کمک به کودکان تیزهوش برای شناخت خود
کمک به کودکان تیزهوش برای شناخت خود!
شیوه ای مهم برای تغییر باورهای دانش آموزان درباره یادگیری این است که این باور را ایجاد کنیم که صلاحیت یا توانایی، جنبه تغییر پذیر و مهار شدنی پیشرفت است. برخی دانش آموزان برای یادگیری برخی مهارت ها به زمانی طولانی تر نیاز دارند و این وقتی مفید است معلمان، پدرها و مادرها انتظارات زیاد و مثبت به دانش آموزان و فرزندان خود منتقل کنند.
خودآگاهی فقط تصوری ذهنی نیست. رولو مای روان شناس در تعریف خود آگاهی می گوید : ما خود را به عنوان یک واحد دارای شعور، درک و احساس و فعال تلقی می کنیم. پس خود صرفا مجموع نقش هایی که شخص ایفا می کند نیست بلکه توانایی هایی است که از طریق هر یک شخص می فهمد این نقش ها را می تواند ایفا کند، مرکزی است که از آنجا می بیند و از این به اصطلاح جنبه های خویش آگاه می شود.
احساسات
احساسات و عواطف درون ما هستند و وقتی دانش آموزان با آن ها رو به رو می شوند خود به خود واکنش نشان می دهند. نظریه رشد عاطفی دابروسکی حاکی از آن است که احساسات یا هیجانات همیشه حاضر هستند تا به ما کمک کنند استعدادها به ویژه استعدادهای خلاق خود را پرورش دهیم.
کمک به کودکان تیزهوش برای شناخت خود
در دنیای امروز بیشتر مردم یاد گرفته اند احساسات خود را پنهان کنند و ما از عباراتی نظیر روی هم رفته بدک نیست استفاده می کنیم که حاکی از تعارفی ملایم است. ولی بهایی که برای پنهان کردن احساسات می پردازیم این است که چه بسا دیگران هرگز نفهمند ما به راستی که هستیم.
خواسته ها، نیت ها و آرزوها
خواسته بیانگر چیزی است که شخص می خواهد به انجام برساند یا داشته باشد. امکان دارد نیت هم خواسته باشد و هم آرزو و می تواند کوتاه مدت یا دراز مدت باشد. راه دیگر نگاه کردن به نیت ها یا خواسته ها این است که آن ها را هدف فرض کنیم. ممکن است یک هدف این باشد که پیشنهاد کنیم کار خوبی برای کسی انجام دهیم و این هدف می تواند یک نیت باشد. نیت ها را می توان پنهان کرد، وقتی که احساس کنیم با نیت های دیگر مغایر هستند.