topNotif

راه هایی برای کاهش ورم پاها در دوران بارداری

1747 بازدید
30 شهریور 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با علل و راه هایی برای کاهش ورم پاها در دوران بارداری آشنا شوید

اکثریت قریب به اتفاق زنان باردار از تورم پاها، به خصوص در سه ماه آخر بارداری رنج می برند. این علائم طبیعی بوده و به علت تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن به هنگام بارداری رخ می دهد، ظاهر می شوند. در دوران بارداری، به علت افزایش وزن، پاها فشار زیادی را متحمل می شوند و همین امر سبب بروز ورم در بدن به ویژه پاها می شود که باید توجه بیشتری به آن داشته باشید. حال در این مقاله با علل و راه هایی برای کاهش ورم پاها در دوران بارداری آشنا شوید.

 

راه هایی برای کاهش ورم پاها در دوران بارداری

راه هایی برای کاهش ورم پاها در دوران بارداری

 

علت ورم پاها در دوران بارداری

تورم پاها در اکثر خانم های باردار در هر زمان از دوران بارداری اتفاق می افتد، اما با نزدیک شدن به تاریخ تولد نوزاد، این مشکل به دلیل افزایش اندازه رحم، بیشتر می شود و این به نوبه خود باعث افزایش فشار به رگ های خونی در ناحیه لگن خانم باردار می شود. گردش خون از رگ های تحتانی (به خصوص در ناحیه مچ پا و پا) به قلب آهسته صورت گرفته و خون در آن ناحیه جمع شده و در نتیجه پاها متورم می شوند. فراموش نکنید که تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بارداری کل بدن را درگیر می کند.

سایر عواملی که منجر به تورم پاها می شود عبارتند از:

  • نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی سبب تورم می شود.
  • افزایش مصرف سدیم (نمک طعام) باعث افزایش احتباس آب در بدن و در نتیجه ورم می شود.
  • قرار گرفتن در معرض هوای گرم
  • اضافه وزن بیش از حد
  • وجود برخی مشکلات مانند بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، بیماری های کبد و سایر بیماری هایی که روی تعادل آب و نمک در بدن تاثیر می گذارد، سبب تورم در پاها می شود.
  • مصرف برخی داروها (مانند داروهای ضد التهابی) ممکن است منجر به احتباس مایعات در بدن و تورم پاها شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، تورم پاها در دوران بارداری به ویژه اواخر بارداری، طبیعی است، تنها در صورتی این تورم ها نگران کننده هستند که در نواحی دیگر بدن غیر پاها مانند صورت و چشم ها باشد و یا اینکه تورم ناگهان و سریع اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی می بایست برای آزمایش های لازم (اندازه گیری فشار خون، تجزیه و تحلیل عملکرد کلیه، آنالیز پروتئین و آنالیز ادرار) به پزشک مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید:  آموزش 5 حرکت بی خطر یوگا در دوران بارداری

 

راه هایی برای کاهش ورم پاها در دوران بارداری

ماساژ پاها

انجام تمرینات زیر به شما کمک خواهد کرد تا خون آزادانه در رگ ها به گردش درآیند و از میزان ورم پا کاسته شود.

1- با حالت راحت روی یک صندلی بنشینید و پشت خود را به حالت صاف نگه دارید. پنجه های پا را روی یک چوب، که به شکل لوله باشد، قرار دهید. با فشار دادن چوب به وسیله پنجه هایتان، چوب را به سمت جلو و عقب به حرکت در آوردید. بهتر است این عمل روی فرش یا موکت انجام شود.

2- دو انگشت شست پای خود را در کنار هم قرار داده و آن ها را با یک تکه بند و یا پارچه به هم ببندید (البته زیاد سفت نبندید) و سپس سعی کنید که آن ها را به طرف مخالف هم بکشید (به هنگام استراحت یا تماشای فیلم نیز می توانید این ورزش ساده را انجام دهید).

3- این تمرین را می توانید در حالت نشسته و یا دراز کشیده روی زمین و یا روی تختخواب انجام دهید. هر کدام از پاهای خود را به صورت دورانی حرکت دهید. از پای چپ شروع کرده و سپس پای راست را به حرکت در آورید، به این صورت که انگشتان پاهایتان را تا آنجا که می توانید از هم باز کنید و سپس به شکل دورانی آن ها را حرکت دهید. این تمرین باعث گردش بیشتر خون در پاها شده و مفاصل را نرم می کند.

نکات دیگر برای کاهش ورم پاها در دوران بارداری

1- سعی کنید در موقع نشستن، تا جایی که می توانید پاهای خود را روی بلندی قرار دهید.

2- هرگز به مدت زیاد نایستید، زیرا ایستادن بیش از اندازه جریان خون را به طرف پایین سرعت بخشیده و باعث متورم شدن پاها می گردد و برگشتن به حالت عادی مستلزم مشکلاتی است.

3- برای از بین بردن درد پاهای خود می توانید آن ها را در یک ظرف پر از مخلوط آب ولرم و نمک به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید.

4- از پوشیدن جوراب ها و کفش های تنگ خودداری کنید، زیرا سبب افزایش و احتباس مایعات در بدن شده و منجر به تورم در نواحی پاها می شود.

5- روزانه مقدار کافی آب بنوشید، زیرا نوشیدن مقادیر کافی آب باعث افزایش توانایی سم زدایی و پاکسازی بدن از مایعات اضافی می شود.

6- خوردن غذای سالم، کم چرب و سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ب، آهن و همچنین کاهش مصرف غذاهای شور و فرآوری شده به کاهش ورم پاها در دوران بارداری کمک می کند.

7- از رفتن به مکان هایی که درجه حرارت بالایی دارند بایستی خودداری کنید، زیرا گرما نیز سبب افزایش تورم پاها می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه عاقرقرحا را با خواص تسکین سردردهای میگرن، درمان کمردرد، درمان بیماری های لثه و تسکین درد دندان، تقویت نیروی جنسی، درمان ضعف و بی حالی، کاهش ورم (ضماد)، کاهش لکنت زبان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0