معرفی فواید و مضرات نعنا برای زن باردار

4427 بازدید
14 دی 98
سمانه
,

فواید و مضرات نعنا برای زن باردار

نعنا (به انگلیسی: Mint) گیاه محبوب در آشپزخانه است که به صورت تازه یا خشک برای معطر کردن غذا و کاهش استفاده از نمک در پخت و پز و تهیه سس ها و چاشنی غذاها استفاده می شود، البته برای حفظ طعم و بافت آن توصیه می شود در آخرین مرحله پخت و پز به غذا اضافه کنید. کاشت نعنا در منزل بسیار مفید بوده و به راحتی انجام پذیر است، زیرا می توان آن را در ظروف کوچک که در مقابل پرتوهای خورشید قرار گرفته اند، پرورش داد. نشان داده شده است که کشت آن ممکن است به بیرون راندن مورچه ها و حشرات کمک کند. در این مقاله درباره فواید و مضرات نعنا برای زن باردار نیز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

فواید و مضرات نعنا برای زن باردار

فواید و مضرات نعنا برای زن باردار

 

فواید نعنا برای زنان باردار و موارد احتیاطی برای استفاده از آن

کاهش بروز اختلالات روده ای

برخی مطالعات حاکی از آن است که استفاده از نعنا به اشکال مختلف آن، اختلالات روده را که معمولا بر روی یک زن باردار مانند تهوع، استفراغ و اسهال تاثیر می گذارد، کاهش می دهد و می تواند به بسیاری از خانم های باردار کمک کند تا احساس استفراغ و نفخ شکم صبحگاهی را کاهش دهند. همچنین باعث کاهش یا جلوگیری از بوی بد دهان می شود و دهان را تر و تازه می کند. استفاده از نعنا به صورت آب نبات، آدامس، چای نعنا می تواند تا حدی شما را برای غلبه بر این مشکل کمک کند، اما معمولا مصرف نعنا به صورت تازه و طبیعی اثرات مطلوب تر و مفیدتری را می گذارد.

کاهش اسپاسم عضلاتی

اسپاسم عضلات پا یكی از مسایل شایع دوران بارداری می‌باشد که معمولا اضافه شدن وزن در دوران بارداری را یکی از علل مهم آن می‌دانند. نعنا اسپاسم عضلانی را در زنان باردار، کاهش می دهد. همچنین سیستم ایمنی بدن زن باردار را فعال می کند و بدین ترتیب او را از بیماری های مختلف محافظت می کند.

بهبود هضم غذا

چای نعنا به باز شدن اشتها کمک می کند. علاوه بر آن هضم غذا را نیز بهبود می بخشد. برای تهیه چای نعنا ابتدا برگ های تازه نعنا را داخل یک لیوان ریخته و آن را با یک و نیم فنجان آب جوش پر کنید. اجازه دهید تا برگ های نعنا برای حدود ده دقیقه در داخل آب جوش باقی بمانند. سپس، آن را صاف کنید و میل کنید. فراموش نکنید كه در تهيه این نوع چای نباید از هیچ نوع شیرین کننده ای استفاده کرد.

کاهش افسردگی

نعنا یک محرک طبیعی بسیار معطر است که باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود. در نتیجه در کاهش افسردگی و بهبود روحیه خانم باردار نقش دارد. از این ماده می توان به صورت روغن گیاهی یا عرق نعنا یا حتی به صورت بخار استفاده کرد تا افسردگی و خستگی شما را کاهش دهد.

پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی

نعنا احتمال ابتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی و گلودرد را در مادران باردار کاهش می دهد. بهتر است هنگام سرماخوردگی برگ نعنا را به آب جوش اضافه و مصرف کنید تا گلودرد شما را تسکین دهد همچنین روغن نعنا را به دستگاه بخور اضافه کنید تا هوای خشک را مرطوب کند.

 

همچنین بخوانید:  اهمیت ویتامین ب 6 برای زنان باردار

 

نعنا و شیردهی مادران

برخی از مادران غالبا به دلیل شیردهی از زخم و ترک خوردگی نوک پستان (شقاق سینه) رنج می برند که این امر روند دشوار و دردناکی را برای آنها به همراه دارد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف عرق نعنا یا روغن نعنا در جلوگیری از ترک خوردن و درد نوک پستان کمک می کند، به خصوص برای مادرانی که برای اولین بار زایمان می کنند. نوشیدن عرق نعنا بعد از غذا یا ماساژ دادن نوک سینه با روغن نعنا، در جلوگیری از ترک خوردن نوک پستان موثر است و این باعث کاهش درد هنگام شیردهی می شود. (در مورد درمان زخم نوک سینه ماساژ دادن نوک سینه با شیر خودتان می‌تواند بهترین راه حل باشد.)

مضرات مصرف نعنا برای زنان باردار

محققان پس از بررسی تحقیات خود توصیه می کنند که از نعنا در مقادیر متوسط ​​در دوران بارداری استفاده کنید و از مقادیر زیاد آن استفاده نکنید، زیرا هیچ گونه تاییدیه ای در مورد ایمنی استفاده از دوزهای زیاد آن بر روی زنان باردار وجود ندارد. پزشكان به دلیل اثر بخشی در تحریک قاعدگی، از مصرف آن در دوران بارداری هشدار دادند در واقع استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به خونریزی شود. همچنین رحم را تحریک می کند و به همین دلیل گاهی اوقات باعث سقط جنین می شود. مصرف بیش از حد نعنا سبب بی خوابی نیز می شود.

موارد احتیاطی برای استفاده از نعنا در دوره بارداری

استفاده از چای و عرق نعنا و روغن آن در طول بارداری تا زمانی که مصرف آن متوسط ​​باشد، مجاز در نظر گرفته می شود، اما تحقیقات در این زمینه هنوز مشخص نیست و متناقض است، زیرا برخی محققان هشدار می دهند که نعنا باعث تحریک چرخه قاعدگی می شود، بنابراین باید از مصرف آن در دوران بارداری جلوگیری کرد. این امر باعث افزایش سوزش سر دل در خانم های باردار می شود و مصرف بیش از حد چای نعنا و سایر گیاهان به طور کلی باعث ایجاد مشکلات سلامتی برای مادر و جنین می شود. تحقیقات و مطالعات بیشتری در استفاده از نعنا در دوران بارداری همچنان ادامه دارد.

نکته: بنابر احتیاط بهتر است در دوران بارداری با نظر پزشک مصرف گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نعنا خشک را با خواص ضد میکروب، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد نفخ و اسپاسم، آرامبخش، ترشح کننده صفرا، معطر، خنک کننده، درمان سو هاضمه (نفخ، قولنج) و خوشبو کننده دهان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0