topNotif

گیاه مرهمی (سانیکولا) و خواص درمانی آن

2419 بازدید
16 شهریور 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با گیاه مرهمی (سانیکولا) و خواص درمانی آن آشنا شوید

گیاه مرهمی یا سانیکولا اروپایی با نام های دیگری نظیر گیاه شفابخش، پوپلمه اروپایی، چوپلمه و سینکوله نیز شناخته می شود. این گیاه معمولا در مناطق جنگلی مرطوب و معتدل آسیا و اروپا رشد می کند و دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است. تمام قسمت های این گیاه مخصوصا برگ و گل های آن اثر قابض ملایم، مقوی معده و التیام دهنده زخم ها دارد. همچنین، در بیماری های مختلف مانند اسهال خونی (دیسانتری)، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار و دردهای رحمی استفاده می شود. حال در ادامه این مقاله با گیاه مرهمی (سانیکولا) و خواص درمانی آن آشنا شوید.

 

گیاه مرهمی (سانیکولا) و خواص درمانی آن

گیاه مرهمی (سانیکولا) و خواص درمانی آن

 

مشخصات ظاهری گیاه مرهمی (پوپلمه)

سانیکولا اروپایی یا مرهمی (با نام علمی Sanicula europaea) گیاهی است، چند ساله، علفی و از خانواده چتریان (Apiaceae) که ارتفاع آن از 20 سانتی متر شروع شده و در مناطق جنگلی به 60 سانتی متر می رسد. برگ های گیاه مرهمی شفاف، دندانه دار و گل های آن کوچک، سفید یا صورتی رنگ با گل آذین متراکم می باشند. گلدهی این گیاه از ماه اردیبهشت تا تیر ماه به طول می انجامد. باردهی در ماه های خرداد و تیر اتفاق می افتد و برداشت برگ ها از ماه اردیبهشت تا تیر، اندکی قبل از گلدهی انجام می شود، در حالی که برداشت ریشه در طول تابستان انجام می شود. در آب و هوای شمالی و معتدل، رسیدن گل و بذر تا شهریور ادامه دارد.

محل رویش و پراکنش گیاه سانیکولا اروپایی

این گیاه در مناطق جنگلی با آب و هوای معتدل و مرطوب آسیایی و اروپایی خصوصا در جنگل های راش می رویند و در جنگل های سرتاسر اروپا گسترده است. گیاه پوپلمه اروپایی در نواحی شمالی ایران و نقاطی نظیر بندر گز، مازندران (رامسر و شهسوار)، گیلان، سواحل دریای خزر، جنوب غربی رشت و منطقه­ حفاظت شده­ ارسباران می روید.

ترکیبات شیمیایی موثر در گیاه سانیکولا

گیاه پوپلمه دارای ترکیبات شیمیایی مانند تانن ها، رزین، سلولز، املاح معدنی، انواع ویتامین­ ها، اسانس ­های روغنی، موسیلاژ، لعاب و یک نوع ساپونین می باشد. برگ و گل این گیاه خاصیت دارویی و درمانی دارد، البته از ریشه و بذر آن نیز در طب سنتی استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  گیاه دیژیتال ارغوانی (گل انگشتانه) و خواص درمانی آن

 

خواص درمانی گیاه مرهمی (سانیکولا)

این گیاه دارای طبع گرم است و خاصیت قابض، ملین، ضد خونریزی و برانگیختگی دارد. به عنوان چای گیاهی برای درمان خونریزی دستگاه گوارش، ناراحتی­ های معده، قولنج، سرفه، خونریزی بینی، ورم مثانه و سیستم ادراری، دردهای رحمی، ورم روده، اسهال و اسهال خونی توصیه می شود. همچنین، برای درمان زخم و آسیب دیدگی ها، التهابات و بثورات پوستی استفاده می شود.

غرغره جوشانده این گیاه برای التهاب های دهان، بیماری های لثه و گلودرد مفید است. همچنین از آن به صورت ضماد در درمان بواسیر و شقاق مقعد استفاده می شود. در برخی از کشورها از جمله اتریش از گیاه سانیکولا به صورت خوراکی (چای گیاهی) یا به صورت خارجی (ضماد) برای درمان عفونت ها و مشکلات پوستی مختلف و همچنین در برابر اختلالات دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش تجویز می شود.

از عصاره برگی های گیاه مرهمی در اروپا برای بهبود زخم ها و پاکسازی پوست استفاده می شود و دارای خواص ضد ویروسی است. معمولا در صنعت پزشکی فرانسه از این گیاه برای درمان اسهال، زخم ها و آسیب های کلیوی، سوزاک، درد روده و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

طریقه مصرف گیاه مرهمی (سانیکولا)

مصرف خوراکی
دمنوش (چای)

برای تهیه دمنوش، 2 قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده پوپلمه را به یک فنجان آب جوش افزوده و پس از 10 دقیقه، آن را دو بار در روز میل نمایید.

مصرف خارجی
 ضماد مرهمی

برگ های این گیاه به شکل ضماد برای انعقاد خون، بهبود زخم ها و بثورات پوستی استفاده می شود.

جوشانده

از جوشانده آن برای شستشو زخم ها و به عنوان دهان شویه برای درمان زخم های دهان و مشکلات لثه استفاده می شود. برای تهیه جوشانده این گیاه به یک لیتر آب، 30 تا 60 گرم از گیاه خشک مرهمی افزوده و تا زمانی که حجم آب نصف شود، آن را بجوشانید و پس از خنک شدن از این جوشانده به عنوان دهان شویه یا شستشو دهنده استفاده کنید.

عوارض جانبی گیاه شفابخش یا مرهمی

اگر چه هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است، اما مصرف آن به دلیل وجود برخی ساپونین های سمی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. بر اساس تحقیقات انجام شده اگر چه برگ های این گیاه دارای مقداری ساپونین سمی است، اما مصرف آن ها هیچ مسمومیتی ایجاد نمی کنند، زیرا این ساپونین ها به مقدار زیادی توسط بدن انسان جذب نمی شوند و علاوه بر این، آن ها پس از حرارت دادن از بین می روند. در هر حال در مصرف این گیاه دارویی جانب احتیاط را رعایت کرده و در حد تعادل و با مشورت پزشک اقدام به مصرف آن کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سنبل خطایی را با خواص پاک کننده کلیه و جلوگیری کننده از انسداد کبد، محرک و نرم کننده سینه، مقوی و مفید برای روماتیسم، تصفیه کننده خون و بازکننده قاعدگی، ضد تشنج و نیرو دهنده، بادشکن و مقوی معده، خلط آور و هضم کننده غذا، التیام بخش زخم های داخلی و آرام کننده سیستم اعصاب، خون ساز و ضد تب، ضد میگرن و مسکن سرفه های مقاوم، ضد آسم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0