topNotif

موارد استفاده از گیاه کلپوره (مریم نخودی) در طب سنتی

30966 بازدید
17 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

آخرین به روز رسانی 20 مهر 1398

موارد استفاده از گیاه کلپوره (مریم نخودی) و شناخت آن

نام های دیگر کلپوره  مریمی، مریمیه صغیره، مریم گلی، مریم نخودی، گل گنو، قصعین، قوسیه، چیت کانی، ناعمه می باشد.

مشخصات گیاهی کلپوره یا مریم نخودی :

گیاهی است از خانواده نعنا، علفی و چند ساله با ساقه های چهار گوش و کرک دار. بلندی گیاه در حدود پانزده تا پنجاه سانتی متر است. برگ های آن متقابل، پوشیده از کرک، به رنگ سبز مایل به سفیدند، برگ های پایین ساقه دراز، بیضی، به طول چهار تا پنج سانتی متر، نوک تیز با کناره های دندانه ای منظم می باشد. طعم آن تند و کمی تلخ است. گل ها به رنگ آبی کمرنگ یا ارغوانی و زنگوله ای می باشد و در حالت خشک به رنگ سفید و پوشیده از کرک است.

این گیاه به طور وحشی در اراضی خشک و سنگلاخ مناطق مختلف آسیا و شمال آفریقا می روید، در ایران نیز این گیاه در آذربایجان شرقی و بعضی مناطق دیگر در باغچه کاشته می شود. در حال حاضر گونه ای از آن در اطراف کرمان می روید و آن را داروی معجزه گر می دانند و مورد توجه اطبا قدیم و مردم کرمان بوده و هنوز هم معتبر است. در کوه های نایین هم به حالت وحشی می روید و مردم آن را گاوپونه می نامند و معروف است اگر حیوانات شیرده آن را بخورند از میزان شیر آن ها کاسته می شود.

خواص درمانی گیاه کلپوره :

آب دمکرده آن قند خون را به سرعت کاهش می دهد، برای افزایش طول عمر مفید است، برای معالجه یبوست، وبا، سرماخوردگی، انواع تب، اختلالات کبدی، صرع و فلج موثر است، مولد خون تازه و صالح می باشد، تونیک است و برای تقویت عضلات و آرام کردن اعصاب مفید می باشد. در طب قدیم آن را برای محرک اشتها، مدر ادرار و قاعدگی و مقوی اعضای بدن و ضد درد و تشنج می دانستند و زیاد مصرف می کردند.

اگر زن باردار موقع وزن حمل هر روز کمی دم کرده آن را بنوشد، زایمان او راحت انجام می شود. از آب جوشانده آن به صورت قرقره برای شستشو و ضد عفونی کردن دهان، رفع برفک، التیام زخم های دهان و درمان آنژین و ناراحتی های حلق استفاده می شود. تازه آن را بکوبید و ضماد کنید. گزیدگی حشرات را درمان می کند. از خیسانده آن در استعمال خارجی برای التیام زخم ها و خراش های پوست و بند آمدن شیر پستان در موقع شیر گرفتن کودک استفاده می شود. با آب جوشانده آن سر را بشویید. پوست سر را تقویت می کند.

 

موارد استفاده از گیاه کلپوره

موارد استفاده از گیاه کلپوره

 

خواص برگ کلپوره :

پانزده تا سی گرم برگ و ساقه گل دار آن را در یک لیتر آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید، بعد آن را صاف کنید و با عسل یا نبات شیرین کنید و بعد از غذا یک فنجان بنوشید، مدر و تونیک است، مقوی معده می باشد، دل پیچک، نفخ شکم و سو هاضمه را برطرف می کند، به هضم غذا کمک می کند و سنگینی معده را برطرف می سازد، یبوست و اسهال را درمان می کند، انواع تب را قطع و سرماخوردگی را بهبود می بخشد، مولد خون تازه و صالح است، وبا، تشنج، صرع و فلج را درمان می کند، مفرح روح و مقوی عضلات بدن است و اعصاب را آرام می کند، اختلالات کبدی و آلزایمر را برطرف می سازد، باعث طول عمر می شود.

خشک آن را بکوبید و مثل توتون در چپق بریزید و بکشید و دهان را ببندید و نفس را به شدت از ریه خارج کنید، این عمل را چندین مرتبه در روز تکرار نمایید. برای رفع سنگینی گوش، اختلالات نزله، سرماخوردگی و تحلیل ورم های حلق ناشی از سرماخوردگی و درمان آسم یا تنگی نفس نافع و سودمند است. خانم هایی که دچار نازایی می باشند، اگر مدت سه ماه از دم کرده گل و برگ آن بخورند مداوا می شوند، همچنین در کاهش اختلالات یائسگی و ناراحتی های کلیوی اثر نیکویی دارد.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات مریم نخودی

 

عوارض جانبی:

  • عصاره این گیاه با افزایش نوعی پروتئین موجود در استخوان ها، کبد و صفرا است و موجب آسیب به غشای پلاسمایی و تجزیه آن است.
  • به علت سمیت این گیاه، تجویز طولانی مدت آن احتمال بروز سمیت کبدی و کلیوی است و لذا آنزیم های کبدی، اوره و کلسترول خون را افزایش داده و سبب تخریب سلول های کبد، هپاتیت ناشی از انسداد مجاری صفراوی می شود.
  • عوارض خشکی دهان، افزایش تعداد ضربان قلب، یبوست، احتباس ادراری و سردرد، در برخی افراد دیده شده است.
  • استفاده از کلپوره در حاملگی و شیردهی و همچنین کودکان کمتر از ۴ سال توصیه نمی شود.
  • انتظار می رود که مصرف همزمان این گیاه با سایر داروهای ضد دیابت، قند خون را بیش از اندازه کاهش دهد.

بنابراین توصیه می شود که از کلپوره در این موارد استفاده نشود : گلوکوم، بزرگی پروستات، ناراحتی قلبی، نارسایی کلیوی و اختلالات کبدی. در کل، با توجه به عوارض ناخواسته آن تنها تحت نظر پزشک مصرف گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه کلپوره را با خواص درمان لک و برص، درمان سوهاضمه، معالجه یرقان، درمان سرفه مزمن، رفع کم اشتهایی، معالجه دفع سخت ادرار، درمان سردرد، پیشگیری و درمان دیابت، درمان ناراحتی معده، تسریع در ترمیم استخوان های شکسته، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

11
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. بهارک
    19 تیر 1398

    باسلام وخسته نباشید-من توی گوگل سرچ کردم کلپوره در دوران بارداری ممنوع است در صورتیکه یکی از دوستانم که طب سنتی خونده میگه خیلی عالیه چون باعث میشه جنین در رحم جاش سفت بشه و از سقطش جلوگیری بشه هم باعث زیبایی نوزاد میشه هم مشکلات معده رو برطرف میکنه-حالا من به کدوم حرف اعتمادکنم-لطفا راهنمایی کنین-ممنونم

    • عطارک
      20 تیر 1398

      درود بر شما

      مواردی موجود در مقاله ذکر شده است

      • محمد صادقی
        10 آذر 1399

        خیلی ممنون از سایت خوبتون من خرید کردم عالی بود

        • ناشناس
          3 اردیبهشت 1401

          با سلام ممنون از توضیحات مفید شما در مورد کلپوره اما کاش نحوه استفاده دقیقش برا دیابت را توضیح میدادیدکه کی وچقدر وچطور استفاده بشه که قند را درمان کنه
          باتشکر

          • عطارک
            4 اردیبهشت 1401

            درود بر شما

            مقدار گلوکز و قند خون انسان در طول روز و در شرایط مختلف متفاوت است و هر فردی باید میزان و عدد قند خون طبیعی را بداند؛
            نسبت به سطح قند خون مورد انتظار برای یک فرد، میزان و روش مصرف گیاه کلپوره برای کنترل قندخون، متفاوت است؛
            ولی بهترین روش استفاده از آن، تهیه دمنوش و مصرف روزانه از این گیاه می باشد.

            قبل از مصرف با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

      • مهلا
        3 اردیبهشت 1401

        با سلام ممنون بابت سایت خوب شما اگر میشه لطفا برا کنترل دیابت مقدار وزمان ونحوه ی استفاده از کلپوره را توضیح بدید خیلی خیلی ممنون میشم

        • عطارک
          4 اردیبهشت 1401

          عرض سلام و احترام

          بستگی به سطح قند خون مورد انتظار برای یک فرد، روش و مقدار مصرف متفاوت است

          بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت کنید

  2. تارا
    1 مرداد 1397

    سلام
    خیلی ممنون از سایت خوبتون
    برای خواص گفته شده در درمان اختلالات کبدی کاربرد داره
    اما در موارد منع مصرف هم اخلالات کبدی ذکر شده
    بالاخره برای اختلالات کبدی مفیده یا مضر؟؟

    • عطارک
      4 مرداد 1397

      درود بر شما
      علت اینکه این مورد در عوارض جانبی نیز ذکر شده این است که بیمار به صورت خودسر و بدون تجویز پزشک یا مشاوره طب سنتی مورد استفاده قرار ندهد.
      همیشه به خاطر داشته باشید که گیاهان نیز در مصرف های بالا یا استفاده های مداوم و خودسر می توانند مشکل ساز شوند، لذا خواهش میکنیم برای اطلاع از میزان مصرف حتما با پزشک یا مشاوره طب سنتی در ارتباط باشید.

      شاد و سلامت باشید.

      • ناشناس
        9 بهمن 1401

        سلام من دیروز مقدار زیادی کلپوره جوشوندم یک فنجون خوردم بقیش موند برای امروز بخاطر همین رنگش مثل اول نیست وخیلی پر رنگ و تیره شده میخاستم بدونم خوردنش مشکلی نداره
        خیلی ممنون از سایت خوبتون

        • نانا
          25 خرداد 1402

          ن موردی نداره..بدقول قدیمیا مونده شیرش در اومده..مادر بزرگم میگفت اینحوری ک بمونه بیشتر خاصیت داره

0