topNotif

چگونه یک گل یاسمن دلبر و زیبا در خانه داشته باشیم؟

648 بازدید
07 اردیبهشت 02
مهربانو زهرا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 بهمن 1402

چگونه یک گل یاسمن سفید دلبر و زیبا در خانه داشته باشیم؟

گل یاسمن

سلام و درود دوستان و همراهان همیشگی دوستداران گل و گیاه؛ امیدوارم حال خودتون و گیاهانتون خوب و عالی باشد. سعی کنید برای شادابی و طراوت خودتون و محیط زندگی تان اقدام به نگهداری گیاهان کنید. باور کنید نگهداری گیاهان اینقدر در روحیه شما تاثیر دارد که نپرس. امروزم با معرفی یکی دیگر از این گل های زیبا در کنارتان هستم تا با هم در مورد پرورش و نگهداری گل یاسمن صحبت کنیم. اگر علامند هستید پس تا پایان مقاله همراهم باشید سپاسگزارم.

گل یاسمن جزو یکی از زیباترین و دلبرترین گل های جهان است که علاوه بر زیبایی ظاهری این گل شما می توانید از عطر و رایحه گل های آن بهرمند شوید. یاسمن ها گونه های فراوانی دارند با رنگ های متفاوت سفید، صورتی، آبی، بنفش، زرد و چند رنگ دیگر که هر کدام دل هر بیننده ای را می برد. اما ما امروز در این مقاله در مورد یاسمن سفید براتون صحبت می کنیم.

نور مورد نیاز گل یاسمن

گیاه یاسمن و اکثر گیاهانی که گلده هستند یا به اصطلاحی گل می دهند نیاز نوری بالایی دارند. بعضی گیاهان نور مستقیم ظهر تابستان را در مناطق گرم و خشک تاب می آورند بعضی ها مثل گل یاسمن تاب و تحمل آفتاب ظهر تابستان را ندارد. اگر از این گیاه در مناطق گرم و خشک و در باغچه نگهداری می کنید باید کنار دیوار کاشته شود تا از آفتاب صبح گاهی بهره ببرد و از آفتاب تند ظهر تابستان در امان باشد. این گل زیبا نیاز به چهار ساعت نور مستقیم خورشید دارد و سعی کنید این چهار ساعت را از ساعت ابتدایی روز دریافت کند، اگر این گیاه را در منزل نگهداری می کنید کنار پنجره جنوبی قرار بدهید.

آبیاری اصولی انواع گل یاسمن به چه صورت است ؟

حالا که در مورد نیاز نوری گل یاسمن مطلع شدیم می ریم برای آبیاری این گیاه، این گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد. هرگاه سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد. اما خاک همیشه باتلاقی و غرقابی را نمی پسندد. هرگاه چند سانت خاک گیاه خشک شد موقع آبیاری است خشکی کامل و طولانی مدت به گیاه ندهید، در فصل تابستان که هوا گرمتر است اگر بیرون از منزل از گیاه نگهداری می کنید دفعات آبیاری را زیاد کنید در فصل زمستان آبیاری را کم و کمتر کنید آبیاری زیاد در فصل زمستان برای گیاه ضرر دارد.

رطوبت مورد نیاز گل یاسمن

این گیاه رطوبت دوست است اگر داخل منزل از گیاه نگهداری میکنید برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه از جزیره استفاده کنید یا در مواقعی که نور خورشید روی گیاه نیست آن را غبار پاشی کنید (صبح زود و عصر)

چگونه یک گل یاسمن دلبر و زیبا در خانه داشته باشیم؟

چگونه یک گل یاسمن دلبر و زیبا در خانه داشته باشیم؟

ساخت جزیره :

تشت یا زیر گلدانی بزرگی انتخاب می کنیم از سنگریزه پر می کنیم و تشت را پر از آب می کنیم؛ گلدان را وسط  تشت روی سنگ ریزه ها قرار می دهیم، هرگاه آب داخل ظرف تبخیر شد مجددا آنرا پر از آب می کنیم. هرگز اجازه ندهید تشت خشک باشد همیشه ظرفی که بعنوان جزیره در نظر گرفته اید باید پر از آب باشد، در ضمن اجازه ندهید ته گلدان شما با آب تماس داشته باشد چون ریشه ها به مرور زمان در آب می پوسند و از بین می روند.

خاک گل یاسمن باید چگونه باشد ؟

این گیاه به خاک غنی و نیمه سبک با زهکشی بالا نیاز دارد. خاکی که رطوبت داشته باشد نه خاکی که دائما خیس باشد نه خاکی که سریع خشک نشود و سنگین هم نباشد و بتواند مدتی رطوبت را در خود حفظ کند. میتوان ترکیبی از خاک باغچه+پرلیت+پیت ماس استفاده کرد یا مقدار خاک باغچه+کمپوست +پرلیت و کمی شن استفاده کرد.

چگونگی کوددهی گل های یاسمن

این گیاه را هر ماه با کودهای مخصوص گیاهان گلدار تقویت کنید یا به گیاه کود 20+20+20 بدهید. موقع گلدهی گیاه، کود دهی را متوقف کنید. همچنین از کود دهی بی رویه و زیاد بپرهیزید.

این گیاه برای رشد بهتر نیاز به هرس کردن مداوم دارد چون گیاه رونده است اگر هرس شود هم رشد بهتری خواهد داشت هم شکل و ظاهری زیباتر. شما می توانید شاخه های شکسته و بریده و پژمرده گیاه را هرس کنید و دور بریزید، دقت داشته باشید هرس کردن گیاه پس از پایان گلدهی اواخر بهار و تابستان گیاه باشد.

چگونه گل یاسمن را تکثیر و قلمه زنی کنیم ؟

برای تکثیر گیاه گل یاسمن از چند روش می توان استفاده کرد:

  • کاشت بذر گیاه
  • قلمه زدن ساقه گیاه
  • روش خواباندن ساقه زیر خاک
  • تکثیر از طریق جوانه و پا جوش

ما در این مقاله از دو روش مرسوم براتون توضیح می دهیم که روش موفقیت بیشتری دارد.

تکثیر از طریق قلمه گیاه:

ساقه ای سالم وسرحال را به اندازه ده سانتی متر ببرید درون خاک سبک یا کمپوست یا پرلیت بکارید خاک را همواره نمدار نگه دارید و قلمه ها را کاور کنید پس از چند ماه (سه الی چهار ماه) قلمه ها ریشه دار شده به گلدان مناسب با خاک سبک منتقل کنید.

 

همچنین بخوانید: بهترین و راحت ترین راه برای نگهداری گل سنگ در خانه

 

روش خواباندن ساقه زیر خاک:

قسمتی از ساقه سالم و سرحال گیاه را که به گیاه مادری وصل است بدون برگ کرده زیرخاک کرده و خاک را نمدار نگه دارید پس از چند ماه که قلمه ریشه دار شد از گیاه مادری جدا کنید و درون گلدان یا هرجایی که می خواهید بکارید.

بیماری ها و مشکلات گل یاسمن:

شپشک آرد الود یکی از آفات بی رحمی است که اگر به گیاهی حمله کند به سختی می توان جداشون کرد اما اگر گیاه آلوده شد سریع اقدام به درمان گیاه کنید و گیاه را در چند نوبت سمپاشی کنید.

ریزش برگ گیاه: در فصل زمستان که مصرف آبیاری گیاه کمتر می شود اگر ریزش برگ داشتید از آبیاری زیاد است اما در فصل های دیگر عدم زهکشی مناسب گلدان است حتما سوراخ های ته گلدان را بررسی کنید.

سوختن غنچه های گل یاسمن: گرمای زیاد، نداشتن تهویه، عدم رطوبت کافی برای گیاه؛ حتما در فصل گرما مراقب خشک شدن هوای اطراف گیاه و گرمای بالا باشید.

عدم گلدهی: از نور کم گیاه یا فقیر بودن خاک است یا در دوره استراحت گیاه به گیاهتان استراحت ندادید. گیاه را به مکان پرنورتری منتقل کنید، خاک را تقویت کنید و پس از پایان گلدهی به گیاه استراحت بدهید برای گلدهی مجدد.

اگر سوالی یا مشکلی در مورد این گیاه زیبا داشتید کامنت بگذارید. امیدوارم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید.

روز و روزگاران خوش خدانگهدار.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل جاسمین را با خواص رفع استرس و افسردگی، جلوگیری از سکته قلبی، جلوگیری از سرطان، کمک به بازیابی اعتماد به نفس، بهبود عادات خواب، بهبود گردش خون و جلوگیری از ایجاد لخته های خونی، سم زدایی از بدن، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون بالا، کاهش کلسترول، تنظیم عملکرد کلیه ها، تقویت بینایی، حمایت از سلامت رحم، کاهش علائم یائسگی، کاهش چربی های بدن، خاصیت تقویت قوای جنسی، درمان مشکلات تنفسی و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0