topNotif

چه عواملی منجر به پوکی استخوان می شوند

2198 بازدید
02 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

چه عواملی منجر به پوکی استخوان می شوند

همه می دانند که خوردن کلسیم به محکم شدن استخوان ها کمک می کند و استخوان های محکم ما را از پوکی نجات می دهد. پوکی استخوان به صورت ضعیف شدن استخوان ها پیشرفت می کند. هر ساله چند میلیون شکستگی به علت این بیماری رخ می دهد. معمولا بعد از یائسگی در زنان به مقدار بسیار زیادی از میزان استحکام استخوان ها کم می شود و این مساله به خصوص در ناحیه باسن باعث شکننده شدن استخوان ها می شود. ایالات متحده آمریکا بیشترین درصد پوکی استخوان را در جهان دارد.

دلایل ایجاد پوکی استخوان :

اگر چه وراثت حرف اول را در ابتلا به پوکی استخوان می زند، اما رژیم های غذایی و سایر عامل ها مثل ورزش نیز در این بیماری اهمیت دارند. پزشکان در پژوهش های جدیدی دریافته اند که جذب کلسیم در طول زندگی، برای مقابله با این بیماری بسیار موثر است همچنین معتقدند می توان به جای خوردن مستقیم کلسیم، از بسیاری از خوراکی ها استفاده کرد.

بعضی از خوراکی ها ممکن است کلسیمی که شما فکر می کنید در بدن تان ذخیره می کنید، از بین ببرند (قهوه، سدیم). دانشمندان کشف کرده اند که بعضی از مواد مغذی برای مبارزه بر ضد پوکی استخوان بسیار ضروری هستند.

چه عواملی منجر به پوکی استخوان می شوند

چه عواملی منجر به پوکی استخوان می شوند

محافظت از بدن در برابر پوکی استخوان با مصرف آناناس :

برای قوی نگه داشتن استخوان های خود، سعی کنید آب آناناس بنوشید و یا سایر خوراکی های سرشار از ماده معدنی منگنز را مصرف کنید. منگنز مانند بور (گلابی، سیب، انگور، خرما، کشمش، هلو، دانه سویا، بادام هندی، عسل حاوی میزان زیادی ماده معدنی به نام بور هستند) در سوخت و ساز استخوان دخالت دارد.

همچنین پزشکان عقیده دارند که این مسئله در مورد حیوانات نیز صادق است. در حقیقت کشف کرده اند که در خون زنان مبتلا به پوکی استخوان، در مقایسه با زنان سالم در حدود یک سوم منگنز کمتر وجود دارد. به علاوه وقتی منگنز به زنان بیمار داده می شود، دو برابر بیشتر جذب خون آن ها می شود، که نشان می دهد بدن آن ها به این ماده معدنی احتیاج دارند.

آنانس سرشار از منگنز است، وقتی ما می خواهیم میزان منگنز را در زنان بالا ببریم، به آن ها می گوییم آناناس بخورند و یا آب آناناس بنوشند، که به راحتی منگنز موجود در آن جذب می شود. سایر موادی که منگنز در آن ها به نسبت خوبی یافت می شود عبارتند از ؛ بلغور جو، گردو، غلات، لوبیا، گندم کامل شلتوک دار و اسفناج.

 

همچنین بخوانید:  آنچه که باید درباره هورمون استروژن و پوکی استخوان بدانیم

 

ارتباط کلسیم با این بیماری :

بهترین ماده معدنی شناخته شده که قدرت مقابله با پوکی استخوان را دارد کلسیم است، که هم استخوان ها را محکم می کند و هم مانع از سست شدن آن ها در سال های آینده می شود. بهترین راه این است که در سنین جوانی بسیار کلسیم مصرف کنید تا استخوان های شما بسیار محکم شوند.

در سنین بالاتر کلسیم باعث ساخت استخوان نمی شود، بلکه تراکم استخوان ها را بیشتر می کند و در نتیجه از شکستگی آن ها جلوگیری می کند. با کم شدن میزان استروژن در زمان یائسگی، میزان کلسیم به نسبت فوق العاده ای از استخوان ها کم می شود، با مصرف کلسیم آن را جبران کنید. اما خوردن زیاد کلسیم نمی تواند بر عامل وراثتی که منجر به پوکی استخوان می شود غلبه کند.

اگر شیر با بدن شما سازگار نیست، ناامید نشوید خوراکی هایی دیگر نظیر : کلم پیچ، پنیر، سویا، کشک هم منابع عالی کلسیم هستند. همچنین شما می توانید با دریافت ویتامین د کمک شایانی به جلوگیری از سست شدن و شکستگی های استخوانی بکنید. باید بدانید که مصرف ویتامین د در اوایل مراحل پوکی استخوان بسیار موثر تر از اواخر دوران بیماری است.

نمک و کافئین اثر مثبت کلسیم را از بین می برد :

نمک زیاد به خصوص در افراد مسن، کلسیم را از استخوان ها می گیرد و باعث نابودی آن ها می شود. در رژیم غذایی پر نمک، در حدود سی درصد کلسیم بیشتر از استخوان ها جدا می شود. پزشکان عقیده دارند این حالت در هر سنی ممکن است روی بدهد، اما زنان مسن با زمینه ابتلا به پوکی استخوان، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. همچنین کافئین با دفع کلسیم از بدن، باعث ایجاد پوکی استخوان می شود و استخوان ها را از مواد معدنی محروم می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

اسفناج خشک را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، جلوگیری از ریزش مو، پیشگیری از سرطان، درمان بیماری قلبی، درمان دیابت، لاغری و کاهش وزن، درمان کبد چرب، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0