topNotif

مواد غذایی سرشار از ویتامین دی برای حفظ سلامتی

1894 بازدید
16 اسفند 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چه مواد غذایی سرشار از ویتامین دی هستند!؟

شناختن مواد غذایی که سرشار از ویتامین دی هستند به ما کمک می کند در کنار مصرف مولتی ویتامین ها از مواد غذایی دارای ویتامین دی هم استفاده کنیم یا از مصرف مکمل ها خودداری کنیم.

لیست غذاهایی که در ادامه ذکر می شود نه تنها سرشار از ویتامین D هستند بلکه مواد مغذی دیگری هم دارند. مواد مغذی همچون امگا 3، پروتئین، آهن، کلسیم و… پس با مصرف هر کدام از این مواد غذایی با یک تیر چند نشان خواهید زد. به یاد داشته باشید بدن شما زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد، خود به خود ویتامین دی می سازد. برای این کار لازم نیست روزانه حمام آفتاب بگیرید بلکه گاه گاهی آفتاب گرفتن کمک کننده است.

ماهی سالمون

سالمون مانند دیگر غذاهای دریایی سرشار از ویتامین دی است. ماهی سالمون اغلب به عنوان ماهی مصرفی پیشنهاد می شود. ماهی سالمون سرشار از امگا 3 و فیبر است. سالمون پروتئینی که برای ساخت ماهیچه لازم است را فراهم می کند. همینطور تعادل را در بدن ایجاد می کند زیرا خواص ضد التهابی دارد. سالمون یکی از مواد غذایی است که برای سلامت قلب مفید است، حتی عملکرد مغز را، کوتاه مدت و بلند مدت، افزایش می دهد. باعث کاهش آلزایمر و دیگر بیماری های مغزی مانند دژانرتیو می شود.

سالمون را به راحتی می توان مصرف کرد. ماهی سالمون را در طول زمستان بپزید و برای تابستان ذخیره کنید. همچنین می توانید ماهی سالمون را به صورت کبابی مصرف کنید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین دی برای حفظ سلامتی

مواد غذایی سرشار از ویتامین دی برای حفظ سلامتی

ساردین

ساردین برای مزه و بوی قوی شناخته شده است، اما باید به عنوان ماده غنی از ویتامین دی شناخته شود. نیازی نیست 100 گرم ساردین را در یک وعده غذایی مصرف کنید، مصرف نصف آن در روز برای تامین ویتامین دی کافیست. ساردین نمونه ماهی چربی است که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است. کلسیم، پتاسیم، آهن در کنار دیگر مواد مغذی و ویتامین هایی که ساردین دارد قرار می گیرند.

مصرف ساردین، از آنجایی که در اندازه های کوچک و دارای عطر و طعم شدید هست، مطابق ذائقه همه نیست. می توانید مقدار کمی را به غذاهای دریایی دیگر یا پیتزا اضافه کرده و مصرف کنید. همینطور به عنوان میان وعده می توان آن ها را مصرف کرد، ساردین سرشار از پروتئین است.

صدف

همانطور که گفته شد جانداران دریایی سرشار از ویتامین دی هستند و صدف یکی دیگر از این جانداران است. بخاطر امگا 3 که صدف دارد برای سلامت قلب مفید است و از ایجاد سکته قلبی جلوگیری می کند. همینطور صدف سرشار از آهن، پروتئین و منیزیم است. صدف مقدار زیادی ویتامین ب 12 دارد.

صدف ممکن است از آن دسته مواد غذایی باشد که گاهی یک بار یا در مراسم های خاص مصرف شود اما می توان آن را به لیست غذاهای هفتگی اضافه کرد. می توانید صدف را به غذاهای هفتگی خود اضافه کنید.

خاویار

خاویار یکی از غذاهای گران و سرشار از ویتامین دی است. خاویار به از بین بردن افسردگی و دیگر بیماری ها کمک می کند. خاویار هرچه کهنه تر شود گران تر می شود زیرا فواید آن افزایش می یابد. خاویار را می توان به نان تست اضافه کرد و میل نمود.

 

همچنین بخوانید:  بهترین زمان مصرف ویتامین دی (D)

 

قارچ قیفی

قارچ قیفی غنی از ویتامین دی است. هر نوع قارچی فواید، ویتامین ها و مواد مغذی خودش را دارد. بد ایده ای نیست هر چند وقت یک بار نوع جدیدی از قارچ را امتحان کنید تا قارچ دلخواهتان را پیدا کنید. قارچ قیفی سرشار از ویتامین های زیادی است و اغلب در چین یافت می شود.

از آنجایی که انواع مختلف قارچ سرشار از ویتامین دی هستند، شما می توانید آن ها را به پیتزا و ساندویچ خود اضافه کرده و یا در کنار وعده های غذایی میل کنید.

شاه ماهی

شاه ماهی دارای وزن سنگینی است اما شما ویتامین دی مورد نیازتان را در 100 گرم شاه ماهی پیدا می کنید. این ماهی بیشتر به دلیل داشتن امگا 3 شناخته می شود اما ویتامین دی زیادی هم دارد. شما می توانید کنسرو شاه ماهی یا ماهی تازه آن را تهیه و مصرف کنید.

قارچ شیتاکه

شیتاکه یکی از سالمترین قارچ هایی است که می توانید مصرف کنید. در سال های اخیر استفاده از قارچ شیتاکه بیشتر شده و علت آن تقویت سیستم ایمنی بدن است. این قارچ به تقویت سیستم قلبی عروقی هم کمک می کند. شیتاکه نه تنها در بهبود برخی بیماری ها کمک کننده است بلکه زندگی سالم و فعالی برای مصرف کننده ایجاد می کند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین دی برای حفظ سلامتی

مواد غذایی سرشار از ویتامین دی برای حفظ سلامتی

پنیر

پنیر ممکن است از خیلی رژیم های غذایی به خاطر چربی زیادش حذف شود، اما منبع غنی از ویتامین دی است. همینطور کلسیم و پروتئین هم دارد. پنیر از شیر ساخته می شود و شیر سرشار از ویتامین دی و کلسیم است اما علت اینکه پنیر نسبت به شیر در زمینه داشتن این ویتامین ها بالاتر است این است که، پنیر در طی فرآیند پنیر سازی کلسیم و ویتامین دی بیشتری کسب می کند.

به یاد داشته باشید پنیر در کنار ویتامین دی و کلسیم دارای چربی، کلسترول و کالری زیادی هم هست. پس قبل از استفاده از پنیر این موارد را هم در نظر بگیرید. شاید دنبال منبع غنی ویتامین دی هستید که چربی و کالری زیادی نداشته باشد.

ماهی تن

ماهی تن سرشار از ویتامین دی و یکی از قابل دسترس ترین ماهی هاست، که آن را به صورت کنسرو شده یا تازه می توان تهیه و مصرف نمود. ماهی تن در کنار ویتامین دی، پروتئین، امگا 3 و آهن دارد. چه میان وعده بهتر از سالاد ماهی تن!؟ که هم به راحتی و هم سرشار از مواد مغذی تهیه می شود. مصرف هفتگی ماهی تن در ماه برای تامین ویتامین دی بد انتخابی به نظر نمی رسد.

شیر

از بچگی به ما گفته شده شیر سرشار از ویتامین دی و کلسیم است و تعجب آور نیست شیر را در این لیست ببینیم. مصرف روزانه یک لیوان شیر یک سوم کلسیم مورد نیازتان را تامین می کند. اگر به لاکتوز حساسیت دارید، می توانید از دیگر مواد غذایی سرشار از ویتامین دی استفاده کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ هم ویتامین دی دارد. حال ممکن است سوال پیش آید کدام بهتر است سفیده تخم مرغ یا زرده تخم مرغ ؟ هر دو این قسمت ها به میزان مساوی پروتئین دارند، پس با مصرف تخم مرغ کامل میزان پروتئین بیشتری به بدن می رسانید. اما زرده تخم مرغ مواد مغذی بیشتری دارد، در ضمن چربی و کالری هم دارد پس اگر تمایل به کاهش وزن دارید فقط سفیده تخم مرغ را مصرف کنید. یک تخم مرغ کامل مواد مغذی بیشتری دارد. تخم مرغ را به راحتی در بازار می توان یافت و آن را به طریق مختلف همچون آب پز، نیمرو، همراه با سالاد و… می توان مصرف نمود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آب پنیر را با خواص هضم بهتر غذا و کاهش وزن، ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم فشارخون بالا، بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران، پیشگیری و درمان بواسیر و هموروئید، تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع مواد زائد بدن، دفع سنگ کلیه و صفرا، ضدالتهاب، کاهش علائم استرس و افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0