همه چیز در مورد درخت کنار و خواص سدر

10273 بازدید
01 اسفند 96
سمانه

آخرین به روزرسانی 12 مهر 1398

همه چیز در مورد درخت کنار یا سدر

درخت کنار یا سدر درختی است به بلندی حدود ده متر، خاردار با شاخه های سفید و برگ های تخم مرغی و نوک تیز، میوه آن کوچک و خوشبو و به اندازه سنجد است و بعد از رسیدن سرخ و زرد می شود که دارای طعم ترش و شیرین است و گونه ترش آن بیش تر است. برگ های ساییده آن را در بازار به نام سدر عرضه می کنند. این درخت در ایران هم وجود دارد و نواحی گرم را می پسندد، در ایران در اطراف کازرون، جزیره ی خارک، لار، بندرعباس، اطراف نیک شهر، چابهار، بم به طور خودرو می روید. نوع پرورشی آن میوه ی درشت تر، لذیذتر،خوش بوتر و شیرین تر دارد که به اندازه میوه زردآلو می باشد.

برگ درخت کنار :

دارای طبیعت سرد و تر است، اگزما را درمان می کند، کوبیده خشک آن را با ماست مخلوط کنید و روزی سه بار بر روی محل اگزما قرار دهید. برای زخم ها و پاک کردن چرک بدن، نرم و لطیف کردن پوست، تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو، تحلیل ورم های گرم و تقویت اعصاب نافع است، در حمام پودر آن را با آب مخلوط کنید و بر سر بمالید و با آن شستشو کنید و مدتی صبر کنید که روی سر و بدن بماند.

 

همه چیز در مورد درخت کنار

همه چیز در مورد درخت کنار

 

میوه درخت کنار :

با نام های دیگر نبق، سنجد گرجی، بیر، ضال، زال هم خوانده می شود، دارای طبیعت سرد و خشک است و بعضی طبع تازه آن را سرد و تر می دانند، برای درمان اسهال صفراوی و زخم معده آن را خشک کنید و بدون هسته، نرم بکوبید و هر روز یک قاشق مربا خوری از آن را با شربت مخلوط کنید و میل کنید. همچنین خوردن آب، نوع میوه ی شیرین، مفتح سده و کشنده ی کرم معده و امعا است و اگر میوه رسیده ترش آن هم خورده شود، باز کننده گرفتگی های مجاری و کشنده کرم معده و روده است.

سرخ کرده میوه بسیار قابض است، برای درمان زخم روده ها، رفع اسهال و تب های گرم مناسب می باشد. خوردن ترشی میوه رسیده آن مانع صعود بخارات به دماغ می شود و عطش را تسکین می دهد. در شکستگی های استخوانی پس از جا انداختن استخوان اگر آن را پودر کنید و با عصاره شیرین بیان مخلوط کنید و بر عضو بمالید و آن را ببندید، سبب زودتر جوش خوردن استخوان می شود.

تذکر : برای اشخاص سرد مزاج مضر است، خوردن نارس آن قابض، لزج و نفاخ می باشد.

 

همچنین بخوانید:   آموزش تهیه رنگ مو گیاهی قهوه ای

 

خواص درمانی هسته درخت کنار :

اگر شیره مغز هسته را بگیرید و بخورید، تب های گرم خو و صفراوی را رفع می کند، جراحت و التهاب خون را کم می کند، برای درمان آبله، سرخجه و سرخک نافع است، عطش را فرو می نشاند. اگر هم آن را بپزید و بخورید، قابض است، یا اگر همین شیره را آنقدر بپزید تا غلیظ شود و به اعضای کودک بمالید، برای رفع سستی اعضا و سرعت حرکت کودکان نافع است. کوبیده آن برای شکستی، همان خاص میوه را دارد.

خواص درمانی چوب درخت کنار :

طبیعت سرد و تر دارد و برای جلوگیری از خون ریزی و زخم روده ها و اسهالی ها که از ضعف معده ناشی شده باشد و برای چاق شدن بدن و درخشانی چهره، جوشانده آن دارویی بسیار مقوی است. اگر هم پودر آن را نرم بسایید و بخورید اسهال را بند می آورد و از خون ریزی معده جلوگیری می کند. صمغ حاصل از درخت کنار را بپزید و بر سر بمالید، درمان کننده پوسته شدن و خارش سر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سدر را با خواص جلوگیری از ریزش مو و شوره سر، پاکسازی پوست، التیام زخم، رفع عرق سوز شدن پا، ضد التهاب، خنک کننده پوست، تقویت کننده پوست، تقویت کننده و حالت دهنده مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سادات
    5 اسفند 1401

    درود‌ سپاس آیا سدر که برگ خشک شده اسیاب شده اش واسه پوست مو استفاده میشود ، و کنار و همان درخت به انگلیسی cedar tree است که در کانادا خیلی زیاد و شیره اش مثل عسل است و صادر میشود میباشد یا فرق دارد؟ تشکر منتظرم خیلی برام مهم است،تشکر????یاعلی

  2. گمنام
    5 بهمن 1401

    با سلام استان بوشهر با بیش از650 دارو گیاهی که کنار هم از درختان بومی که با حجم بالا می روید ولی هنوز گمنام هست

0