با گونه های گیاه گنه گنه و خواص درمانی بی نظیر آن آشنا شوید

5150 بازدید
08 آذر 97
بهاره
,,

با گونه های گیاه گنه گنه و خواص درمانی آن آشنا شوید

 

 گونه های گیاه گنه گنه و خواص درمانی آن

گونه های گیاه گنه گنه و خواص درمانی آن

 

گیاه گنه گنه و خواص آن : درختان گنه گنه، گیاهانی هستند از خانواده روناس (Rubiaceae)، درختانی نسبتا بزرگ که ارتفاع آن 10 متر تا حدود 25 متر می رسد. این درختان بیشتر در آمریکا جنوبی و مقداری نیز در مشرق زمین می رویند. درختان گنه گنه انواع مختلفی دارند، اما تنها سه نوع از آن ها دارای خواص درمانی هستند. گونه های دارویی این گیاه عبارتند از:

  • گنه گنه زرد (Cinchona calisaya)
  • گنه گنه قرمز (Cinchona pubescens)
  • گنه گنه سین کونا (سین چونا، چینچونا) (Cinchona officinalis)

اندام مورد مصرف درختان گنه گنه پوستشان می باشد. از پوست هر سه نوع آلکالوئیدهای متعددی استخراج می شود که مشهورترین آن ها کینین یا گنه گنه می باشد. خصوصیات ماکروسکوپی و میکروسکوپی این گیاهان با یکدیگر متفاوت است. اما خواص درمانی تقریبا مشابهی دارند. معروف ترین درخت گنه گنه سین کونا می باشد که از پوست آن پودر گنه گنه تهیه می گردد. درخت گنه گنه قرمز نیز دارای خواص درمانی بیشماری است. اما، از کنه کنه زرد بیشتر برای استخراج صنعتی کینین استفاده می شود. در پوست درختان گنه گنه بیش از 20 نوع آلکالوئید موجود است که اکثرا خواص دارویی دارند و مشهورترین آن ها پاری سین، سنکونین، کوپرئین، کینیدین و بالاخره کینین می باشد که از همه با ارزش تر است. کینین در آب تقریبا غیر محلول است ولی در الکل کلروفوم، اتر، و بنزن به خوبی حل می شود.

انواع گنه گنه و خواص درمانی

گنه گنه قرمز و خواص درمانی آن

گنه گنه قرمز یا کنکینا قرمز (Cinchona pubescens)، گیاهی است با برگ های متقابل دمبرگ دار و دارای پهنک بیضوی کامل با رگبرگ های شانه ای که رنگ آن ها در سطح تحتانی پهنک، سبز یا مایل به سبز به قرمز و در سطح بالایی پهنک، سبز تیره و براق است. گل ها پیاله ای و منظم به شکل دیهیم یا گرزن متقابل به رنگ ارغوانی است و بویی مطبوع دارد. میوه به صورت پوشینه، بیضوی یا استوانه ای شکل و محتوا دانه های فراوان قهوه ای رنگ، کوچک و صاف است.

گنه گنه بومی جنوب آمریکا است و امروزه در نواحی حاره آفریقا، جنوب آمریکا و جنوب شرق آسیا (اندونزی، هندوستان و سریلانکا) کشت و بهره برداری می شود.

گنه گنه شامل تکه های مسطح یا کم وبیش به داخل خمیده، به قطر 5 میلی متر در اندازه های مختلف است که در سطح نارنجی به رنگ قهوه ای همراه با نقاط سفید رنگ کپکی شکل دیده می شود و در سطح داخلی، صاف و به رنگ قهوه ای قرمز است. دارای طعمی تلخ، کمی قابض و بدون بو است.

مواد موثر در این گیاه شامل: ترکیبات کینولین و اندول آلکالوئیدها (5 تا 15 درصد با مهمترین ترکیب کینین)، تانن های کاتشین و غیره حدود 8 درصد و تری ترپن های تلخ می باشد.

خواص درمانی پوست گنه گنه قرمز

خواص درمانی پوست گنه گنه قرمز عبارتند از:

  • پودر پوست گنه گنه به رنگ قهوه ای و بدون بو است و طعمی تلخ و قابض دارد.
  • به عنوان تب بر استفاده می شود.
  • ضد نفخ و اشتهاآور است.
  • تقویت کننده بدن است.
  • همچنین از آن در جهت استخراج ترکیبات موثر استفاده صنعتی می شود.

نکته: دقت کنید که گنه گنه قرمز را با گونه های دیگر گنه گنه مانند گنه گنه زرد (C. calisaya) اشتباه نگیرید.

 

همچنین بخوانید: ترشک های شیرین را بشناسیم

 

گنه گنه کنکینا (سین چونا)

گنه گنه کنکینا (سین چونا، سین کونا، چینچونا) به لحاظ میکروسکوپی و ماکروسکوپی متفاوت است. از نظر خواص درمانی نیز نسبت به گنه گنه قرمز بهتر است. این گیاه تقربا سمی و بهترین دارو جهت مداوای بیماری مالاریا می باشد. میکروب های بیماری مالاریا از هر نوعی که باشد در مرحله ای که از گلبول های خون خارج شده و وارد پلاسما می گردند، به آن ها برخورد کرده و آن ها را از بین می برند. به همین دلیل بهترین درمان برای بیماری مالاریا می باشد.

خواص درمانی پوست گنه گنه کنکینا (سین چونا)

بسیاری از بیماری های مختلف با مصرف گنه گنه درمان می شود. خواص درمانی پوست گنه گنه کنکینا (سین چونا) عبارتند از:

  • طعم آن تلخ بوده و طبیعت این دارو گرم و خشک است.
  • گنه گنه دارویی مدر (ادرار آور) است.
  • دارای خواص ضد التهابی می باشد.
  • برای درمان بیماری مالاریا بسیار سودمند است.
  • این دارو تب بر و قابض است.
  • جهت بر طرف نمودن ضعف عمومی بدن از آن استفاده می شود. به ویژه، ضعف عمومی بدن در بیماران مبتلا به سل و بیماران مبتلا به مرض قند و یا مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای درمان آنواع آرتریت و اسپاسم های عضلانی مفید است. این گیاه دردهای مفصلی را تسکین می دهد. بدین منظور، یک قاشق غذاخوری پودر گنه گنه را با کمی روغن بادام تلخ مخلوط کنید. این ضماد را به منظور تسکین درد روی مفاصل خود بگذارید.

نکته: استفاده از این دارو برای زنان باردار مجاز نیست. زیرا، باعث سقط جنین می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گنه گنه را با خواص ضد مالاریا، مقوی، اشتهاآور، ضد اسپاسم، ضد باکتری، آسان کننده هضم غذا، افزاینده ترشحات معده، کندکننده و تنظیم کننده ضربان قلب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0