topNotif

نقش پتاسیم در حفظ سلامت بدن و 11 منبع غذایی سرشار از پتاسیم

2611 بازدید
26 دی 97
بهاره
,

نقش پتاسیم در حفظ سلامت بدن و 11 منبع غذایی سرشار از پتاسیم

پتاسیم از جمله مواد معدنی است که نقش بسزایی در سلامتی بدن دارد. پتاسیم در سطح مایع بدن به عملکرد بهتر عضلات کمک می کند و باعث می شود که، سیستم عصبی به درستی کار کند. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای غنی از پتاسیم در افراد دارای فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به فشار خون و سکته را کاهش دهد. در این مقاله درباره نقش پتاسیم در حفظ سلامت بدن و 11 منبع غذایی سرشار از پتاسیم صحبت می کنیم.

 

نقش پتاسیم در حفظ سلامت بدن و 11 منبع غذایی سرشار از پتاسیم

نقش پتاسیم در حفظ سلامت بدن و 11 منبع غذایی سرشار از پتاسیم

 

نقش پتاسیم در حفظ سلامت بدن

مقادیر پتاسیم موجود در پلاسمای خون معمولا موید میزان متابولیسم سلولی بوده و میزان ذخایر بدن را نشان می دهد. پتاسیم عامل اصلی ایجاد فشار اسمزی یا فشار تورگور در سلول بوده و آزاد شدن انرژی، سنتز پروتئین و گلیکوژن در داخل سلول و در حضور آن انجام می شود. ضمنا پتاسیم در انتقال امواج عصبی، آزاد شدن انسولین از پانکراس، حفظ تعادل مایعات و انبساط عضلات نقش دارد. میزان پتاسیم موجود در بافت های چربی تقریبا ثابت است که می تواند ترکیب بدن را منعکس نماید. بنابراین، هر گاه وزن بدن کاهش یابد و در میزان کل پتاسیم بدن تغییری ایجاد نشود به معنای آن است که از میزان چربی بدن کاسته شده است.

تاثیرات کمبود پتاسیم در بدن

اگر در میزان پتاسیم بدن اختلال به وجود آید، سیستم عصبی و قلبی بدن نیز مختل خواهند شد. همچنین، اصلی ترین مشکل کمبود پتاسیم در بدن، افزایش فشار خون است. البته لازم به ذکر است که، تنها فقدان پتاسیم در بدن ایجاد مشکل نمی کند بلکه افزایش این عنصر نیز برای بدن به ویژه سیستم قلبی بسیار خطرناک است. نامنظمی ضربان قلب، بیماری های قلبی، افزایش فشار خون، خستگی، ضعف عضلانی، یبوست، خواب آلودگی و دیر هضمی از نشانه های کمبود پتاسیم است.

کمبود پتاسیم معمولا در اسهال و استفراغ، سوءتغذیه پروتئین کالری و جراحی های وسیع، شایع است. در نوزادان مبتلا به کواشیورکور همراه با افزایش میزان پروتئین مصرفی باید به مصرف پتاسیم درمانی نیز توجه نمود. ضمن افزایش سدیم در این بیماری گاهی باعث بروز همان اثرات کاهش پتاسیم می گردد. همچنین، کمبود منیزیوم نیز باعث کاهش ذخیره پتاسیم بدن می شود.

منابع غذایی سرشار از پتاسیم

موز

موز، احتمالا اولین ماده غذایی سرشار از پتاسیم است که به ذهن می رسد. موز حاوی بیش از 400 میلی گرم پتاسیم بوده و یک منبع عالی محسوب می شود. موز یک میوه سالم و انرژی زا است. این ماده غذایی حاوی مقادیر بالایی ویتامین ب 6 است و منبع خوبی از فیبر و ویتامین ث است.

آووکادو

آووکادو سرشار از مواد مغذی از جمله پتاسیم است. یک آووکادو حاوی 975 میلی گرم پتاسیم است. همچنین، غنی ویتامین ها و چربی های سالم است که به سلامت قلب کمک می کند. علاوه بر این، بدون کلسترول بوده و مقادیر ناچیزی سدیم در آن یافت می شود. خوشبختانه، استفاده از آووکادو بسیار متنوع است و می توانید آن را در هر وعده غذایی و یا به صورت میان وعده به تنهایی روزانه استفاده کنید. سعی کنید آووکادو را به صبحانه خود اضافه کنید.

اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات برگ دار پر فایده است که مقادیر زیادی از مواد معدنی و ویتامین ها در آن وجود دارد. اسفناج سرشار از پتاسیم است. یک فنجان اسفناج حاوی حدود 540 میلی گرم پتاسیم است. علاوه بر این، اسفناج نیز یک منبع مهم آهن و فیبر است. به همین دلیل برای حفظ سلامت بدن بسیار سودمند است.همچنین، به دلیل وجود مقادیر بالای فیبر، به پیشگیری و درمان کم خونی کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  نقش مس در بدن انسان (بیماری های مرتبط با اختلالات این ماده معدنی و منابع غذایی آن)

 

چغندر قند

چغندر دارای مواد مغذی فراوانی است که برای بدن مفید است. پتاسیم نیز در چغندر قند یافت می شود. یک فنجان چغندر قند حاوی حدود 518 میلی گرم پتاسیم است که تقریبا 11 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می کند. همچنین، چغندر قند سرشار از آهن است، بنابراین سطح هموگلوبین را در خون افزایش می دهد و از بیماری هایی مانند کم خونی جلوگیری می کند.

سیب زمینی

شاید تعجب کنید اما، سیب زمینی حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز است. یک سیب زمینی پخته شده با اندازه متوسط، حاوی 941 میلی گرم پتاسیم است. این میزان پتاسیم حدود 20 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می کند. به علاوه، نشاسته موجود در سیب زمینی در درمان انواع آرتریت (التهاب مفاصل) مفید است.

سیب زمینی شیرین

به غیر از سیب زمینی، مقدار زیادی پتاسیم در سیب زمینی شیرین وجود دارد. یک سیب زمینی شیرین حاوی 694 ميلی گرم پتاسیم است. این میزان، 15 درصد از نیازهای روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند. علاوه بر این، کم کالری است. در سیب زمینی شیرین تنها 131 کالری وجود دارد. مصرف سیب زمینی شیرین باعث تاثیر مثبت دو جانبه بر سلامتی بدن می شود، زیرا علاوه بر وجود بتاکاروتن در آن، ویتامین آ نیز در سیب زمینی شیرین به فراوانی یافت می شود است. با توجه به این ویژگی ها، می توان آن را به عنوان یک ماده مغذی عالی نام گذاری کرد.

 

نقش پتاسیم در حفظ سلامت بدن و 11 منبع غذایی سرشار از پتاسیم

نقش پتاسیم در حفظ سلامت بدن و 11 منبع غذایی سرشار از پتاسیم

 

آب پرتقال

پرتقال و آب آن غنی از ویتامین ث است اما، پتاسیم نیز در آن وجود دارد. آب پرتقال در صبحانه بسیار مفید است. بهترین چیز در مورد پرتقال این است که بسیار قابل دسترس است. پرتقال همانند آب پرتقال فواید زیادی دارد.

خرما

خرما به دلیل طبع گرمش بهترین ماده غذایی در زمستان محسوب می شود. خرما یکی از خوشمزه ترین و مغذی ترین ماده های غذایی است. همچنین، خرما حاوی پتاسیم نیز می باشد و دارای مزایای زیادی برای سلامتی بدن است. نصف یک فنجان خرما، حاوی 584 میلی گرم پتاسیم است. مخلوط شیر و خرما یکی از مغذی ترین ماده های غذایی شناخته شده است.

گوجه فرنگی

عمدتا گوجه فرنگی ها در سالاد و سبزیجات استفاده می شود. گوجه فرنگی قرمز بخش جدایی ناپذیر از غذای ایرانی ها محسوب است. چهارم فنجان پوره گوجه فرنگی حاوی 2.8 میلی گرم ویتامین ای است که یک پنجم از نیازهای روزانه بدن را تامین می کند. علاوه بر این، حاوی 664 میلی گرم پتاسیم، 34 میلی لیتر لیکوپن و 54 کیلو کالری است. بنابراین، مصرف گوجه فرنگی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

ماست

مواد مغذی زیادی در ماست وجود دارد. ماست بهترین منبع کلسیم محسوب می شود، که برای تقویت استخوان ها بسیار سودمند است اما، شاید کمتر کسی بداند که پتاسیم در ماست نیز به فراوانی یافت می شود. حدود 220 گرم از ماست بدون چربی حاوی 579 میلی گرم پتاسیم است.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار نه تنها غنی از ویتامین آ و ویتامین کا است، بلکه دارای مقدار زیادی پتاسیم نیز است. تنها نصف فنجان از سبزیجات برگ دار، حاوی 655 میلی گرم پتاسیم هستند. با مصرف آن ها، نیازهای تغذیه ای بدن تا حد زیادی برآورده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آب پنیر را با خواص هضم بهتر غذا و کاهش وزن، ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم فشارخون بالا، بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران، پیشگیری و درمان بواسیر و هموروئید، تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع مواد زائد بدن، دفع سنگ کلیه و صفرا، ضدالتهاب، کاهش علائم استرس و افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0