چهار گیاه دارویی و ضد سرطان در ایران

3328 بازدید
11 اردیبهشت 97
سمانه

چهار گیاه دارویی و ضد سرطان در ایران را بشناسیم !

سرطان یکی از بیماری های شایع دنیای امروزی است در این مقاله برخی از گیاهان دارویی که در ایران کاشته و رشد می کنند و ضد سرطـان هستند را به شما معرفی می کنم، عوامل بسیاری باعث ایجاد سرطان می شوند مثلا نحوه تغذیه و وضعیت فرهنگی و اقتصادی، ازدواج در سنین پایین از عوامل مهم ایجاد سرطـان دهانه رحم هستند یا مثلا میزان سرطان مری در شمال ایران و سرطان معده در کشور ژاپن شایع تر است و.. نشان از افزایش این بیماری هستند پس حتما سعی کنید از این گیاهان زیاد مصرف کنید.

گیاه بومادران :

مشخصات : گیاه پایا، ایستاده به ارتفاع 30 تا 50 سانتیمتر است، ساقه ی آن ایستاده ساده یا در بخش فوقانی منشعب می باشد، برگ هایی پوشیده از کرک های روی هم خوابیده با پیرامون پهن دراز، سرنیزه ای یا خطی دارد.

اندام مورد استفاده : قسمت مورد استفاده این گیاه سر شاخه های گل دار و برگ های آن است که طعم تلخ و بوی قوی دارد.

پراکنش گیاه در کشور : نواحی کوهستانی اطراف دماوند، نواحی مختلف رشته جبال البرز، نواحی شمالی اوشان، جنگل گلستان و… از مناطق رویش این گیاه هستند.

خواص دارویی گیاه : نیرو دهنده، ضد تشنج، درمان بواسیر، قاعده آور، بند آورنده خون و التیام دهنده زخم و جراحات از برخی خواص بومادران هستند، همینطور اطبا سنتی این گیاه را ضد سرطان تشخیص داده اند.

چهار گیاه دارویی و ضد سرطان در ایران

چهار گیاه دارویی و ضد سرطان در ایران

گل ختمی :

مشخصات : گیاهی است علفی و چندساله که ارتفاع آن به حدود 2 متر می رسد، ساقه آن از کرک های ریز که به رنگ خاکستری می باشد پوشیده شده است، برگ های ختمی دندانه دار پهن و مانند قلب، منقسم به سه تا پنج لوب دندانه دار می باشد، گلهای آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که در قسمتهای انتهایی ساقه به صورت دسته های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می شود.

اندام مورد استفاده : برگ و گل و ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد.

پراکنش گیاه در کشور : در نواحی مختلف البرز، اطراف تهران، کرج، اراک، آذربایجان، گیلان، گرگان، خراسان، لرستان و اصفهان می روید.

خواص دارویی گیاه : ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و به طور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است. خواص گل ختمی عبارت است از ملین و برطرف کننده یبوست، بیماری های تنفسی را برطرف می کند، سرفه های خشک را از بین می برد، برای رفع گلودرد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید ، عادت ماهیانه را منظم می کند، ریشه ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد، سرفه های خشک را از بین می برد، تب را پایین می آورد، ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند، قند خون را تنظیم می کند، برگ ختمی برای ورم پستان و معده موثر است و همینطور اطبا طب سنتی خطمی را گیاهی ضد سرطان می دانند.

غافث :

مشخصات : گیاه پایا، علفی، ایستاده، بلند، به ارتفاع 100 سانتی متر، پوشیده از کرک های بلند گسترده و متراکم، کمی خمیده، غده های تنگ، دارای بن منشعب و رونده و جوانه زا، ساقه آن معدود از قاعده منشعب و ایستاده با شاخه هایی طویل برگ دار و منتهی به گل آذین بسیار طویل است.

اندام مورد استفاده : سرشاخه های گلدار آن مورد استفاده قرار می گیرد.

پراکنش گیاه در کشور : شمال، کجور در مازندران، در گیلان رشت در غرب همدان، بروجرد، باختران، کنگاور، اراک، ارتفاعات البرز، اشتران کوه، شمال شرقی خراسان، و در اطراف تهران در جوستان می توان این گیاه را یافت.

خواص دارویی گیاه : قابض و قاعده آور ملایم، ضد کرم و التیام دهنده، مصرف آن به منظور درمان بیماری های کبدی در نواحی مختلف معمول است، برای مصارف درمانی، معمولا نژادهایی از آن که در اماکن سایه دار می رویند و غده های معطر در سطح برگ دارند، بر دیگران ترجیح داده می شوند، تجارب پزشکان مختلف نشان داده است که علاوه بر دارا بودن اثر قابض، در رفع خونریزی ها، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار در اطفال اثر مفید دارد، اعضای این گیاه اثر باز کننده شریان قلب دارد و ضمنا مشخص شده است که اگر به مقدار زیاد مصرف گردد نتیجه عکس ظاهر می کند، در بیماری های کبدی مزمن، نارسایی دفع صفرا، زردی و قولنج های کبدی اثرات شفا بخش ظاهر می کند، در استعمال خارج جوشانده آن به صورت غرغره، در رفع آنژین، ورم لوزتین، ورم مخاط حلق، معالجه گرفتگی صدا، درد گلو و لوسیون آن به صورت شستشو در بهبود اولسرها، زخم ها و جراحات و رفع ترشحات مهبلی (به صورت تزریقات مهبلی) به کار می رود، اطبا غافث را دارویی ضد سرطان می دانند.

 

  همچنین بخوانید:  دمنوش های گیاهی بهترین گزینه درمانی  

 

افسنطین :

مشخصات : گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع 40 تا 80 سانتی متر دارای برگهایی متناوب با بریدگی های باریک، سطح فوقانی و تحتانی برگ پوشیده از تارهای فراوان است و گیاه مجموعا به رنگ خاکستری روشن دیده می شود، کاپیتول های آن کوچک، به تعداد زیاد و دارای دو گل لوله ای و زبانه ای به رنگ زرد می باشد، میوه آن فندقه بسیار کوچک و دارای سطح صاف است.

اندام مورد استفاده : قسمت مورد استفاده این گیاه برگ و سر شاخه های گل دار آن است.

پراکنش گیاه در کشور : مازندران، دره هزار پل، پل زنگوله، سیاه بیشه، گیلان عمارلو، ایسپیلی، آستارا، آذربایجان، اردبیل، گردنه حیران، تهران بین پلور و آب اسک، ارتفاعات رینه، آبگرم و خراسان مکانهای رشد این گیاه هستند.

خواص دارویی گیاه : این گیاه دارای اثر مقوی است، مقوی قلب، تب بر، مدر، قاعده آور، ضد کرم و ضدعفونی کننده است، از آن در رفع اسهال های مزمن و نفخ استفاده می شود، افسنطین سرعت جریان خون را زیاد می کند و ترشح ادرار را افزایش می دهد، به علت دارا بودن ترکیب های سمی ایجاد مسمومیت می کند که عوارض آن بروز تشنجات است لذا باید با دستور پزشک مصرف شود.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق افسنتین را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و بسیار انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، اسهال های سرد مزاج، دافع صفرا ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0