همه آنچه در مورد خواص خارخاسک باید بدانیم

4585 بازدید
10 دی 96
سمانه
,

تاریخ به روز رسانی 6 مهر 1398

گیاه خارخاسک :

خارخاسک یا خارخسک دارای ساقه ای خوابیده روی زمین و خزنده و پوشیده از کرک یا تارهای ابریشم مانند می باشد. برگ های آن مرکب زوج شانه ای با پنج یا هشت برگچه می باشد، این برگ تا حدودی شبیه به برگ نخود ولی چسبناک با بوی نامطبوع است. میوه آن گرد و سه پهلو و دارای پنج قسمت می باشد که اطراف میوه خارهای تیز وجود دارد.

گل های آن زرد رنگ است. این گیاه در خرابه ها و نزدیک آب و بیشه ها می روید. در اطراف تهران، قم، راجرد و آذربایجان در خوی، در شمال ایران، فارس، خراسان، شاهرود، بسطام و بین دامغان و سبزه وار مشاهده شده است. در هندوستان نیز در سر تا سر شبه قاره تا ارتفاع چهار هزار متری کشمیر انتشار دارد. ریشه، میوه، دانه، برگ، ساقه و به طور کلی تمام قسمت های گیاه ولی میوه آن خاصیت دارویی بیشتری دارد. در ادامه شما را با خواص گیاه خارخسک آشنا خواهیم کرد.

 

همه آنچه در مورد خواص خارخاسک باید بدانیم

همه آنچه در مورد خواص خارخاسک باید بدانیم

خواص درمانی خارخاسک :

معتدل است و آب دم کرده آن قابض، ضد انگل شکم است، مدر و قاعده آور می باشد، جنین را سقط می کند، ترشح شیر را افزایش می دهد، نیروی جنسی را زیاد می کند. برای تقویت نیروی جنسی، درخشان کردن رنگ رخساره، تسکین درد مفاصل و درد کمر، (آب تازه آن را بگیرید و در روغن کنجد آن قدر بجوشانید تا آب تمام شود و روغن باقی بماند)، مالیدن همراه با خوردن بیست و هشت گرم از آن با شیره خرما یا عسل اثرات مفیدی دارد. همچنین در استعمال خارجی برای مداوای بیماری های پوست و جرب مصرف می شود.

میوه خارخسک :

با نام های خارسه گوش، خارکوهک، شکر خنج، شکوهنج، حمص الامیر، خرخاسک، خسک یا خسک دانه، پیکل، حر، حروا، خارسوهک، هرواد هم گفته می شود. برای تقویت کبد و کلیه جوشانده صاف شده بیست گرم از آن نافع است، همچنین حرکات روده ای را تشدید می کند، درد مثانه را تسکین می دهد، خنک کننده و تونیک است، برای اعتدال بخشیدن به اخلاط عامل موثری است، برای نقرس مفید است، اسهال خونی و انواع خون ریزی های داخلی را بند می آورد، برای معالجه آبسه ها و زخم ها نافع است و دید چشم را افزایش می دهد.

نسخه های درمانی با میوه خارخاسک

  • برای درمان سینه پهلو یا ذات الریه و روماتیسم و برطرف کردن سوزاک، چهل گرم از این گیاه را در یک لیتر آب جوش دم کنید و صاف کرده آن را به مرور بنوشید.
  • برای معالجه بیماران مبتلا به تب و تعریق زیاد توصیه شده است که میوه خارخاسک را مخلوط با عناب و سپستان جوشانده و میل کنند. جهت رفع تب های بلغمی آن را همراه با مغز فلوس میل کنید.
  • برای درمان تاول دهان توصیه شده است که با برگ و میوه خارخاسک و عسل شربت تهیه نموده و در روز چندین بار با آن شربت در دهان مضمضمه کنند.
  • در مورد افزایش نیروی جنسی اطبا سنتی توصیه نموده اند که میوه خارخاسک را در شیر جوشانده (3بار- به این ترتیب که بذر خارخسک را در شیر تازه جوشانده و بعد از خشک شدن دوباره شیر افزوده و بعد این کار را دوباره انجام دهید) و سپس به مصرف برسانید تا اثر معجزه آسای آن را مشاهده کنید.
  • اگر آب جوشانده آن را با سکنجبین و یا سرکه مخلوط کنید و بخورید، ضعف کبد در افراد گرم مزاج را درمان می کند.

 

همچنین بخوانید:   خارخسک و خواص مفید آن

 

دیگر خواص خارخاسک :

برای درمان تب مالت از این گیاه استفاده می شود به این صورت که یکصد گرم از آن را در یک لیتر آب می جوشانند، بعد آب صاف کرده آن را با یک لیتر عرق کاسنی مخلوط می کنند و می توان صبح و عصر از آن نوشید. اگر صد و پنجاه گرم از آن را در یک کیلو شیر گوسفند آنقدر بجوشانید تا خشک شود و این کار را سه بار تکرار کنید، سپس خشک شده آن را با نبات بکوبید و هر روز، صبح، ظهر، شب هر بار یک قاشق از آن بخورید برای تقویت نیروی جنسی بی عدیل است و برای زیاد کردن شیر زنان موثر خواهد بود.

آب دم کرده آن را مخلوط با روغن بادام بخورید، رنگ رخساره را نیکو می کند و در افراد گرم مزاج قدرت جنسی را زیاد می کند و مقدار منی را افزایش می دهد. همچنین می توانید نخود را در آب تازه ی آن خیس کنید و پس از پرورده شدن برای افزایش نیروی جنسی مصرف کنید.

برای دفع سنگ کلیه، هر بار سه مثقال از خارخاسک را با سه مثقال از کاکل ذرت و سه مثقال از پوست خربزه خشک شده مخلوط و دم کنید، موثر است و ورم مجاری ادرار را تحلیل می برد. برای مداوای برفک و التهابات دهان، با آب جوشانده آن قرقره کنید.

تذکر :

مقدار خوراک آن تا 30 گرم می باشد و افراط در مصرف خارخاسک زیان آور است و برای سر مضر است و مصلح آن روغن کنجد و بادام شیرین می باشد. مصرف این گیاه برای بانوان باردار مضر است، زیرا باعث ناراحتی و حتی موجب سقط جنین شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خارخاسک را با خواص درمان عفونت های داخلی، التهاب مجاری ادراری، درد مثانه و دفع سنگ کلیه، افزایش قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0