topNotif

گیاه بابا آدم چیست و چه خواص درمانی دارد؟

5150 بازدید
16 فروردین 99
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آیا می دانید گیاه بابا آدم چیست و چه خواصی دارد؟

بابا آدم گیاه علفی بلند و دوساله ای است که بیشتر در زمین های آهکی می روید. ساقه اش راست و پرشاخ و بال است، بلندی واقعی اش از 80 سانتی متر تا 20 متر می رسد. برگ هایش بسیار درشت، بیضوی و ساده است، در زیر مایل به سفیدی و در سطح رویی سبز است. گل هایش به شکل کلاپرک های متعددی در نوک ساقه ها قرار می گیرد. گاهی سفید گاهی هم مایل به بنفش است و در اطراف چندین برگه به صورت شاخک دارد. گل در اولین ماه های تابستان سال دوم باز می شود. قسمت های مورد استفاده آن، ریشه، گاهی برگ و دانه است.

این گیاه در درمان بیماری های رماتیسم، نقرس، عفونت های جلدی، جوش های غرور جوانی، باد مفاصل، درد کبد، کلسترول، کورک و اوره خون مفید می باشد. با این وجود، آگاهی از عوارض جانبی گیاه بابا آدم از جمله درماتیت تماسی و سایر واکنش های آلرژیک_التهابی که ممکن است بواسطه آن ایجاد شود نیز ضروری است. اگر مشتاق هستید تا بدانید که خواص گیاه بابا آدم چیست و چه کاربردی دارد با ما همراه باشید؛

معرفی گیاه باباآدم

گیاه بابا آدم یا Arctium lappa، به عنوان یک ماده غذایی سالم و مغذی در جوامع چین تبلیغ و توصیه می شود. این گیاه صدها سال است که در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا به صورت درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه ها، دانه ها و برگ های گیاه با توجه به کاربردهای رایج آن در طب سنتی چینی (TCM) مورد بررسی قرار گرفته است. در ریشه، مواد موثره یافت شده است که از نظر طب سنتی چین، خون را سم زدایی می کنند و گردش خون را به سطح پوست ارتقا می دهند، باعث بهبود کیفیت بافت پوست و بهبود بیماری های پوستی مانند اگزما می شوند. همچنین آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد دیابتی نیز در ریشه یافت شده اند.

در دانه ها، برخی از ترکیبات فعال دارای اثرات ضد التهابی و اثرات مهاری مهمی بر رشد تومورهایی مانند سرطان پانکراس هستند. در عصاره برگ، ترکیبات فعال جدا شده می توانند از رشد میکرو ارگانیسم ها در حفره دهان جلوگیری کنند. موارد مصرف دارویی گیاه باباآدم در درمان بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت و ایدز گزارش شده است.

 

گیاه بابا آدم چیست

گیاه بابا آدم چیست

 

روش مصرف گیاه بابا آدم در درمان بیماری ها

درمان بیماری قند

از بابا آدم به عنوان داروی کمکی در درمان بیماری قند مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه اثر معرق، مسهل صفرا و مدر داشته و در مصارف خارجی از آن برای درمان بیماری های پوست به خصوص دمل ها و جوش های پوستی و ماساژ پوست استفاده درمانی فراوانی به عمل می آید.

درمان بیماری های پوستی

به منظور درمان عفونت های جلدی می توانید 60 گرم از ریشه های تازه بابا آدم را در 500 گرم آب + 400 گرم شکر مخلوط نموده و بر روی شعله ملایم قرار دهید تا آرام آرام به مایع غلیظی تبدیل شود و بعد 3 قاشق غذاخوری از این شربت را در آب گرم حل نموده و سپس نوش جان کنید.

همچنین برای درمان سرخک، آبله و آبله مرغان می توانید 10 گرم از ریشه باباآدم را در نیم لیوان آب جوش دمکرده و بعد از هر وعده غذا میل کنید.

درمان واریس

برای درمان واریس و زخم های واریسی می توانید یک قاشق غذاخوری از ریشه باباآدم را در یک سوم لیتر آب جوشانده و در سه نوبت به مقدار دو فنجان (صبح و عصر) نوش جان نمائید.

درمان سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه و حبس ادرار توصیه شده است که 15 گرم از برگ باباآدم را در یک لیوان آب جوشانده و در سه نوبت صبح، ظهر و عصر به مقدار دو فنجان میل نمائید.

 

همچنین بخوانید:  خواص دارویی گیاه بابا آدم یا آرقیطون برای سلامتی

 

درمان ریزش مو

برای تقویت موها می توانید 30 گرم از ریشه گیاه فوق را در یک دوم لیتر آب جوشانده و بعد آن ها را کوبیده و به صورت خمیر دربیاورید و سپس هر روز یک بار با آن پوست سر را ماساژ دهید.

درمان خارش بدن و اگزما

برای جلوگیری از خارش بدن و اگزما 25 گرم از ریشه این گیاه را در دو لیوان آب جوش دم کرده و در سه نوبت مصرف نمائید.

سایر نسخه های درمانی با گیاه بابا آدم
  • مصرف جوشانده 25 گرم باباآدم در یک لیتر آب به مدت 12 دقیقه برای درمان بیماری های ناشی از روابط جنسی اثر مثبتی دارد.
  • به منظور تصفیه خون و زیاد نمودن ترشحات ادرار می توانید در حدود 30 گرم از ریشه باباآدم را در دو سوم لیتر آب جوشانده و به مقدار 3 الی 4 استکان میل کنید.
  • در دوران قدیم از ریشه باباآدم به عنوان تب بر، مدر، قابض و تقویت کننده استفاده می کردند، امروز نیز از آن در تهیه قرص های تصفیه خون استفاده می شود.

اگر 50 گرم از ریشه تازه و له شده این گیاه را در 4 لیوان آب جوشانده و بعد از صافی گذرانده و قبل از هر غذا یک فنجان بنوشید در رفع ناراحتی هایی نظیر: حساسیت، آبله مرغان، سرخچه، قندخون، سرطان روده، امراض عفونی، بیماری های کبد، آرتریت، دندان درد، مخملک، مسمومیت خون، اسید اوریک، زونا، آکنه، زرد زخم، برص و لک صورت اثر درمانی ظاهر می کند.

مضرات گیاه بابا آدم چیست ؟

  • مصرف این گیاه در برخی افراد ممکن است که موجب حساسیت گردد، این افراد باید به هنگام بروز واکنش گیاه از ادامه مصرف خودداری کنند.
  • زیاده روی در مصرف این گیاه ممکن است موجب تاری دید شود.
  • افرادی که فشارخون پایینی دارند به هنگام مصرف آن، باید احتیاط کنند؛ زیرا باباآدم فشار خون را کاهش می دهد و در صورت لزوم مخلوط با گیاه مناسب که فشار خون را افزایش می دهد مصرف شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه بابا آدم را با خواص برطرف کننده جوش صورت، پایین ‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضد روماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی کننده، مسهل، کاهش دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک،درمان کم ‌خونی و رنگ ‌پریدگی ناشی از آن، ضد سنگ کلیه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    16 دی 1401

    عالی سپاسگزارم

0