان شریک و فردی با حقوق مساوی می دانند. جانشینی اصل تربیت صحیح و اصلاح کودکان ناهنجار رفتاری در اجتماع، قوانینی اساسی در کار تربیت خود کشف کرده ام که برای ساختن یک فضای هماهنگ در کودکستان به عنوان بهترین قوانین پذیرفته شده است.
داشتن رابطه دموکراسی با یکدیگر
ساختن یک رابطه بسیار مطمئن میان مربی و کودک در کودکستان مفهومی تعیین کننده است. برقراری ارتباط عمیق و اطمینان بخش و مهم تر از همه نزدیک شدن صمیمانه با کودک اصل مهمی برای رفتار قابل اعتماد است چون به این ترتیب هر کودکی احساس می کند که او را جدی گرفته اند. به این وسیله کودکان می توانند در کل شخصیت خود تغییراتی ایجاد کنند و به رشد خود ادامه دهند.
وقتی کودکان در یک کودکستان به یکدیگر توجه داشته باشند و با هم به طور دموکراتیک کنار بیایند دیگر با هم دعوا نمی کنند و مشاجره کلامی را جایگزین خشونت می کنند. آن گاه دیگر آگاهانه به نیازها و حقوق کودکان دیگر آسیب نمی زنند. این توجه متقابل و پذیرش را هم فقط با آهسته حرف زدن در گروه نشان می دهند.
هماهنگی و برنامه ریزی در مهد کودک
قوانین جمعی
گاها بسیاری از پدران و مادران از وضعیت مثبتی که در گروه کودکان وجود دارد، غافلگیر می شوند. چنین فضایی به هر حال خود به خود به وجود نمی آید بلکه با روش تربیتی که مربی به کار می گیرد، حاصل می شود. حتی در گروهی که کودکان ناهنجار رفتاری وجود دارند نیز می توان فضایی آرام و خوشایند ایجاد کرد.