کاربردهای مصطکی در طب سنتی

4024 بازدید
17 دی 96
سمانه

با کاربردهای مصطکی در طب سنتی آشنا شویم

گل های آن دو پایه در ابتدا سبز ولی به تدریج قرمز رنگ می شود و دارای میوه می باشد و از میوه این درخت اهالی جزایر، روغنی خوراکی می گیرند که قابض است و به جای روغن زیتون در خوراک مصرف می کنند، ولی محصول عمده  این درختان، زرینی (صمغ) است که از شاخه و چوب و ساقه های این درخت، که در اثر شکافی که وارد می کنند، گرفته می شود و به ماستیک معروف است.

مشخصات شیره ی گیاهی رزینی درخت :

مصطکی به صورت عصاره زرد رنگی در ماه های گرم سال به شکل قطراتی کوچک، خود به خود از ساقه و شاخه های درخت مصطکی به خارج ترشح می شود و پس از مدت کوتاهی در مجاورت با هوا سفت می شود.

برای اینکه مقدار زیادتر و سریع ترشیره ی رزینی از درخت گرفته شود معمولا به ترشحات طبیعی درخت اکتفا نکرده و با شکاف هایی که به ساقه و شاخه های درخت وارد می کنند، عصاره بیشتری می گیرند و با این روش از هر درخت به طور متوسط چهار تا پنج کیلو گرم صمغ رزینی گرفته می شود.

کاربردهای مصطکی در طب سنتی

کاربردهای مصطکی در طب سنتی

مصطکی که در بازار عرضه می شود به شکل قطرات اشکی بیضی، سخت و کوچک در ابعاد یک نخود، زرد رنگ، نیمه شفاف و معطر است. وقتی آن را بجوید، زیر دندان نرم شده و طعم معطری احساس می شود. مصطکی در الکل کاملا حل نمی شود، ولی در عطر و اسانس تربانتین کاملا محلول است. از مصطکی، ماستی سین به دست می آید.

خواص دارویی مصطکی :

صمغ مصطکی طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت نسبتا گرم و خشک است و در معجون های تقویت حافظه، جزو داروهای اصلی بشمار می رود.

به عنوان محلل و مقوی، مفید برای معده، کبد، قلب، کلیه و دماغ، تقویت ریه و سینه، استحکام لثه و دندان و تسکین درد گوش، خوشبو کردن دهان، آرام کردن سرفه های سرد، قطع خونریزی سینه، رفع اسهال، تقویت روده، تحلیل ورم های حاصل از شکستگی استخوان، خارج شدن اخلاط در سل ریه مصرف می شود.

اگر با غاریقون خورده شود، مسهل بلغم و اگر با صبر زرد (آلوئه ورا) خورده شود، مسهل صفرا و اگر با ترکیبات هلیله خورده شود، مسهل سودا می باشد.

اگر جوشانده آن در روغن کنجد را به صورت قطره در گوش بچکانند، گرفتگی گوش را رفع می کند و برای کری و سنگینی شنوایی مفید است و روغن میوه درد گوش را تسکین می دهد.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی مصطکی

 

نحوه ی مصرف مصطکی :

روش تهیه مصطکی برای رفع سردی کبد و جلوگیری از آب رفتن از دهان :

سه کیلو قند سفید کوبیده شده را در 250 گرم گلاب حل کرده و بجوشانید تا قوام آید و پانزده گرم ضمغ مصطکی را اضافه کرده و مخلوط کنید و این محلول را روی سنگی ریخته و می برند و مصرف می کنند. هر بار حدود ده گرم مجاز است.

روش تهیه پودر مصطکی که برای تقویت معده و تحلیل بادهای معده موثر است :

مصطکی یک واحد، پوست هلیله کابلی دو واحد، برگ سنای مکی دو واحد، تخم رازیانه دو واحد، دانه هل پنج صدم واحد، زنجبیل نیم واحد، همه را کوبیده و مخلوط نمایید و گرد درست کنید و هر بار پانزده تا بیست گرم را قبل یا بعد از غذا میل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0