ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺧﺎص در فعالیت های مدرسه
ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺧﺎص در فعالیت های مدرسه و راهکارهای سودمند
ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ روزاﻧﻪ ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی آن ﻫﺎ، ﺟﻨﺴﯿﺖ، وﺿﻌﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدی -اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﯾﺎ ﻧﮋادی، ﺑﺮای ﻫﻤﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﺧﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دارای ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺧﺎص و ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺘﻌﺪدی در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﮐﺖ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ آن ﻫﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﮔﺮدد.
ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ از ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﻧﻘﺎط ﻗﻮت داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺧﻮد آﮔﺎﻫﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ آنﻫﺎ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻃﺮح رﯾﺰی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ و ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد. داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﯽ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده و ﺧﺎص ﯾﺎ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﺗﻨﺪرﺳﺘﯽ ﻣﻌﯿﻨﻒ ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی آنﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﻌﺪﯾﻞ ﮔﺮدد. اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻣﺸﺎوره ﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎ ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزی دارای ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﺧﺎﺻﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﯾﮏ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﭘﺰﺷﮑﯽ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺸﻮرت ﺷﻮد.
راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺣﺪاﮐﺜﺮی ﻫﻤﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان
ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﮐﻠﯽ زﯾﺮ ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺧﺎص در دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮐﻤﮏ ﻧﻤﻮد.
آﺳﺎن ﺳﺎزی ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ
ﺑﺮای ﻣﺜﺎل : آوﯾﺰان ﮐﺮدن ﯾﮏ ﺗﻮپ ﻓﻮﺗﺒﺎل ﺳﺎﺣﻠﯽ ﯾﺎ ﺗﻮپ اﺳﻔﻨﺠﯽ ﺑﺮای آن ﻫﺎ، از اﯾﻦ رو ﻣﺴﯿﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﺗﻮپ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. در اﯾﻦ ﺻﻮرت داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﺿﺮﺑﻪ زدن ﺑﺎ دﺳﺖ ﻫﺎ، ﭘﺎﻫﺎ و درﯾﺎﻓﺖ ﺗﻮپ ﺑﻄﻮر ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
- ﺑﺮای اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺎﻧﺲ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان دارای اﺧﺘﻼﻻت ﺣﺮﮐﺘﯽ و ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ اﻫﺪاف ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺰرﮔﺘﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ.
- اﻓﺰاﯾﺶ زﻣﺎن واﮐﻨﺶ و ﮐﺎﻫﺶ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ دﻗﺖ، ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﻧﺼﺐ ﺗﺠﻬﯿﺰات در ﯾﮏ ﻣﺤﻞ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮار دادن ﺗﻮپ روی ﯾﮏ ﻗﺮار T ﺷﮑﻞ.
- ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﻫﺎی ﻫﺮ ﯾﮏ از داﻧﺶ آﻣﻮزان، ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﯾﺠﺎد ﺷﻮد.
ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺧﺎص در فعالیت های مدرسه