topNotif

چند نکته اساسی و مهم در مورد نگهداری از گیاه زیبای ژربرا

1802 بازدید
06 مهر 01
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 شهریور 1401

چند نکته اساسی و مهم در مورد گیاه زیبای ژربرا

گیاه زیبای ژربرا

درود و سلام دوستان و همراهان همیشگی دوستان سبز انگشتی و گیاه دوست و مهربان

امروز با گیاه پرتنوع و زیبای ژربرا در خدمت شما عزیزان هستم امیدوارم تا پایان مقاله همراهم باشید و سوالهایی که در ذهن دارید جواب بدهم و کمکتون کنم برای نگهداری بهتر این گل زیبا و دوست داشتنی.

گیاه ژربرا با نام علمی “GERBERA JAMESONII” گیاه مقاوم و دائمی است اگر شرایط نگهداری گیاه پر نور و گرم و معتدل باشد چهار فصل سال می توانید از دیدن گلهای زیبای آن لذت ببرید. دو نوع پایه بلند و پایه کوتاه از این گیاه وجود دارد که نوع پایه کوتاه را برای کاشتن در باغچه و گلدان استفاده می شود و نوع پایه بلندش را به عنوان شاخه بریده در گل فروشی و دسته های گل استفاده می شود؛ به علت قیمت کم و تنوع زیاد در رنگ و ماندگاری زیاد گل، امروزه در جهان گل ژربرا طرفداران زیادی پیدا کرده است.

گیاه ژربرا از دسته گیاهان آپارتمانی است که علاوه بر زیبایی و تنوع رنگ گل‌های زیبا در طول روز و شب توانایی تولید اکسیژن دارد و جز گیاهان مفید برای منزل بشمار می آید.

چند نکته اساسی و مهم درمورد گیاه زیبای ژربرا

چند نکته اساسی و مهم درمورد گیاه زیبای ژربرا

نور مناسب گل ژربرا

اگر گیاهی سراسر گل و پرپشت می خواهید باید شرایط نوری بالایی برای گیاه فراهم کنید. گیاه ژربرا برای گلدهی و رشد مطلوب تر نیازمند نور مستقیم فروانی است هرچه نیاز نوری گیاه بیشتر باشد گیاهی شاداب تر و پرگل تر خواهید داشت. البته آفتاب تند و داغ ظهر تابستان یکم برای گیاه موجب خشکی و بیحالی گیاه می شود، اگر گیاه را در گلدان و در بیرون از منزل نگهداری می کنید سعی کنید گیاه را سایه آفتاب قرار بدهید یا مکانی که فقط آفتاب ملایم صبحگاهی به آن بتابد؛

همچنین سرما برای این گیاه مناسب نیست اگر در منطقه کوهستانی زندگی می کنید و گیاه را در گلدان نگهداری می کنید در فصل سرد به منزل منتقل کنید چون تاب و توان سرما را ندارد.

آبیاری منظم

گیاه ژربرا نیاز به آبیاری زیادی دارد؛ سعی کنید گیاه را اول صبح آبیاری کنید تا در طول روز نیاز تشنگی و خشکی نشود؛ اگر گیاه را در گلدان و داخل منزل نگهداری می کنید؛ می توانید برای تامین رطوبت گیاه از جزیره استفاده کنید چون این گیاه از خانواده بنفشه هاست نیاز به رطوبت بالایی دارد و همچنین دوست ندارد روی برگ هاش آب اسپری شود؛ ولی سعی کنید خاک گیاهتون خیس و مرطوب باشد (خاک غرقابی نه فقط مرطوب مایل به خشکی).

 

همچنین بخوانید: بهترین روش نگهداری بونسای در خانه (طریقه آبیاری و میزان نور و کود مناسب)

 

خاک سبک

خاک گیاه ژربرا باید خاکی سبک همراه با زهکشی عالی باشد ترکیبی از خاک برگ + شن + پیت ماس برای گیاه مناسب است؛ چون خاک گیاه سبک است نیاز به کود دهی دارد، پس حتما در فصل رشد گیاهان (بهار و تابستا ) گیاه را با کودهای مایع و کود های مخصوص گلدهی تقویت کنید؛ برای تعویض گلدان هم هر گاه ریشه های های گیاه از ته گلدان خارج شده باشد گلدانی یک سایز بزرگتر گلدان قبلی انتخاب کرده و در فصل بهار اقدام به تعویض گلدان کنید.

تکثیر گل ژربرا و روش ازدیاد آن

برای تکثیر گیاه ژربرا می توانید از طریق بذر گیاه را کشت کنید. در فصل پاییز یا اوایل بهار بذر گیاه را تهیه کرده در سینی کشت با خاک سبک بکارید و در جایی خنک نگهداری کنید پس از بیست روز بذرها جوانه زده می توان به گلدان منتقل کرد.

  • تکثیر از طریق پاجوشها و بوته ها روش بعدی است، در فصل بهار بوته ها را از گیاه مادری جدا کرده و درون گلدانی مجزا با خاک سبک بکارید.
  • روش دیگر برای تکثیر گیاه ژربرا قلمه زدن ساقه گیاه است که قلمه ای سالم و سرحال را جدا کرده و درون پرلیت یا کوکوپیت کاشته پس از چند هفته قلمه ها که ریشه دار شدن به خاک مناسب منتقل کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر باشد؛ مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید سوالی بود کامنت بگذارید.

روز و روزگاران خوش خدانگهدار

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه چیا را با خواص درمان کاهش اشتها و کاهش وزن، درمان کم خونی در دوران بارداری، کاهش کلسترول و فشار خون بالا، تنظیم قند خون، کمک به سلامت معده و دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، درمان سرطان سینه، درمان افسردگی، درمان و پیشگیری از آلزایمر و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0