علل، علائم و راه های درمان فلج صورت چیست ؟

2282 بازدید
12 اردیبهشت 97
سمانه

علل، علائم و راه های درمان فلج صورت چیست ؟

عصب صورت باعث کنترل عضلاتی که به صورت شکل می دهند می شود و نیز احساس چشایی را از جلوی زبان به سمت مغز می برد. در فلج عصب صورت یکی از دو عصب آن صدمه دیده تحت فشار قرار می گیرد و یا این که دچار التهاب می گردد و در نتیجه باعث فلج عضلات صورت می گردد و موجب می شود که پلک چشم یک طرف و گوشه دهان همان سمت به پایین بیفتد. افرادی که دچار فلج صورت می شود که پلک چشم یک طرف و گوشه دهان همان سمت به پایین بیفتد.

افرادی که دچار فلج‌صورت می شوند اغلب از این موضوع نگران هستند که ممکن است سکته مغزی کرده باشند اما اگر فقط صورت این افراد دچار مشکل شده باشد احتمالا آن ها سکته مغزی نکرده اند زیرا سکته مغزی معمولا همراه با ضعف عضلات سایر قسمت های بدن نیز می باشد. فلج‌صورت معمولا موقتی می باشد اما بهبودی کامل آن ممکن است چندین ماه طول بکشد، از هر 4000 نفر در بریتانیا هر ساله یک نفر به این وضعیت دچار میشود.

فلج صورت

علل ایجاد فلج‌صورت !

شایع ترین نوع فلج صورت را اصطلاحا فلج بل می نامند. این نوع از فلج صورت بدون هیچ گونه دلیل شناخته شده ای رخ می دهد گرچه پزشکان معتقدند که نوعی عفونت ویروسی در ایجاد این فلج نقش دارد. در سایر انواع فلج صورت دلایل شناخته شده ای در صدمه دیدن عصب وجود دارد، این دلایل شامل عفونت ویروسی زونا و عفونت باکتریایی لایم می باشد. به علاوه عصب صورت گاهی اوقات بر اثر عفونت گوش میانی نیز ایجاد می شود. در موارد نادری ممکن است عصب صورت بر اثر توموری به نام آکوستیکنورما تحت فشار قرار بگیرد. همچنین بر اثر تومور غده بزاقی پاروتید، عصب صورت ممکن است آسیب ببیند.

 

  همچنین بخوانید: گرفتگی رگ های قلب یا تصلب شرایین

 

  علایم و نشانه های فلج‌صورت !

در بعضی موارد فلج‌صورت مثل فلج بل علایم و مشکلات به طور ناگهانی و در عرض حدود 24 ساعت رخ می دهند. در سایر موارد این علایم به تدریج و به آهستگی بروز می نماید. این علایم عبارتند از:

  • فلج کامل یا محدود عضلات یک طرف صورت
  • درد در زیر گوش آن سمت از صورت که دچار فلج شده است.
  • افتادن یک گوشه دهن به سمت پایین
  • کج شدن دهان که گاهی اوقات همراه با آبریزش از دهان می باشد.
  • عدم توانایی در بستن پلک طرف مبتلا و آبریزش از چشم
  • عدم احساس مزه در دهان
  • اگر فلج صورت خیلی شدید باشد ممکن است در حرف زدن و غذا خوردن دچار مشکل شوید و گاهی اوقات صدا ها ممکن است به طور غیر طبیعی در گوش طرفی از صورت که دچار فلج شده است بلندتر شنیده شوند.
  • اگر پلک قادر به بسته شدن نباشد چشم ممکن است دچار فلج شده و در نهایت منجر به زخم قرنیه شود.
  • در فلج صورت که بر اثر عفونت زونا ایجاد می شود تاول هایی نیز بر روی گوش زده می شود.

نحوه تشخیص فلج‌صورت !

پزشک شما احتمالا قادر خواهد بود که فقط با مشاهده علایم مشکل شما تشخیص فلج‌صورت را بدهد. بروز ناگهانی علایم در طی حدود 24 ساعت به احتمال زیاد نشان دهنده فلج بل می باشد. اگر علایم به طور آهسته ایجاد شوند معمولا سایر علل ایجاد فلج مطرح می باشند. اگر پزشک مشکوک به وجود توموری باشد که بر روی عصب صورت فشار وارد می کند ممکن است تقاضای انجام سی تی اسکن (CT Scan) یا ام آر آی (MRI) نماید، آزمایش های الکتریکی عصب و عضله نیز ممکن است انجام شود تا صدمه به عصب را ارزیابی نماید.

نحوه درمان فلج‌صورت !

اگر علایم فلج‌صورت شما در طی 48 ساعت گذشته ایجاد شده اند، پزشک ممکن است برایتان دارو تجویز نماید، فلج بل معمولا بدون هیچگونه درمان دیگری بعد از مدتی بهبود می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کنجد را با خواص تقویت نیروی جنسی، کم کردن زخم های سوختگی، تقویت قلب، از بین بردن عفونت کبد، رفع بی خوابی، رفع سردرد، کنترل دیابت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0