topNotif

گیاه سیاه توسه (سیاه اربه) و خواص درمانی آن در طب سنتی

15638 بازدید
09 دی 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

معرفی گیاه سیاه توسه (سیاه اربه) و خواص درمانی آن در طب سنتی

گیاه سیاه توسه (سیاه اربه، سیاه توسکا) با نام علمی Frangula alnus گیاهی است از خانواده عناب (Rhamnaceae)، به صورت درختچه که ارتفاع آن تا 3 متر می رسد و در مناطق مرطوب می روید. شاخه های آن فاقد خار، پوست ساقه آن صاف، تیره رنگ و دارای لکه های سفید قابل تشخیص (عدسک ها) است.

معرفی گیاه سیاه توسه (سیاه اربه) و خواص درمانی آن در طب سنتی

معرفی گیاه سیاه توسه (سیاه اربه) و خواص درمانی آن در طب سنتی

مشخصات ظاهری گیاه سیاه توسه (سیاه اربه)

برگ های گیاه سیاه توسکاسی ساده، منفرد و بدون کرک هستند. ظاهر آن بیضی و شفاف است و طول آن حدود سه و نیم سانتیمتر می باشد. گل های این گیاه کوچک و به رنگ سفید کمی مایل به سبز یا سبز گلی است. این گل ها مرکب از قطعات 5 تایی منفرد یا مجتمع به تعداد کم و میوه آت سته، به قطر 8 میلی متر است که ابتدا به رنگ سبز پدیدار می شود ولی تدریجا قرمز و نهایتا سیاه می شود.

محل رویش و پراکنش گیاه سیاه توسه (سیاه اربه)

این گیاه بیشتر در سواحل و حاشیه جنگل ها می روید. سیاه توسه در نواحی مختلف اروپا، بخصوص در نواحی مدیترانه، شمال غرب آسیا و شمال آمریکا پراکنده است و در کشورهای شرق اروپا مانند لهستان به صورت خودرو بهره برداری می شود. از رویش سیاه توسه در شمال ایران نیز گزارش شده است. گونه دیگری از سیاه توسکا یا سیاه اربه به نام Frangula Grandifolia در شمال ایران بیشتر پراکنده است.

اندام قابل استفاده گیاه سیاه توسه (سیاه اربه)

اندام قابل استفاده گیاه سیاه توسکا در صنعت پزشکی و طب سنتی، پوست آن می باشد. پودر پوست گیاه توسه به رنگ قهوه ای تیره با بویی ضعیف هستند. مزه آن ابتدا شیرین و سپس کمی تلخ می شود.

سیاه توسکا شامل قطعاتی از پوست، به شکل لوله ای، کمی خمیده به داخل، شکننده به قطر حداکثر 2 میلی متر و در اندازه های متفاوت است. قسمت خارجی پوست قهوه ای تیره است و بر روی آن تعداد زیادی عدسک به رنگ خاکستری وجود دارد. قسمت داخلی پوست به رنگ زردقرمز تا قهوه ای است. پوست سیاه توسکا، آب را زرد رنگ می کند. دارای مزه ای موسیلاژی و شیرین و بویی ضعیف است.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه راولفیا سرپنتینا و خواص درمانی آن

 

ترکیبات شیمیایی گیاه سیاه توسه (سیاه اربه)

ترکیبات شیمیایی موثر در این گیاه ترکیبات آنتراکینون گلیکوزیدها (با مهمترین ترکیبات فرانگولین آ و ب) است و همچنین، حاوی تانن ها می باشد.

خواص درمانی گیاه سیاه توسه (سیاه اربه)

  • به دلیل وجود 3 تا 7 درصد آنتراکینون در پوست گیاه سیاه توسکا، به عنوان یک ملین استفاده می شود. این ماده سبب تحریک روده بزرگ شده، به همین دلیل، از پوست این گیاه به عنوان لاکساتیو (مسهل) در درمان یبوست استفاده دارویی می شود.
  • در درمان هپاتیت و یرقان (زردی) موثر است.
  • برای کبد مفید بوده و در درمان بیماری های کبدی، به ویژه سیروز کبدی (التهاب کبد) مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای بیماری های قلبی موثر واقع می شود.
  • خاصیت ضد ویروسی دارد.
  • خاصیت ضد سرطانی دارد.
  • جهت درمان بیماری های مرتبط با دهان و پوست استفاده می شود.
  • از بین برنده انگل روده و معده است.

نکته: پوست تازه این گیاه به دلیل دارا بودن عناصر آنتروم و آنتروانول، موجب استفراغ می شود اما پس از خشک شدن شدت آن کمتر می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سیاه توسه را با خواص درمان یبوست، ملین، محرک، صفرا آور، درمان بیماری های دهان و پوست سر، دافع کرم و مسهل، ضد سرطان، ضد ویروس و قی آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0