کاربردهای جادویی لیمو ترش در خانه و خانه داری

1695 بازدید
01 شهریور 99
مروارید
,

کاربردهای جادویی لیمو ترش

لیمو نوعی مرکبات است؛ درختان کوچک لیمو به طول 3 تا 6 متر رشد می کنند. همانطور که می دانید لیمو سرشار از ویتامین ب، تیامین، نیاسین و ریبوفلاوین و همچنین ویتامین ث می باشد. از آب لیمو در تهیه بسیاری از غذاهای سنتی و شیرینی ها استفاده می شود و همچنین از آن در تهیه شربت (آب با آبلیمو و شکر) نیز استفاده می شود که یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در فصول گرم سال است؛  اغلب به چای نیز اضافه می شود تا طعم خاصی به آن بخشد.

درخت لیمو

کشت لیمو ترش از سال های 1000-1200 میلادی در اسپانیا و شمال آفریقا آغاز شد ابتدا در فلسطین و سپس در اروپا گسترش یافت و در سال 1494 میلادی در قسمت آزور کشت و سپس به وفور به انگلستان ارسال شد و امروزه لیمـو در اکثر کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود. مناطق گرمسیری و مناطق نسبتا سرد مانند سواحل ایتالیا و کالیفرنیا برای کشت مناسب هستند و همچنین در باغات نیز کشت می شود به طوری که درختان آن تقریبا بین 5 الی 8 متر از هم فاصله دارند.

درختان لیمو درختان همیشه سبز محسوب می شوند و معمولا میوه ها در حالی که هنوز سبز هستند چیده می شوند بنابراین می توان آنها را به مدت سه ماه یا بیشتر نگهداری کرد. در مورد میوه های زرد، آنها باید بلافاصله پس از برداشت استفاده و یا فروخته شوند و مدت زیادی قابل نگهداری نیستند. از روغن لیمو نیز در ساخت صابون و عطر استفاده می شود، و از پکتین لیمو ترش در ساخت ژله و در زمینه پزشکی نیز از آن در معالجه اختلالات روده استفاده می شود. از اسید سیتریک موجود در لیمو نیز در ساخت نوشیدنی های مختلف استفاده می شود. در ادامه با سایر کاربردهای جادویی لیمو ترش در خانه و خانه داری آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید؛

 

کاربردهای جادویی لیمو ترش

کاربردهای جادویی لیمو ترش

 

کاربردهای جادویی لیمو ترش در خانه و خانه داری

لیمو ترش فواید زیادی دارد؛ چه از لحاظ سلامتی و چه از لحاظ استفاده های مختلف خانگی. بسیاری افراد از لیمو برای درمان های سنتی از جمله: تسکین گلو درد یا سرماخوردگی، یا اضافه کردن عطر و طعم به غذا استفاده می کنند، اما لیمو دارای کاربرد های دیگری نیز در خانه و خانه داری می باشد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم؛

جادوی لیمو ترش در خانه داری

رنگ سبزیجات و میوه ها را حفظ کنید

بعضی از سبزیجات و میوه ها بعد از برش دادن قهوه ای می شوند و برای جلوگیری از این امر می توان از آب لیمو استفاده کرد. اضافه کردن یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش به گل کلم قبل از پختن، رنگ سفید آن را حفظ می کند و از قهوه ای شدن آن جلوگیری می کند. از مشاهداتی که روی برش های سیب بدست آمده مشخص شده که قرار دادن آن در محلول یک مقدار آب و آب لیمو مانع از قهوه ای شدن آن می شود و همچنین مشخص شده است که استفاده از کمی آب لیمو به برش های آووکادو قبل از مصرف آنها باعث کاهش قهوه ای شدن آنها می شود.

ناخن ها را تقویت کنید، آنها را تمیز و سفید کنید

قرار دادن مخلوط آب لیمو و روغن زیتون روی ناخن و یا استفاده از آلوئه ورا با آب لیمو برای مالیدن ناخن ها به تقویت ناخن ها کمک می کند. آلوئه ورا آن را مرطوب نگه می دارد و از خشک شدن آن جلوگیری می کند، لیمو ترش نیز آن را قوی و سالم نگه می دارد و از آنجا که حاوی ویتامین ث است، می توان با اضافه کردن آب لیمو به یک فنجان آب گرم، ناخن ها را سفیدتر کرد.

کنترل آفات

آب لیمو برای کنترل و نابودی حشرات به ویژه حشرات کوچک مانند: مورچه ها، شته ها و سوسک ها بسیار نافع است. با پاشیدن آب لیمو روی آستانه پنجره ها و درها، همچنین پاشیدن آن در ترک ها و سوراخ هایی که از طریق آن مورچه ها و حشرات کوچک بیرون می آیند، حشرات را بدون نیاز به سموم دفع آفات از خانه دور می کند، همچنین برش های لیمو را می توانید در اطراف ورودی خانه پراکنده کنید. شایان ذکر است که لیمو در مبارزه با کک ها نیز بسیار موثر است.

تمیز کردن سطوح فلزی و از بین بردن زنگ زدگی و خراشیدن

برای تمیز کردن سطوح فلزی از لکه های زنگ زدگی می توان از آب لیمو استفاده کرد، به این صورت که با قرار دادن مقداری آب لیمو روی یک تکه اسفنج و مالش منطقه ای که باید تمیز شود، آن را برق بیاندازید. همچنین وسایل مسی یا کروم یا استیل ضد زنگ نیز بوسیله لیمو قابل تمیز کردن هستند. با استفاده از مخلوطی از آب لیمو و جوش شیرین خمیری تهیه کنید و روی ظروف بمالید و به مدت پنج دقیقه بگذارید، سپس آن را با آب گرم بشویید و به آرامی خشک کنید. از این روش می توان برای تمیز کردن سطوح مختلف فلزی نیز استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید: فواید لیمو ترش و خواص درمانی بیشمار آن در حفظ سلامت بدن

 

بوهای ناخوشایند را برطرف کنید

برای خلاص شدن از بوهای ناخوشایند در یخچال، توپ های نخی را در آب لیمو تازه خیس کنید و آنها را به مدت 4-6 ساعت در یخچال قرار دهید. این کار هر زمان که بوی بد بازگردد می تواند تکرار شود. مخلوطی از آب لیمو و پودر بوراکس برای رهایی از بوی بد در توالت ها استفاده می شود.

دفع چربی ها

برای خلاص شدن از شر لکه های روغنی یا گریس که در آشپزخانه یا روی لباس جمع شده اند، آب لیمو را با نمک مخلوط کرده و از خمیر حاصل برای تمیز کردن استفاده کنید؛ توجه کنید که از مصرف آب لیمو روی پارچه های حساس مانند ابریشم خودداری کنید.

خلاص شدن از شر لکه ها

آب لیمو جایگزینی برای پودر سفید کننده می باشد. به رنگ لباس آسیبی نمی رساند و بوی خوبی به لباس می بخشد. اضافه کردن یک فنجان آب لیمو در کنار پودر لباسشویی به از بین بردن لکه های لباس کمک می کند. همچنین با قرار دادن لکه لباس بر روی بخاری که از جوشاندن آب مخلوط شده با آب لیمو بر می خیزد، می توان لک را برطرف نمود، سپس آن را به روش معمول بشویید. آب لیمو نیز برای تمیز کردن کفش های چرمی و حفظ آنها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تمیز کردن مایکروویو

با قرار دادن یک فنجان آب به همراه چند برش لیمو درون مایکروویو آن را تمیز کنید، (ظرف حاوی لیمو و آب را درون مایکروویو بگذارید تا آب جوش بیاید و بخار ایجاد شود، سپس 15 دقیقه آن را بگذارید و بعد آنرا تمیز کنید.)

تخته گوشت چوبی را تمیز کنید

تخته گوشت چوبی را با پاشیدن نمک روی آن و یک برش لیمو مالش دهید، سپس این مخلوط را به مدت پنج دقیقه روی تخته برش بگذارید، و بعد از 5 دقیقه آن را با اسفنج تمیز کنید و طبق معمول بشویید.

شستن سبزیجات و میوه ها

از آنجایی که لیمو ترش یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است، برای خلاص شدن از میکروب ها و آثار آفت کش ها، برای شستن سبزیجات و میوه ها از آب لیمو استفاده کنید. لیمو همچنین عطر خاص و دلپذیری به سبزیجات و میوه ها می بخشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لیمو جهرم را با خواص خنک کننده، اشتهاآور، ضدعفونی کننده، مقوی معده، ضد نفخ، موثر برای رفع عوارض کمبود ویتامین ث، مسکن سردرد، التیام دهنده سرفه و سرماخوردگی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0