گیاه خرفه و خاصیت اعجاب انگیز آن

5043 بازدید
23 دی 96
سمانه
,

با گیاه خرفه و خاصیت اعجاب انگیز آن آشنا شویم

خرفه گیاهی است با برگ های ضخیم آبدار سبز با ساقه های قرمز و گل های زرد یا سفید کوچک و تخم های سیاه ریز که خواص دارویی دارند. به نام های دیگر خرفه، بخله، بقله فاطمه، بقله المبارکه، بلبن، بوخله، چکوک، خسیب، دندان سا، رجله، فرفه، فرفهن، کلنک، گیاه نمناک بلبن، بوخله، چکوک، خسیب، دندان سا، رجله، فرفه، فرفهن، کلنک و گیاه نمناک نیز شناخته می شود.  در عطاری ها به نام کهیول هندی هم می فروشند.

دو گونه، وحشی و پرورشی دارد. این گیاه  علف هرز آبداری است که در شرایط گرم و خشک هم به خوبی رشد می کند و توسط بذر و نیز در صورت خاک مرطوب توسط ساقه تکثیر می یابد. آبیاری آن باید مرتبا انجام شود، این گیاه خاک های شل و غنی شنی را ترجیح می دهد، اما می تواند در دامنه گسترده ای از خاک ها و شرایط اقلیمی مختلف رشد می کند. این گیاه آنقدر گوشتی است که می توانند پس از قطع شدن همچنان زنده بماند و حتی بذر تولید کند و به همین دلیل از بین بردن و کنترل آن بسیار دشوار است.

گیاه خرفه و خاصیت اعجاب انگیز آن

گیاه خرفه و خاصیت اعجاب انگیز آن

خواص دارویی خرفه :

خرفه دارای طبع سرد و تر است و قابض و مدر است، مسکن صفرا است و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می دهد. در رفع سردرد، تسکین عطش، قطع هر نوع خونریزی، قطع هر گونه چرکی که از سینه خارج می شود، خرد کردن سنگ مثانه و دفع سنگ و شن کلیه و کیسه صفرا، کاهش سرفه، رفع سوزش مجرای ادرار و روده و مثانه، بواسیر، تقویت اعصاب و مراکز عصبی مفید است و عامل موثری در کاهش کلسترول و فشار خون است.

تخم پرپهن یا خرفه، ضد کرم کدو است و خواص برگ ها را به صورت کمتر دارد، عصاره ساقه و برگ آن برای بیماری کبد و درد کلیه مفید است. برگ ها دارای ویتامین ث و امگا سه می باشند. برای اسهال، سوزاک و ترشحات سفید رنگ مهبل مفید است و برای بچه ها مسهل است.

تصفیه کننده خون، تب بر و ضد سم است. شیره گیاه یا له شده آن برای تحلیل ورم و تومور و التیام زخم های شدید سوختگی، بواسیر، بیماری ها پوستی (مانند خارش یا جرب)، تحلیل آبسه، گزیدگی نیش حشرات یا عقرب و مار گزیدگی مفید است.

 

همچنین بخوانید:  گیاه خرفه و یک دنیا خاصیت

 

دیگر خواص خرفه :

پژوهشگران معتقدند این گیاه اثرات ضد اضطرابی و ضد تشنجی و ضد دردی دارد. آن را به صورت خام مصرف می کنند، یا برگ پخته یا خشک آن را در ماست می ریزند و برای کاهش کلسترول خون استفاده می کنند.

تخم پرپهن را در شیرینی پزی ها برای تزیین نان برنجی و نان کشمشی و غیره به کار می برند. همچنین در ترشی هم استفاده می شود که در امراض کلیه و کمر و قوه باه موثر است. بو داده دانه خرفه قابض و بو نداده آن ملین است.

تذکرات

  • اگر خرفه را زیاد مصرف کنید موجب کاهش اشتها شده و تاریکی چشم ایجاد می کند و علاجش خوردن نعنا و کرفس است.
  • خوردن تخم خرفه اگر همراه با قند و شیرینی نباشد برای معده و سپرز (طحال) مضر می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خرفه خشک را با خواص افزایش هوش، ضدعفونی کننده قوی، از بین بردن زگیل های پوستی، مفید برای دیابتی ها، مفید برای مبتلایان به افسردگی، درمان اسهال، رفع سرفه، درمان سردرد و میگرن، تصفیه کننده خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0