چغندر قند و فواید درمانی آن

1813 بازدید
25 اسفند 97
بهاره
,

با چغندر قند و فواید درمانی آن آشنا شوید

چغندر قند نوعی ریشه گیاهی است که به نام Beta vulgaris که انواع مختلفی دارد.رنگ های مختلف آن ها مانند چغندر قرمز، زرد، بنفش و سفید آن کشت می شود. همچنین حاوی مقادیر فراوانی نیترات معدنی است که مزایای زیادی برای بدن به ارمغان می آورد. می توانید چغندر را ب خام خورید، اما معمولا پخته یا ترشی آن خورده می شود. در این مقاله با چغندر قند و فواید درمانی آن آشنا شوید.

 

چغندر قند و فواید درمانی آن

چغندر قند و فواید درمانی آن

 

چغندر قند و فواید درمانی آن

حفظ فشار خون طبیعی

چغندر قند غنی از نیترات است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. این ترکیبات به حفظ سلامت عروق خونی کمک کرده و موجب فشار خون پایین می شوند. مطالعات نشان داده اند که چغندر می تواند فشار خون را بعد از چند ساعت 4 تا 10 میلی گرم جیوه کاهش دهد به ویژه در فشار خون سیستولیک قابل توجه بوده است. این تاثیرات در چغندر پخته بیشتر است. علاوه بر این، مقدار نیترات پس از 6 ساعت در خون باقی می ماند. بنابراین می توان گفت که اثر آن ها در فشار خون موقت است و برای دریافت نتیجه بهتر باید یه طور منظم و طولانی چغندر قند را برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

افزایش انرژی

نيترات چغندرقند باعث افزايش كارايي ميتوكندري هاي (راکیزه) که مسئول توليد انرژي در سلول است، مي شود. دو مطالعه نشان داد كه خوردن روزانه 500 ميلي ليتر آب چغندر قند به مدت 6 روز باعث افزايش زماني فرد در طول تمرين با شدت 15٪  تا 25٪ می شود و عملکرد کلی را 1تا 2٪ افزایش می دهد. مطالعات دیگر نشان می دهد که ورزشکاران دوچرخه سوار با مصرف 500 میلی لیتر آب چغندرقند، عملکردشان را تا 4 کیلومتر افزایش می دهند. بنابراین، قبل از شروع تمرین مصرف چغندر قند یا آب آن توصیه می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر با چغندر قند که بد نیست بدانیم

 

ضد التهاب

چغندر حاوی رنگدانه هایی به نام بتالین است که دارای خواص ضد التهابی است. محققان دریافتند که آب میوه و عصاره های چغندرقند باعث کاهش التهاب کلیه در موش های آزمایشگاهی می شود. در یکی از مطالعات انجام شده، با مصرف عصاره چغندر توسط افراد مبتلا به استئوآرتریت، درد و مشکلات ناشی از این بیماری کاهش یافت، اما این مطالعات هنوز کافی نیست و برای تایید آنها مدارک بیشتری لازم است.

بهبود روند هضم غذا

چغندر منبع خوبی از فیبر است که از طریق سیستم گوارش بدون هضم شدن برای رسیدن به روده بزرگ عبور می کند و باکتری های مفید در آن، عملکرد هضم را بهبود می بخشند. همچنین، خطر ابتلا به مشکلات دستگاه گوارش مانند بیماری التهاب روده، یبوست و دیورتیکولیت کاهش می یابد. علاوه بر این، فیبر نیز با خطر کمتر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی ارتباط دارد .

افزایش سلامت مغز

بر اساس تحقیقات انجام شده، نیترات در چغندر موجب افزایش انقباض عروق خونی می شود، در نتیجه موجب جریان خون به مغز نیز می شود. به همین دلیل ممکن است به بهبود عملکرد های شناختی و روانی کمک کند. علاوه بر آن اشاره شده است که چغندر جریان خون را به لوب پیشانی یا فرونتال(LOBE) مغز را بهبود می بخشد . به همین دلیل سبب تقویت حافظه و یادگیری می شود. همچنین، عنصری به نام بتانین در برگ چغندر موجود است که می تواند تجمع پروتئین ها (پروتئین های آمیلوئیدی) در مغز را کاهش دهد. تجمع پروتئین های آمیلوئیدی با بیماری آلزایمر همراه است، در نتیجه خطر ابتلا به آلزایمر نیز با مصرف چغندر قند کاهش می یابد.

کاهش رشد سلول های سرطانی

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که استفاده از عصاره ی چغندر غنی از رنگ دانه های بتالین باعث کاهش رشد سلول های سرطانی پستان و پروستات می شود. اما این مطالعات با استفاده از سلول های جدا شده انجام شده و هنوز به انسان اعمال نشده اند.

کاهش وزن

چغندرقند یک سبزی کم کالری با مقادیر متوسط پروتئین و فیبر است که به حفظ وزن طبیعی بدن کمک می کند. علاوه بر این، فیبر موجود در چغندر می تواند احساس سیری را افزایش دهد. به همین دلیل مصرف چغندر قند باعث کاهش دریافت کالری بیشتر می شود و در نتیجه به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام کمک می کند.

عوارض جانبی چغندر قند

 با وجود مزایای چندگانه چغندر، برخی از افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند ممکن است قادر به تحمل آن ها نباشند. ترکیبات اگزالاتی موجود در چغندر می تواند ایجاد سنگ کلیه کند. همچنین، وجود فروکتان باعث ایجاد اختلالات گوارشی در افراد حساس مانند افرادمبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم چغندر را با خواص کاهش و تسکین سرفه، سلامت کبد، تصفیه کننده خون، پشتیبانی گردش خون، سلامت قلب، تقویت حافظه و اعصاب، پیشگیری و درمان ریزش مو، پیشگیری از رشد سلول های سرطانی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0