یاس زرد و خواصش را بشناسیم

10604 بازدید
08 مهر 97
سمانه

گیاه یاس زرد و خواصش را بشناسیم

به فارسی یاس زرد نامیده می شود. در این مطلب با خواص، نحوه استفاده، ترکیبات شیمیایی و مشخصات این گیاه آشنا خواهید شد.

یاس زرد و خواصش را بشناسیم

یاس زرد و خواصش را بشناسیم

مشخصات یاس زرد

درختچه ای است زینتی با شاخه های باریک و نرم مجنون به طوری که هر قسمت از آن که با خاک تماس بگیرد ریشه می کند و منشا درختچه مستقلی می شود. گل های آن زرد لیمویی است و در اطراف محور شاخه ها ظاهر می شود. در مناطقی که زمستان های سرد دارد در اوایل بهار و در مناطقی که زمستان های معتدل دارد مانند شمال ایران در تمام فصل زمستان به طور نامنظم گل می دهد، تکثیر از طریق خوابانیدن شاخه و یا کاشت قلمه آن در پاییز است.

ترکیبات شیمیایی یاس زرد

میوه خشک آن که بیشتر در طب سنتی مستعمل است دارای ساپونین و چند فلاونول گلوکوزید است و به علاوه دارای فیلی رین و ویتامین پ می باشد. در دانه آن نیز ساپونین وجود دارد و در پوسته خارجی دانه اولئانولیک اسید مشخص شده است.

 

همچنین بخوانید: رایحه های دلپذیر طبیعت

 

خواص یاس زرد را بدانیم.

در چین معمولا از میوه خشک یاس زرد به عنون دارو استفاده می شود ولی در برخی مناطق از برگ ها و سرشاخه های جوان و ریشه آن نیز استفاده می شود. برگ و میوه این گیاه مدر، ملین و قاعده آور است همچنین برای مسکن و آرامبخشی نیز نافع می باشد. ضد کرم است و برای معالجه کرمک نافع است و به علاوه آنتی فلو جیستیک و ضد ورم است. در موارد تب های نوبه ای تب بر است. برای بیماری لنفاتیک مفید است و در موارد جرب، زخم، آبسه، خنازیر، بواسیر و تومورهای بدخیم تجویز می شود.

داروی ضد قی است و آنتی بیوتیک بر ضد استرپتو کوکوس ها و استافیلو کوکوس ها می باشد. ضمنا برای تحلیل لخته خون نیز موثر است. برای کنترل سرطان پستان تجویز می شود. برگ های آن در مصرف داخلی و خارجی برای بیماری های پوست به کار می رود. در موارد سرخک و آبله خاصیت بثورات زدایی دارد. برگ ها و سرشاخه های آن را تب بر می دانند و ضمادی از آن درست می کنند که در استعمال خارجی برای التیام غدد مجروح و بواسیر به کار می رود. ریشه آن کمی سمی و تب بر می باشد و برای معالجه سرماخوردگی و یرقان تجویز می شود. از جوشانده آن برای شستن زخم های سرطانی استفاده می شود.

در هند و چین از جوشانده برگ ها و سرشاخه های نازک درختچه برای رفع گرفتگی و انسداد گلو می خورند یا غرغره می کنند. در چین طبق گزارش اچ سی چئواز مخلوطی از میوه های گونه های یاس زرد برای معالجه در موارد ملایم نوعی بیماری تورم مغزی که بیشتر در فصل تابستان و پاییز ممکن است ظاهر شود و ویروس آن حمله کند، استفاده می شود.  مصرف این گیاه باید با نظارت پزشک در حد مجاز باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسپرک را با خواص تسکین درمان التهاب پلک ها و گل مژه، تسکین درد های روماتیسمی، التیام زخم ها، درمان ورم و رفع لوزه ها، خواب آور، تسکین دهنده دردها، هضم غذا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. زمان قلمه زدن باس زرد چه موقع مباشد
    23 اسفند 1401

    زمان قلعمه زدن یاس زرد چه موقع است

  2. بوریس نظریان
    19 تیر 1399

    سلام و عرض خسته نباشید به اساتید محترم سل=ایت عطارکیک سوال از خدمتتون داشتم من 3 تا یاس زرد داخل گلدان دارم که تا حدود 3 هفته پیش سر حال و رو به رشد بودنمتاسفانه چند وقت پیش همه گلهام تار عنکبوت و پر از شاپرک های بزرگ و کوچک شدن یه دوسته گفت سمپاشی کنم منم انجام دادم و متاسفانه بیشتر گلها مخوصا یاس های زرد و یاس امین الدوله خشک شدن میخواستم دلیل و راهکار حل این مشکل و آیا باز هم سبز میشن یا نه رو بدونم با تشکر فراوان از شما عزیزان

    • عطارک
      22 تیر 1399

      درود بر شما
      در مورد پرورش یا نگهداری یاس اطلاعاتی ندارم

      شاد و سلامت باشید؛

0