topNotif

نقرس چیست و راه درمان آن

2763 بازدید
28 بهمن 98
سمانه

نقرس چیست و راه درمان آن

نقرس بیماری ای متابولیک است که در آن نقصی در مکانیسم شیمیایی بدن وجود دارد که منجر به انباشته شدن اسیداوریک در بدن می شود. این نقص می تواند موجب تولید بیش از حد یا دفع ادراری کم تر از حد اسیداوریک شود. اسید اوریک یک فرآورده زائد حاصل از سوخت و ساز موادی به نام پورین ها در مواد غذایی است. پورین ها به مقدار فراوان در غذاهایی مانند جگر، قلوه، ماهی کولی، نان های شیرین، آب گوشت و کله پاچه، شاه ماهی و مکمل های قارچی وجود دارند که باید از مصرف بیش از حد آن پرهیز کرد.

بدن شما می تواند اسیداوریک را از سایر مواد نیز بسازد. وقتی مقدار بیش از حد اسیداوریک در بدن وجود داشته باشد، رسوب آن به شکل بلورهایی به نام “توفی” در بخش های مختلفی از بدن، غالبا در گوش ها و همچنین در بافت هایی مثل کلیه، ایجاد می شود.

نقـرس شروعی ناگهانی دارد که اغلب قاعده شست پا را مبتلا می سازد، اما می تواند سایر مفاصل پا، زانوها و آرنج ها را نیز درگیر کند. نقرس معمولا در هر زمان روی یک مفصل تاثیر می گذارد، اما در صورت عدم درمان ممکن است بسیاری از مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد. ناحیه مبتلا قرمز، متورم و به شدت دردناک می شود. معمولا فقط یک مفصل درگیر می شود و گاهی اوقات تب، سردرد و تپش قلب نیز همراه با آن ایجاد می شود. در طی مرحله بهبودی، ناحیه مبتلا اغلب دچار پوسته ریزی و خارش می شود.

پس از چندین سال از گذشت حملات نقرس، شکل مزمن بیماری ممکن است ایجاد شود، که در آن مفاصل به طور دائمی دچار آسیب و تغییر شکل می شوند و سلول های کلیه از بین می روند. پس از اولین حمله ممکن است ماه ها یا سال ها هیچ علامتی مشاهده نشود. نقرس نیاز به تشخیص طبی دارد، زیرا ممکن است با عفونت های جدی تر یا حتی با کفش زدگی یا سرمازدگی اشتباه شود.

 

نقرس چیست و راه درمان آن

نقرس چیست و راه درمان آن

 

علل ابتلا به نقرس

  • ژن ها : اگر اعضای خانواده دچار نقرس هستند، ممکن است دیگر افراد خانواده در معرض ابتلا به آن قرار گیرند.
  • بیماری های خاص : کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی ممکن است خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد.
  • داروها : برخی از داروهای شیمیایی موجب افزایش اسیداوریک خون و علائم نقرس می شوند. داروهای ادرار آور یا قرص هایی که برای فشار خون بالا مصرف می شوند، می توانند سطح اسیداوریک را افزایش دهند. همچنین مصرف خودسرانه دارو به ویژه آسپرین می‌تواند نقرس شما را بدتر کند.
  • جنسیت و سن : نود درصد مبتلایان به نقرس را مردانی تشکیل می دهند که بیش از سی سال دارند. نقرس در مردان بیش از زنان تا سن 60 سالگی شایع است. کارشناسان معتقدند استروژن طبیعی تا آن زمان از زنان محافظت می کند.
  • رژیم غذایی : خوردن گوشت قرمز و صدف خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
  • الکل : در بیشتر افراد، مصرف نوشیدنی مشروبات الکلی یا آبجو در روز می تواند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد.
  • سودا : اخیرا نشان داده شده است که فروکتوز موجود در نوشابه های شیرین باعث افزایش خطر نقرس می شود.
  • چاقی : افراد چاق بیشتر در معرض خطر نقرس هستند و ممکن است آن را در سن کمتری نسبت به افراد با وزن طبیعی تجربه کنند.
  • جراحی بای پس : افرادی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند، خطر بیشتری دارند.

بهترین روش درمان نقرس چیست؟

فعالیت بدنی و مدیریت وزن

رسیدن و حفظ وزن مناسب، بخش مهمی از مدیریت نقرس است. نه تنها کاهش وزن به کاهش اسید اوریک در خون کمک می کند، بلکه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد. فعال بودن بدنی، بخش مهمی از مدیریت وزن است. اما شروع به کاهش وزن یا شروع ورزش همیشه آسان نیست. پزشک می تواند در تعیین اهداف واقع بینانه و انتخاب ورزش مناسب به بیماران کمک کند.

حملات حاد نقرس نیازمند درمان حرفه ای است. همچنین عودهای مکرر نقرس به دلیل احتمال آسیب مفاصل و کلیه ها باید زیر نظر پزشک مداوا شود. با این حال، هنگامی که داروهای شیمیایی نامطلوب می شوند یا عوارض جانبی جدی به وجود می آید، مشورت با متخصص مجرب درمان های طبیعی برای کنترل حملات بیش تر ارزشمند خواهد بود. توصیه هایی که در زیر می آید بیش تر ماهیت درمان های حمایتی را دارد.

به عقیده من، تا زمانی که نقرس کاملا درک نشده است، توجیهی برای مداخله دارویی قوی و مادام العمر پس از بروز یک حمله، مخصوصا در افراد جوان، وجود دارد.

 

همچنین بخوانید:  درمان های خانگی بیماری نقرس

 

درمان نقرس با روش های خانگی

مصرف تخم کرفس، زرشک، باباآدم، کنگر فرنگی، گزنه و استعمال خارجی روغن های ریحان، بابونه، ارس، اسطوخودوس، اکلیل کوهی، گل راعی (برای خارش)، چای بابونه، چای شنبلیله، چای گل ختمی (به صورت کمپرس های گرم یا سرد)، سرکه سیب سرد شده (به صورت کمپرس سرد اغلب موجب بهبود تورم، گرمی و خارش می شود؛ یک قاشق غذاخوری از آن را در نیم فنجان آب رقیق کنید.) و مصرف خوراکی جوشانده کلاله ذرت، دانه قاصدک، جوشانده ریشه قاصدک، جوشانده تخم رازیانه  بسیار موثر اند.

رژیم غذایی مناسب در درمان نقرس

نوشیدن مقدار بسیار زیادی مایعات، حداقل 2 تا 5 لیتر در روز، برای کمک به دفع اسیداوریک از طریق کلیه ها اهمیت دارد. توصیه می شود حداقل یک لیتر آب و مقدار متعادلی جوشانده گیاهی و آبمیوه های توصیه شده، از جمله هویج، تمامی سبزیجات، گلابی نارس یا سیب نوشیده شود. اگر بتوانید آب گیلاس نارس را تهیه کنید، بسیار مفید خواهد بود. همچنین سعی کنید موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

یونجه، شنبلیله و سایر جوانه ها، مصرف زیاد سبزیجات (گیاهخواران به ندرت مبتلا به نقرس می شوند)، روزی 250 گرم گیلاس، روزی 2 تا 4 عدد میوه (که جزو مرکبات و میوه های خیلی اسیدی نباشد)، سیاه گیله، تمشک خرس و سایر خانواده تمشک های آبی و قرمز، خرنوب، بادام، سلمکی سفید، نارگیل، ذرت، شیر چرخ کرده، ارزن، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی هندی.

اگر حملات متناوب هستند، یادداشت کردن همه مواردی که در 24 ساعت قبل از شروع حمله خورده یا نوشیده اید بسیار مهم است، زیرا برخی از مبتلایان به نقرس نسبت به غذاهای خاصی حساسند. بدترین ویژگی هر رژیم غذایی محدود شده ای ابتلا به کمبودهای تغذیه ای یا تجمع ماده سمی خاصی (طبیعی یا غیرطبیعی) در بدن است، لذا طیف وسیعی از غذاها باید خورده شود. صدها غذا وجود دارد که مردم هرگز امتحان نکرده اند، بنابراین توصیه می کنم حداقل هر هفته یک غذای جدید را امتحان کنید.

غذاهایی که نباید خورده شوند

برخی از متخصصان نشان داده اند که غذاهای پر از پورین الزاما موجب افزایش میزان اسیداوریک نمی شوند؛ با این حال، بهتر است از مصرف غذاهای زیر خودداری شود:

جگر، قلوه، ماهی کولی، ساردین، نان های شیرین، مغز، آب گوشت و کله پاچه، صدف، شاه ماهی، مکمل های قارچی (مخمرها). متخصصان درمان طبیعی پرهیز از مصرف الکل، قهوه و تمام غذاهای قندی را نیز توصیه می کنند. بهتر است از سبوس تکمیلی هم استفاده شود.

سرکه سیب، مخصوصا اگر به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند مشکل ساز باشد. یکی از دوستان من برای کمک به عمل هضم خود مقدار زیادی مکمل می خورد. به او توصیه کردم که به جای این کار قبل از غذا مخلوط سرکه سیب و آب را مصرف کند، زیرا این مخلوط یک اسیداستیک ضعیف است و لذا اسیدیته معده را افزایش می دهد. دوستم به جای مصرف معمول یک قاشق چای خوری سرکه سیب قبل از غذا، حدود نیم فنجان سرکه سیب می نوشید. چند هفته بعد، به من زنگ زد تا بگوید شست پایش متورم و دردناک شده است. یک پزشک برای وی تشخیص نقرس داده بود و بدون انجام آزمایش خون برایش داروی شیمیایی تجویز کرده بود. آنچه او به آن مبتلا شده بود بیماری غیرمعمولی است که من آن را التهاب ازدیاد یا التهاب سرکه می نامم. من به او گفتم که مصرف دارو و سرکه، هر دو را متوقف کند. همه علائم وی ظرف یک هفته کاملا از بین رفت و هرگز عود نکرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه کبر را با خواص تسکین و درمان دردهای مفصلی و سیاتیک و نقرس، درمان بیماری های سیستم عصبی (صرع، ام اس، سکته مغزی)، ضد بلغم، قاعده آور، تقویت کننده نیروی جنسی، درمان کبد چرب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0