نکات بیشتری از درخت بید بدانیم

3177 بازدید
27 مهر 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 28 تیر 1403

با درخت بید (بید سفید) و فواید درمانی آن آشنا شوید

بید درختی است زیبا که در نواحی معتدل و مرطوب می روید و دارای سایه ای است مطبوع و خواب آور که هر آن آدمی را متوجه زیبایی طبیعت می کند. اغلب ما بید (فك، بید سفید، بید نقره ای، اسبیدار، صفاف ابیض) را به شکل درختی با ساقه های رقصان، برگ های کوچک و سبز می شناسیم. اما، این درخت علاوه بر ظاهر قشنگ و زیبایش دارای فواید درمانی نیز می باشد.

از پوست گونه های مختلف درختان بید به عنوان تب بر، ضد رماتیسم و ضد درد استفاده دارویی می شود که در ادامه این مقاله با درخت بید (بید سفید) و فواید درمانی آن بیشتر آشنا می شویم.

مشخصات ظاهری درخت بید (بید سفید)

بید سفید یا نقره ای (Salix alba)، گیاهی است از خانواده بید (S. alba)، درختی، به ارتفاع ٢٥ متر كه در كنار جویبارها و اماكن مرطوب می روید. چون سطح برگ های آن را تارهای سفید و ابریشمی و براق می پوشاند، به بید سفید یا نقره ای معروف است.

شاتون های آن كمی بعد از ظاهر شدن برگ ها پدید می آیند. گل های شاتون های نر، دو پرچم آزاد با میله ای از تارهای پنبه ای در قاعده دارند. برگ ها بیضی شكل، نوكدار، در انتها متقارن یا اندكی نامتقارن، در قاعده گوه ای، در حاشیه ارهای و پوشیده از كرك های ابریشم دار در دو سطح پهنك هستند. این گونه بید از تنوع زیادی برخوردار است.

محل رویش و پراکنش گیاه بید (بید سفید)

انواع بیدها را در مناطق مختلف بالتیك پرورش می دهند. بید سفید در نواحی مختلف اروپا، آسیا و آمریكا می روید و از پراكندگی آن در ایران نیز گزارش شده است. درخت بید در ایران در مناطق، کرج، گچسار، نواحی شمالی، مانند لاهیجان، جاده چالوس، بابل، آذربایجان و… میروید. همچنین، انگلستان یکی از کشورهایی است که دارای این درخت در مقادیر زیاد می باشد.

 

نکات بیشتری از درخت بید بدانیم

نکات بیشتری از درخت بید بدانیم

 

ترکیبات شیمیایی درخت بید (بید سفید)

درخت بید سفید دارای تركیبات سالیسین (١ماده ای است حاوی آلدیید سالیسیلیک در حدود 1 تا ١١ درصد)، اسیدهای فنولیك، فلاونوئیدها تانن ها و ترکیباتی با اثر ضد میکروب ضعیف اثر آنتی سپتیکی (ضدعفونی کننده) می باشد. از پوست گونه های مختلف بید استفاده دارویی می شود، اما گونه سفید بیشتر مرسوم است.

پوست درخت بید چه خواصی دارد؟

محققان بر این باورند که پوست درخت بید خواص شگفت‌انگیزی دارد که می‌تواند برای مقابله با سردرد، دردهای کمری و آرتروز به کار رود. این گیاه باستانی که قدمتی بالغ بر چهار هزار سال دارد، به عنوان یک مسکن طبیعی و بهبوددهنده سلامت عمومی بدن شناخته شده است.

دم کرده پوست درخت بید نه تنها به تسکین دردهای عصبی و دردهای قاعدگی کمک می‌کند، بلکه برای کاهش التهاب‌های مفصلی و تاندون‌ها نیز موثر است. این گیاه معجزه‌آسا همچنین در کاهش تب‌های ناشی از سرماخوردگی و مقابله با بی‌خوابی نقش بسزایی دارد.

از گذشته‌های دور، استفاده از بید سفید برای کاهش درد زایمان نیز رایج بوده و در نوشته‌های پزشکان بزرگی همچون جالینوس و طبیبان ایرانی و عرب بارها به خواص دارویی آن اشاره شده است. ایرانیان، چینیان، یونانیان باستان و مردم مدیترانه، همه به نیکی از این گیاه استفاده کرده‌اند و آن را در درمان‌های خود به کار برده‌اند.

پوست درخت بید، با خواص بی‌نظیرش، همچنان یکی از داروهای طبیعی محبوب در میان مردم جهان است که برای بهبود کیفیت زندگی و تسکین دردها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با عرق گیاهی بیدمشک

 

فواید پوست و برگ بید در طب سنتی

پوست درخت بید و اسانس آن دارای طبیعت سرد و تر است. اطبای سنتی از پوست و شکوفه‌های این درخت عرقی تهیه می‌کرده‌اند که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید بوده است. از جمله خواص این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معالجه تب‌های گرم مزاج و برخی از تب‌های نوبه‌ای

تب‌های گرم مزاج معمولاً با علائمی مانند تعریق زیاد، تشنگی و گرگرفتگی همراه هستند. استفاده از پوست درخت بید به دلیل طبیعت سرد و تر آن، می‌تواند به کاهش دمای بدن و تسکین علائم تب‌های گرم مزاج کمک کند. این گیاه با داشتن ترکیبات ضد تب، می‌تواند تب را کاهش داده و احساس راحتی بیشتری به بیمار بدهد.

درمان ورم کبد و ورم مجاری صفراوی و ادراری

ورم کبد و مجاری صفراوی و ادراری معمولاً ناشی از التهاب و عفونت هستند. پوست درخت بید با خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده‌ای که دارد، می‌تواند به کاهش التهاب و ورم در این مناطق کمک کند. مصرف عرق پوست بید می‌تواند باعث بهبود جریان صفرا و ادرار شده و به کاهش علائم التهاب و ورم کمک کند.

بهترین دارو برای یرقان

یرقان یا زردی ناشی از افزایش بیلی‌روبین در خون است که معمولاً به دلیل مشکلات کبدی رخ می‌دهد. پوست درخت بید به عنوان یک داروی طبیعی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و کاهش سطح بیلی‌روبین کمک کند. این گیاه با تحریک تولید صفرا و بهبود فرآیندهای کبدی، به درمان یرقان کمک می‌کند و علائم زردی پوست و چشم‌ها را کاهش می‌دهد.

معالجه خفقان‌های گرم مزاج

خفقان گرم مزاج که معمولاً با تپش قلب سریع و احساس گرما همراه است، می‌تواند ناشی از افزایش حرارت بدن و سیستم عصبی باشد. پوست درخت بید با طبیعت سرد و تر خود می‌تواند به تعادل حرارت بدن کمک کرده و تپش قلب و احساس گرما را کاهش دهد. این گیاه با تاثیرات آرام‌بخش و ضد اضطراب خود، به کاهش علائم خفقان نیز کمک می‌کند.

درمان رماتیسم و سرماخوردگی

رماتیسم یک بیماری التهابی مزمن است که باعث درد و سفتی مفاصل می‌شود. پوست درخت بید با خواص ضد التهابی و مسکن خود می‌تواند به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک کند. همچنین، این گیاه در درمان سرماخوردگی نیز موثر است؛ چرا که با خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی خود، می‌تواند به کاهش علائم سرماخوردگی مانند تب، درد و التهاب گلو کمک کند.

درمان اسهال

اسهال معمولاً به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، سوء هاضمه یا مصرف مواد غذایی ناسالم رخ می‌دهد. پوست درخت بید به دلیل وجود تانن‌ها، خواص قابض و ضد عفونی کننده دارد که می‌تواند به تنظیم فعالیت روده‌ها و کاهش اسهال کمک کند. مصرف عرق این گیاه می‌تواند به تعادل فلور روده و بهبود علائم اسهال کمک کند.

طریقه مصرف پوست و برگ درخت بید (بید سفید)

از پوست خشک شاخه های 2 تا 5 ساله و به ندرت برگ های خشک این گیاه می توان استفاده دارویی کرد.

  • در کتب طب سنتی آمده است که، چنانچه چوب درخت بید را سوزانیده و خاکستر نمایند و این خاکستر را با سرکه مخلوط و بر زگیل گذارند، زگیل را در بعضی از مزاج ها زایل می گرداند.
  • از طریق داخلی به صورت گرد (یک قاشق چای خوری 2-3 مرتبه در روز ) یا تیزان (2-3 قاشق غذاخوری گرد در یک لیتر آب) برای روماتیسم و سرماخوردگی مصرف می شود، به همین دلیل داروهای سنتتیک (مصنوعی) تاحد زیادی جایگزین پوست بید شده است.
  • جوشانده آن را (50 گرم گرد در نیم لیتر آب) به صورت موضعی بر روی زخم ها بمالید تا زخم التیام یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پوست درخت بید را با خواص جلوگیری از لخته شدن خون، درمان دردهای مفصلی، تسکین میگرن و سردرد، درمان تب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0