گیاه دارویی افسنطین

5897 بازدید
30 مهر 96
سمانه

گیاه دارویی افسنطین

با گیاهی به نام افسنطین بیشتر آشنا شویم.

در ادامه مقاله در باب افسنطین (ابسنطین، مروه – نام فارسی این گیاه) من باب خواص، فواید، مضرات و ارزش طبی این گیاه آمده است برای دریافت این اطلاعات در ادامه با این مقاله همراه باشید.

افسنطین گیاهی است از تیره کاسنی که بیشتر در ارتفاعات می روید علفی و پایا بوده و ارتفاع آن حدود چهل تا شصت سانتی متر است و گل های زرد زیبایی دارد. برگ های آن متناوب با بریدگی های باریک و عمیق و سطح برگ ها پوشیده از تارهای فراوان دارای گل های لوله ای و زبانه ای است. گل ها و شاخه های جوان این گیاه مصرف درمانی دارد و در برگ ها و گل های آن چند نوع ماده دارویی و اسانس موجود است که یکی از مشهورترین آن ها ماده تلخی به نام ابسنطین است.

گیاه دارویی افسنطین

گیاه دارویی افسنطین

خواص گیاه افسنطین :

مزاج این گیاه گرم و خشک بوده است و گیاهی است مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و بسیار انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، اسهال های سرد مزاج، دافع صفرا، دافع اخلاط بلغمی، ضد عفونی کننده شربت آن جهت درمان تب های نوبه ای سرد مزاج مصرف می شود و مقدار خوراک این دارو دو مثقال از دم کرده آن است. یکی از داروهایی است که برای مدوای اقسام سرگیجه های سرد مزاج مفید است و اگر از آب جوشانده آن به دهان افرادی که سکته زده اند بریزند و خورده شود برای افراد سکته زده بسیار مفید است.

 

همچنین بخوانید:  تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا

 

به هر عضوی که بخواهند  خون در آن بیشتر جریان پیدا کند مقداری عصاره افسنطین یا  جوشانده آن را در آن عضو ضماد می نمایند خون را به عضو جذب می کند و در عضو جریان خون زیاد می شود از این جهت است که وقتی لکه سفیدی در روی سیاهی چشم پیدا شود آن را بخور افسنطین می دهند تا زایل گردد.

هرگاه افسنطین را در روغن بادام تلخ بجوشانند تا خوب حل شود سپس مقداری به روغن صاف شده آن زهره بز یا گاو اضافه کنند دارویی بسیار مفید برای چرک گوش خواهد شد و ریختن آن در گوش های چرک کرده چرک را به زودی خشک می نماید.

سایر خاصیت های افسنطین :

  • برای درمان شوره و نیز موخوره سر خود را با دمنوش افسنطین ماساژ دهید.
  • دمنوش این گیاه تب بر است.
  • برای درمان زخم های چرکین با دمنوش افسنطین آن را بشویید.
  • برای درمان رنگ پریدگی موثر است.
  • خانم هایی که یایسگی زودرس دارند از دمنوش افسنطین استفاده کنند.

نکته :

افرادی که افسرده هستند و یا مشکلات کیسه صفرا دارند از خوردن افسنطین خودداری کنند. زنان باردار و کودکان زیر ۵ سال نیز از مصرف این گیاه پرهیز کنند .  

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

افسنتین را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، درمان اسهال های سرد مزاج، دافع صفرا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. پريا
    19 تیر 1399

    سلام من تازه سفارش دادم اين چاي رو طريقه مصرفشو نميدونم
    يه سوال؟ شما نوشتين كسايي كه افسردگي دارن يا كيسه صفرا دارن
    نبايد مصرف كنن؟؟ خب الزاما همه كه افسرده نيستن واي خب اكثريت كيسه صفرا دارن يعني نبايد استفاده كنيم چون كيسه صفرا داريم؟؟ متوجه نميشم!
    شايدم شما اشتباه تايپي داشتين!

    • عطارک
      22 تیر 1399

      درود بر شما

      از توجه شما سپاسگزاریم؛ متن ویرایش شد.

      شاد و سلامت باشید.

0