topNotif

گیاه کلهو چیست و چه خواصی دارد؟

3237 بازدید
25 اردیبهشت 97
سمانه

کلهو را بشناسیم !

در مناطق مختلف ایران خردمندی گفته می شود و در شمال ایران در نواحی مختلف جنگل ها با نام های محلی متفاوتی شناخته می شود از جمله در آستارا و طوالش آمبرو، در گیلان آربا و اربه، در رامسر خرما، در مازندران و میان در خرمندی و خروندی، در رامیان انجیر خرما، در گرگان اندی خرما، اینده خرما و آندو خرما، در نواحی نور و کجور و آمل درختان نر آن را کلهو و کهلو و درخت های ماده آن را خرمنی – خرمنی می نامند. در این مطلب شما را با گیاه کلهو آشنا می کنم و خواص و مضرات و موارد استفاده آن را می شناسیم، پس برای آشنا شدن با این گیاه ادامه مطلب را از دست ندهید.

مشخصات کلهو را بدانیم !

گیاه کلهو چیست و چه خواصی دارد؟

گیاه کلهو چیست و چه خواصی دارد؟

درختی است از نظر ارتفاع متوسط، برگ های آن بیضی کشیده نوک تیز در ابعاد 7 – 3 در 5 – 18 سانتیمتر، روی برگ سبز تیره و پشت آن سبز روشن است. گل های آن کوچک و میوه آن به درشتی فندق، گوشتی و نرم و در پاییز پس از رسیدن به رنگ قهوه ای گرد آلود در می آید که در آن 2-3 دانه صاف و درشت وجود دارد. چوب این درخت خیلی سخت و برای تهیه ماسوره نساجی به کار می رود از میوه آن در محل دوشاب درست می کنند. کلهو بومی جنگل های آسیای معتدله و چین است. در جنگل های شمال ایران از قسمت جلگه ساحلی تا 1000 متر ارتفاع از سطح دریا از آستارا تا گرگان انتشار دارد. تکثیر آن از طریق کشت بذر آن میباشد.

ترکیبات شیمیایی کلهو چه هستند ؟!

از نظر ترکیبات شیمیایی در میوه خرمندی تانیک اسید و قند انورت و مالیک اسید یافت می شود. به علاوه در خرمندی در حدود 0/15 درصد موارد فلانوئید و میریسیترین وجود دارد. (قند انورت مخلوطی از قند های گلوکز و فروکتوز است که به طور طبیعی در بعضی گیاهان تولید و تشکیل می شود.) طبق بررسی دیگری نشان داده شده که در خرمندی و در عصاره میوه آن مواد تانن، اسید های آلی و ماده فعالی برای تقویت نیروی جنسی وجود دارد و همچنین قند انورتین و ماده امولسین در آن وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: شمشاد رسمی و خواصش را بشناسیم

 

خواص کلهو را بشناسیم !

تخم خرمندی در چین به عنوان مسکن استعمال می شود. میوه آن ضد تب است و برای ازدیاد ترشحات بدن به کار می رود. به علاوه خرمندی بهترین پایه برای پیوند خرمالو است و پایه نر آن برای تلقیح خرمالو لازم است. از خرمندی یک ماده ناپایدار استخراج می شود که بر ضد برخی انگل های اثر مثبت نشان داده ولی برای دفع انگل های آسکارید بی اثر است. اثر ضد انگلی عصاره خرمندی مدیون وجود ماده ای به نام دیسپروکوئینون است.

در مغرب زمین به خصوص در آمریکا، عصاره شیرین خرمندی را به عنوان ماده شیرین مفید طبیعی در ساختن انواعی شیرینی به کار می برند و به صورت شیرینی بهداشتی با قیمت گرانی در بازار عرضه و به فروش می رود و شیرینی طبیعی در خانه های مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تباشیر را با خواص شادی بخش، تقویت معده، تسکین التهاب، رفع عطش، ضد استفراغ صفراوی، ضد اسهال خونی، تقویت اعضای ضعیف بدن، برطرف کننده تب های تند، ضد جوش و کورک، برطرف کننده زخم های دهان به ویژه در کودکان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0