topNotif

نکاتی مفید از زعفران که نمیدانستیم

2095 بازدید
13 مهر 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

نکاتی مفید از زعفران که نمیدانستیم !

زعفـران گیاهی است (از تیره زنبق) چند ساله و دارای غده پیاز مانند به ارتفاع حدود بیست سانتیمتر دارای پیاز سخت و گوشت دار و اکنون در بیشتر نواحی روی زمین که مناسب پرورش این گیاه است پرورش داده می شود و از محصول آن استفاده می گردد. گل زیبایی دارد و کلاله مادگی گل که همان زعفران است به صورت سه شاخه بوده و از روی گل ها جمع آوری و به بازار عرضه می گردد.

زعفران دارای مواد داروئی مفرح و یک ماده رنگی شیمیایی به نام کروسین می باشد، زعفران دارای اسانسی با بوی قوی و معطر و طعمی تند میل به تلخ است و تلخی آن در اثر وجود گلوکوزیدی به نام پیکروکروزینوزید می باشد به علاوه دارای مواد دیگری است که هرکدم  اثر درمانی مخصوصی دارند، برگ زعفران شبیه برگ یاسمن و پیاز آن شبیه به پیاز نرگس است. زعفران بومی نواحی آسیا به ویژه جنوب غربی آسیا، جنوب اروپا و جنوب اسپانیا است، ولی در حال حاضر در نقاط دیگری از دنیا کشت و برداشت می شود.

 

نکاتی مفید از زعفران که نمیدانستیم

نکاتی مفید از زعفران که نمیدانستیم

 

قسمت های مورد استفاده زعفران :

خامه و کلاله (مادگی گل).

مواد اصلی و موثر در زعفران :

گلینکوزیدها، کارتنوئیدها، مواد معطر (اسانس)، کارتنوئیدها.

اجزا و ارزش غذایی زعفران :

زعفران سرشار از پتاسیم، منگنز، منیزیم، ویتامین ب6 و آ است.

اثرات و درمان طبی زعفران :

آرامبخش، ضد افسردگی، محرک جنسی، ضد اسپاسم، انقباض رحمی، خلط آور، متساع کننده مجاری هوایی، اشتها آور.

فوائد و موارد مصرف زعفران :

کمک به درمان سو هاضمه، نفخ، برونشیت، انزال زودرس، کم اشتهایی، افسردگی، خونریزی های غیر عادی و شدید قاعدگی و یا عقب افتادگی قاعدگی (بدون حاملگی) و سردرد (مصرف موضعی به صورت ضماد) روی پیشانی.

 

همچنین بخوانید:  فواید ماسک زعفران برای پوست

 

فراموش نکنیم :

  • مصرف بیش از 5 گرم زعفران می تواند موجب تهوع، استفراغ، خون دماغ، خونریزی های گوارشی، برافروختگی و افت شدید ضربان قلب و مصرف بیش از 12 گرم آن می تواند موجب مرگ شود.
  • اگرچه زعفران موجب انقباض رحمی می شود ولی برای ایجاد سقط جنین باید مقادیر بیش از 10 گرم آن مصرف شود و در این صورت احتمال مرگ فرد بیش از سقط خواهد بود.
  • در آلمان مخلوطی از زعفران، کینین و تریاک برای درمان انزال زودرس به خوبی استفاده شده است.
  • مصرف بیش از یک و نیم گرم زعفران در روز در دوران حاملگی ممنوع و در دوران شیردهی توصیه نمی شود.
  • بهترین نوع زعفران آن است که زرد مایل به سرخ و خوشبو و تازه باشد، طبیعت آن گرم و خشک، مفرحی است بسیار قوی و قوای مغزی را نیز تحریک میکند، اخلاط بلغمی مغز و دستگاه عصبی را دفع می نماید، بول را زیاد و قوای تناسلی را هم تحریک می کند، عضلات و مراکز خودکار قلب را تقویت و تحریک می نماید.
  • اطبا طب سنتی نوشته اند چنانچه وضع حمل زائو مشکل باشد مقدار نیم مثقال زعفران را در شربت قند حل نموده و به زائو بخورانند زایمان را آسان می سازد، چنانچه زعفران را در گلاب حل کرده و در چشم چکانند چشم را شفاف و قدرت بینایی را زیاد می کند، جهت تسکین، درد مفاصل مقداری زعفران را در شیر فرفیون مخلوط کرده کرده و به عضوی که درد دارد ضماد کنند درد را زایل می سازد.

طرز تهیه دمنوش زعفران

نصف قاشق مرباخوری از زعفران را به همراه دو لیوان آب سرد داخل یک قوری که بهتر است چینی باشد، بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد؛ سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید حدود 30 دقیقه اجازه دهید به آرامی دم بکشد. پس از آن چای را صاف نموده، مصرف کنید. در صورت تمایل می توانید از همان ابتدا از آب جوش استفادده کنید و دمنوش را همانند چای مهمولی دم کنید.

این دمنوش گوار برخلاف چای معمولی تا چند روز قابل مصرف می باشد. بدیهی برخلاف چای سیاه، هر قدر زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد کیفیت ان بهتر خواهد بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زعفران را با خواص  آرامبخش، ضد افسردگی، محرک جنسی، ضد اسپاسم، انقباض رحمی، قاعده آور، خلط آور، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0