topNotif

گزانگبین را بهتر بشناسیم

7973 بازدید
09 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

خواص گیاه گزانگبین را بهتر بشناسیم

گز انگبین که با نام های دیگر گزگزو، طرفا، گز مازج، خشک انگبین، گز خوانسار و من و السوی و… شناخته می شود، گیاه بوته ایست. بوته گزانگبین بسیار پر دوام و به صورت وحشی و خود رو در کوهستان های گلستان کوه شهر زیبای خوانسار و اطراف دامنه های آن می روید. آنچه که در گزانگبین اهمیت بالای دارویی و درمانی دارد. مان گزانگبین می باشد که به اشتباه به آن صمغ نیز می گویند. مان، به ترشحات قندی گیاهان که در اثر فعالیت حشرات بر روی آن ها حاصل می شود، اطلاق می شود، در صورتی که صمغ از ترشحات هیدروکلوئیدی گیاهان حاصل می شود. برای داشتن اطلاعات بیشتر از این گیاه مفید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا خواص و مضرات گزانگبین و طبع آن را بیشتر بشناسید.

 

گزانگبین را بهتر بشناسیم

گزانگبین را بهتر بشناسیم

 

گیاه گزانگبین

گیاه گزانگبین نوعی گون است که بیشتر به نام گون گز خوانسار معروف می باشد. این گیاه با نام علمی Astragalus adsecendens Boiss & Hausskn از خانواده نخود (پروانه واران Papilionaceae) است. گون گز یک گون تیغ دار است و سیستم ریشه ای قوی و پر شاخه ای آن را دارای خار های تیز و بلند و هر شاخه دارای برگ های مجتمع فراوانی است. ارتفاع این گیاه گاهی تا یک متر می رسد و به سختی می توان از میان این بوته ها عبور کرد. این گیاه از خوانسار تا زردکوه در ایران گسترش فراوان دارد. محصول و فرآورده حاصل از این گیاه مان گزانگبین است.

مان گزانگبین، به صورت دانه های ریز شکری یا قطعات سخت و سفت به رنگ سبز کم رنگ (حاوی برگ های گیاه مولد) دیده می شود و طعم شیرین دارد. این ماده نتیجه فعالیت حشره ای بسیار کوچک به نام Psylla Cyamophila بر روی برگچه های جوان گیاه گزانگبین می باشد. تاکنون افسانه های بسیاری درباره گزانگبین و خواص دارویی آن نقل شده است. در شروع پاییز هر سال میلیون ها حشره Psylla Cyamophila که در ایران به پشه گز معروف است، در فضای گلستان، کوه خوانسار به خصوص در اطراف بته های گز ظاهر می شود و پس از ساختن گزانگبین و تخم گذاری از بین می روند. میزان محصول هر بوته 8 تا 10 ساله، معمولا 150 تا 200 گرم گز انگبین خالص است. از نظر کلی انگبین ها دارای 40 تا 50 درصد ماده شیرینی هستند که در شیمی به آن مانیت می گویند. گزانگبین دارای طبع گرم و خشک است.

 

همچنین بخوانید:  دستور کرم خانگی مرطوب کننده گل همیشه بهار

 

خواص گزانگبین

  • از خواص دارویی گزانگبین می توان به سرشار بودن آن از ویتامین ها اشاره کرد. همچنین مصرف آن برای بیماری های سینه و ریه، یرقان ناشی از ضعف کیسه صفرا (مصرف این گیاه با سرکه) مفید است.
  • برای درمان سرماخوردگی از شاخه و برگ گزانگبین بخوری تهیه کرده و آن را استفاده کنید.
  • گزانگبین برای درمان نفخ، درمان تنگی نفس، سرفه، راشیتیسم، ضد اسهال و اسهال خونی، مسمومیت ها (برای هر نوع مسمومیت ریشه گزانگبین را پخته و با روغن زیتون مخلوط کرده و آن را مصرف کنید) بسیار موثر است.
  • افرادی که ورم طحال دارند ضمادی از گزانگبین و سرکه تهیه کرده و مصرف کنند. درمان کمر درد دوشیزگان و حرارت دهنده بدن می باشد و افردی که زخم روده و اثنی عشر دارند می توانند گزانگبین را در آب جوش حل کنند و روزی یک فنجان از آن بنوشند.
  • همینطور این گیاه برای تنقیه و پالایش مغز مفید است.
  • از خواص دارویی و مصرفی گزانگبین می توان به خاصیت ضد عفونی کننده و مقدار کم ملین بودن آن، تقویت کبد و معده و روده ها، نرم کنندگی گلو و سینه، تسکین دهنده سرفه، مقوی قو با، بادشکن، مسکن و تقویت اعصاب آن اشاره کرد.
  • گزانگبین دارای فروکتوز است و برای مصرف بیماران دیابتی مفید می باشد. همچنین، در تهیه شیرینی گز نیز استفاده سنتی دارد.

 

گزانگبین

گزانگبین

 

خواص عسل گزانگبین

کم خونی یکی از مشکلاتی است که در جامعه ما به وفور دیده می شود و در صورتی که درمان نشود می تواند باعث مشکلات دیگری هم شود. عسل گزانگبین با داشتن تاثیر شگفت انگیزی که بر روی کم خونی و درمان تدریجی آن دارد، می تواند با مصرف مداوم و روزانه، خواص درمانی خود را در مورد این مشکل نشان دهد.

گزانگبین دارای املاح کلسیم و منیزیم و ویتامین های لازم برای بدن است و متاسفانه در چند سال اخیر میزان تولید گزانگبین در خوانسار به حداقل رسیده و در نتیجه فوق العاده گران و کمیاب شده است. محققان و مدیران و مسئولان اداره کشاورزی هنوز راهی برای آفت زدایی و ازدیا این نعمت الهی پیدا نکرده اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گزعلفی را با خواص مقوی، ضد افسردگی و نشاط آور، ترمیم ضعف قوای جسمانی، درمان بیماری های گوارشی، درمان قطعی زخم معده، درمان بیماری های ریوی و کبد، رفع کم اشتهایی و بی خوابی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0