نقش پروتئین در پرورش اندام

2260 بازدید
27 اسفند 96
آلاله

نقش پروتئین در پرورش اندام و بدن سازی :

اهمیت فوق العاده و نقش کلیدی پروتئین در تغذیه ورزشی بر کسی پوشیده نیست، اما این که آگاهی و شناخت ورزشکاران از این ترکیبات پر اهمیت ضروری، تا چه اندازه بوده و دانسته های آنان تا چه حدی با واقعیت های اثبات شده علمی تطابق دارد، پرسشی است که پس از مطالعه ی این مبحث، پاسخ آن را به روشنی در خواهید یافت. به جرات می توان گفت که اکثر ورزشکاران، اطلاع درستی از پروتئین ندارند و یکی از عوامل عدم موفقیت و یا روند کند پیشرفت های ورزشی را نیز بی شک ناشی از همین مسئله دانست.

پروتئین مهم ترین عنصر تغذیه در ورزشکاران :

اینکه برخی ادعا می کنند که پروتئین مهم ترین عنصر تغذیه ورزشکاران نیست، پایه و اساس ندارد. کربوهیدرات ها سوخت عضلات را فراهم می کنند، چربی ها در ساختمان هورمون ها نقش فعالی را ایفا می کنند، اما بدون وجود پروتئین که اجزای سازنده ی ساختمان عضلات را در خود نهفته دارند، هرگز رشدی نیز اتفاق نخواهد افتاد. همچنین مقدار مصرف استاندارد هیدرات کربن به انداه ای است که باید شصت درصد برنامه ی روزانه غذایی شما را شامل گردد. اغلب ورزشکاران گاه تا دویست و پنجاه گرم در روز پروتئین مصرف می کنند که در این قبیل موارد، بدن با دریافت افراطی پروتئین و فقر کربوهیدرات های مورد نیاز، دچار مشکل می گردد.

برای حفظ موازنه مثبت نیتروژن در طول روز، پروتئین مصرفی خود را در وعده های متعدد تقسیم کرده و در چند نوبت در طول روز آن را مصرف کنید. این مطلب به اثبات رسیده است که پروتئین چنانچه به همراه هیدرات های کربن مصرف شوند، هضم و جذب بهتری خواهند داشت و به همین دلیل نیز مکمل های نگهدارنده وزن که در ترکیب خود، علاوه بر پروتئین، اندکی نیز هیدرات کربن دارند، اثرات عضله سازی موثرتری نسبت به پروتئین های خالص دارند.

برای افزایش عضله سازی پروتئین ها، روزانه باید حداقل دویست گرم کربوهیدرات در رژیم غذایی گنجانده شود که این مقدار با افزایش وزن فرد نیز افزایش می یابد، مصرف کربوهیدرات ها به صورتی که مقدار آن در هر وعده ی غذایی، از مقدار پروتئین مصرفی نیز اندکی بیشتر باشد، ایده مناسب و خوبی است.

نقش پروتئین در پرورش انداممنابع پروتئین

از منابع مهم پروتئینی که در تغذیه ورزشی نیز مورد تاکید قرار گرفته اند، می توان به سویا، شیر، تخم مرغ، گوشت، کازئین و پروتئین (وی) اشاره کرد. تنوع، راز موفقیت است. در مصرف پروتئین به این نکته نیز باید توجه داست که تنها، مصرف مقدار مناسب پروتئین، کافی نیست. شما باید به مقدار روزانه خود از آمینواسیدهای ضروری و حتی غیر ضروری و از منابع کامل پروتئینی بهره بگیرید و در مصرف پروتئین، محتویات آن را نیز مد نظر داشته باشید.

پروتئین وی ایزوله شده

این مکمل در میان تمامی مکمل های پروتئینی موجود، بالاترین ارزش بیولوژیکی را دارا است. اما این نکته را فراموش نکنید که مصرف بیش از سی گرم در یک وعده نیز منطقی نخواهد بود. نیمه عمر این پروتئین بسیار کوتاه است و بهترین روش برای مقابله با این نقص، این است که به هنگام مصرف، به جای مخلوط کردن با آب، آن را با شیر مخلوط کنید. کازئین موجود در ترکیب شیر، روند هضم این پروتئین را کندتر کرده و بدین ترتیب، مدت زمان طولانی تری را برای جذب، در اختیار بدن قرار می دهد.

 

همچنین بخوانید:  پاسخ سوالاتی در باب تغذیه ورزشکاران قسمت دوم

 

نکاتی درمورد استفاده از پروتئین وی 

پروتئین وی به علت قدرت جذب بالایی که دارد برای مصرف در وعده ی پس از تمرین مناسب است. مصرف آن در زمانی که سلول ها پس از تمرینات سنگین، ذخایر غذایی خود را از دست داده و تمایل بیشتری به جذب مواد غذایی دارند، بسیار موثر است. این پروتئین با جذب سریعی که دارد، ریکاوری پس از تمرین را تسریع می کند.

در شرایط نامساعد غذایی و در دوره های گرسنگی طولانی مدت اگر چنانچه نیازهای غذایی بدن به خوبی پاسخ داده نشوند، بدن پس از به مصرف رساندن ذخایر غذایی خود به بافت های عضلانی حمله کرده و پس از تجزیه گلوتامین مورد در این نسوج ها حتی پروتئین عضلات را نیز شکسته و به مصرف تولید انرژی می رساند. اما در صورتی که در این شرایط از مکمل “وی” بهره گرفته شود، از تاثیرات منفی این دوره ها بر عضلات، به خوبی کاسته می شود. این پروتئین حاوی اسید امینه های مورد نیاز بدن بوده و علاوه بر کمک به سنتز عضلات در رژیم های غذایی کم قند و کم کربوهیدرات نیز به عنوان منبع ایده آل انرژی وارد عمل شده و با این عمل به حفظ ذخایر پروتئینی و ذخایر گلوتامین در عضلات کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آب پنیر را با خواص هضم بهتر غذا و کاهش وزن، ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم فشارخون بالا، بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران، پیشگیری و درمان بواسیر و هموروئید، تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع مواد زائد بدن، دفع سنگ کلیه و صفرا، ضدالتهاب، کاهش علائم استرس و افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0