topNotif

یائسگی یا منوپوز در طب سنتی

3437 بازدید
21 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با یائسگی یا منوپوز در طب سنتی آشنا شویم

در یائسگی علایم فراوان و متفاوتی وجود دارد برخی از مهمترین آنها اینگونه است : قطع خونریزی ماهانه، حالت برافروختگی مکرر همراه با احساس گرمای شدید در بدن و صورت (برافروختگی صورت و گرگرفتگی)، جاری شدن عرق در شب ها به دلیل کاهش ترشحات تخمدان ها، کاهش ترشحات اندام تناسلی زنان (واژن) و نازک و ظریف شدن مخاط مجرای تناسلی و در نتیجه دشوار شدن عمل مقاربت، تنگ تر شدن دهانه مهبل، افسردگی، پدیدار شدن حالت عصبانیت، سرخ و داغ شدن، هیجان، خستگی و سستی، بی خوابی، تپش قلب، سرگیجه و سردرد، درد اعضای بدن، عرق کردن زیاد، تکرر ادرار، لرز، اختلال قاعدگی و گوارشی، ساختمان های نگهدارنده رحم، مثانه و راست روده توان و استحکام پیش از یائسگی خود را از دست می دهند، خارش فرج در زنان یائسه زیاد اتفاق می افتد، ترشح هورمون زنانه به میزان زیادی کاهش می یابد، خشکی واژن و درد چشم ها از دیگر علایم یائسگی می باشد.

به تاخیر انداختن یائسگی :

برای به تاخیر انداختن یائسگی و کاهش عوارض آن، هورمون درمانی از روش های کارآمد است، همچنین استفاده از کرم های موضعی حاوی داروهای محرک میل جنسی و حاوی هورمون جنسی می تواند از تحلیل رفتن و چروکیدگی اندام های تناسلی خارجی جلوگیری کرده و مانع ایجاد عفونت در آنها شود، غذا درمانی، دارو درمانی و گیاه درمانی از جمله دیگر روش های موثر در درمان یائسگی و به تاخیر انداختن آن می باشد.

در طب قدیم نیز از گیاهان دارویی، میوه ها و غذاهای مقوی که می توانند تا حد زیادی از عوارض دوران یائسگی بکاهند یاد شده و روش تهیه و بکارگیری آنها ذکر گردیده است، در زیر به معرفی برخی از گیاهان و نسخه های گیاهی برای به تاخیر انداختن یائسگی می پردازیم.

یائسگی یا منوپوز در طب سنتی

یائسگی یا منوپوز در طب سنتی

نسخه های گیاهی ضد یائسگی !

دم کرده ساده اسطوخودوس :

جهت رفع تپش قلب و تسکین آشفتگی های احساسی که از جمله مشکلات اساسی یائسگی می باشد استفاده از دم کرده ساده اسطوخودوس یا استفاده از عرق اسطوخودوس یا تنتور حل شده آن در کمی آب توصیه و تجویز می شود.

روش تهیه دم کرده اسطوخودوس :
  • ترکیبات : 25 گرم گل اسطوخودوس خشک، 500 میلی لیتر آب جوش نیاز است.

روش تهیه: ابتدا برای گرم کردن قوری مقداری آب داخل آن ریخته و پس از کمی گرداندن آن را خالی کنید، سپس اسطوخودوس را داخل آن ریخته و روی آن آب جوش ریخته و 15 دقیقه بگذارید تا دم بکشد، دم کرده را صاف کرده و 3 بار در روز، هر بار یک فنجان آن را با کمی عسل یا نبات شیرین نموده و میل نمایید.

 

همچنین بخوانید:  چگونه می توان از افزایش وزن در یائسگی جلوگیری کرد؟

 

پودر قاووت بارهنگ پهن برگ :

به سبب وجود مواد انرژی زا و مقوی در ریشه گیاه بارهنگ پهن که یک گیاه چینی بوده و در ایران نیز یافت می شود، مصرف دم کرده، جوشانده و یا پودر آن برای رفع کم کاری کلیه ها که بیشتر در دوران یائسگی پیدا می شود مفید و موثر است.

روش تهیه قاووت :
  • ترکیبات : 25 گرم ریشه بارهنگ پهن برگ، 15 گرم جنسینگ، 30 گرم شکر سرخ نیاز است.

روش تهیه: کلیه اجزای فوق را نرم ساییده و مخلوط کنید و روزی یک قاشق مرباخوری از آن را در طول روز میل نمایید.

شربت عسلی شاه پسند طبی :

برای از بین بردن نارسایی های کبدی و کاهش آشفتگی های عصبی و احساسی، از شربت عسلی شاه پسند طبی کمک بگیرید.

  • ترکیبات : 500 میلی لیتر دم کرده یا جوشانده شاه پسند طبی، 500 گرم عسل نیاز است.

روش تهیه شربت عسلی : دم کرده یا جوشانده مورد نظر را درون یک پارچ صاف کرده و داخل قابلمه ای کوچک بریزید، سپس عسل را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا حل شود بعد قابلمه را روی حرارت قرار داده و به آرامی بجوشانید تا به غلظت لازم برسد، بعد از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن داخل شیشه تیره رنگ ریخته و 3 بار در روز هر بار 1 تا 2 قاشق چای خوری آن را میل کنید.

یائسگی یا منوپوز در طب سنتی

یائسگی یا منوپوز در طب سنتی

محلول خوراکی تنتور مریم گلی :

از جمله گیاهانی که در رفع اکثر علایم یائسگی نقش مهمی ایفا می کند گیاه مریم گلی است که به صورت دم کرده، عرق مریم گلی یا محلول خوراکی و تنتور آن جهت درمان مشکلات یائسگی استفاده دارویی می شود.

  • ترکیبات : 40 میلی لیتر تنتور مریم گلی، 20 میلی لیتر تنتور اسطوخودوس نیاز است.

روش تهیه محلول خوراکی مریم گلی : تنتورهای فوق را مخلوط کرده و در بطری شیشه ای 100 میلی لیتر استریلیزه تیره رنگ نگه داری کنید و از آن 3 بار در روز، هر بار 5 میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و قبل از غذا میل کنید.

چای طبی مریم گلی و برنجاسف :

جهت از بین رفتن گرگرفتگی و کم شدن عرق شبانه که به وضوح در زنان یائسه دیده می شود استفاده از چای مریم گلی و برنجاسف مفید و موثر است.

  • ترکیبات : 15 گرم مریم گلی خشک، 15 گرم برنجاسف خشک، نیم لیتر آب جوش نیاز است.

روش تهیه چای مریم گلی و برنجاسف : گیاهان فوق را در قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید، پس از 5 تا 10 دقیقه دم کشیدن، آن را صاف کرده میل کنید.

چای ترکیبی والرین (سنبل الطیب) :

جهت تقویت قلب و رفع تپش آن مصرف چای ترکیبی والرین (سنبل الطیب) به زنان و بانوانی که از مشکلات یائسگی رنج می برند توصیه و تجویز می شود.

  • ترکیبات : 15 گرم ریشه والرین (سنبل الطیب)، 5 گرم گل همیشه بهار خشک، 5 گرم گل شاه پسند طبی، 5 گرم اسطوخودوس، نیم لیتر آب جوش نیاز است.

روش تهیه چای والرین (سنبل الطیب) : روش تهیه این چای شبیه روش تهیه چای طبی مریم گلی و برنجاسف است.

کپسول ترکیبی بوزیدان :

جهت بازگرداندن نیروی جنسی از دست رفته و تقلیل یافته در دوران یائسگی می توانید از کپسول ترکیبی بوزیدان بهره بگیرید.

روش تهیه کپسول بوزیدان : کلیه اجزای فوق را مخلوط کرده نرم ساییده و به صورت پودر در آورید، سپس آن را داخل بشقاب ریخته و پودر را داخل کپسول های 500 میلی گرمی بریزید و روزانه دو کپسول آن را در دو وعده صبح و عصر میل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

برگ دارواش را با خواص کمک به درمان سرطان، بهبود سلامت قلب و عروق، کنترل بیماری های پوستی، کاهش افسردگی یا اضطراب، تعادل هورمون ها و مقابله با سرماخوردگی، تب و مشکلات تنفسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0