معاینات و آزمایش های پروستات چگونه انجام می شود؟

1661 بازدید
21 اردیبهشت 97
سمانه

معاینات و آزمایش های پروستات !

اگر شما آقایی هستید که در سنی قرار دارید که مشکلات پروستات ممکن است شما را گرفتار سازد یا مطالبی که تاکنون خوانده اید احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده است که آیا برای بررسی پروستاتتان باید کاری انجام دهید یا خیر ؟! پزشک شما می تواند در هنگام چک آپ سالیانه شما وضعیت پروستات را هم بررسی نماید، اگر مشکلی در پروستات شما مشاهده شود شما را به یک اورولوژیست معرفی می کنند. اورولوژیست بررسی خواهد کرد که آیا علایم شما به علت بزرگ شدن پروستات است یا خیر و یا این بزرگ شدن پروستات، خوش خیم می باشند یا خیر و به چه درمانی نیاز دارید. برای رسیدن به پاسخ این سوالات اورولوژیست از شما سوالاتی خواهد پرسید و نیز معاینات و آزمایش هایی انجام خواهد داد.

مراجعه به پزشک !

دانستن علایم بیمار اهمیت زیادی دارد زیرا نه فقط باعث رسیدن به تشخیص صحیحی می شویم بلکه تصمیم خواهیم گرفت که بهترین درمان را برای او پیدا نماییم. قبل از اینکه برای علایم پروستاتتان به پزشک مراجعه کنید. بهتر است کمی راجع به این علایم فکر کنید زیرا این کار به شما کمک خواهد کرد که بتوانید به سوالات پزشک به خوبی پاسخ دهید. همچنین اهمیت دارد که به پزشک بگویید که چرا نگران این علایم شده اید و به او مراجعه نموده اید.

بعضی از آقایان فقط می خواهند مطمئن شوند که علایم شان مربوط به مشکل خطرناکی نمی باشد و به درمانی هم نیاز ندارند. بعضی از آقایان هم دارای چنان علایم آزار دهنده ای هستند که از درمان آن ناامید هستند. اگر شما فقط نگران هستید و می خواهید مطمئن شوید که مشکل خطرناکی وجود ندارد، از گفتن مشکلتان به پزشک ترسی نداشته باشید او با انجام معاینات و آزمایش های خاصی وضعیت را بررسی خواهد کرد.

معاینات و آزمایش های پروستات چگونه انجام می شود؟

معاینات و آزمایش های پروستات چگونه انجام می شود؟

سوالات اختصاصی !

برای اینکه پزشک به خوبی از وضعیت پروستات شما مطلع شود نیاز دارد که سوالاتی از شما بپرسد. سوالاتی که در اینجا آورده شده اند نمونه ای از آن ها می باشند :

  1. آیا در آغاز ادرار کردن مشکلی دارید!؟
  2. آیا ادرار کردن شما مدت زمان زیادی طول می کشد!؟
  3. آیا جریان ادرار شما به خوبی انجام می گردد !؟
  4. آیا بعد از ادرار کردن، ادرار همچنان قطره قطره می آید !؟
  5. آیا شب ها بیش از دو بار مجبور هستید که برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید !؟
  6. آیا گاهی اوقات مجبور هستید که برای ادرار کردن با عجله خود را به توالت برسانید ؟!
  7. همچنین در مورد سایر بیماری هایی که داشته اید و عمل های جراحی که انجام داده اید سوالاتی از شما پرسیده خواهد شد.

معاینه پروستات !

پزشک از شما یک معاینه کلی انجام خواهد داد که شامل گرفتن فشار خون و معاینه پروستات نیز می باشد. شکم شما معاینه می شود تا مشخص گردد که آیا مثانه شما بزرگ شده است یا خیر !؟ آلت تناسلی و بیضه ها نیز معاینه می گردند. قسمت آخر معاینات، معاینه پروستات می باشد. این کار توسط پزشک انجام می گردد که با قرار دادن انگشتش در داخل مقعد، پروستات را معاینه می کند. این عمل را اصطلاح توش رکتال می گویند. بسیاری از مردان از انجام این معاینه نگران و مضطرب هستند و به خاطر همین مسئله به پزشک مراجعه نمی کنند.

برای انجام معاینه پروستات معمولا پزشک از شما خواهد خواست که به سمت چپ خود بخوابید با این حال بعضی از پزشکان وضعیت های دیگری را درخواست می کنند. اهمیت زیادی دارد که در هنگام انجام معاینه شما خود را تا آنجا که ممکن است ریلکس و شل نگه دارید. خم کردن زانوهای شما باعث می گردد که پروستات شما راحت تر و بهتر معاینه شود. پزشک یک دستکش نازک پلاستیکی می پوشد و مقداری ژل بر روی آن قرار می دهد تا انگشتش به راحتی وارد مقعد شود.

انجام این معاینه معمولا فقط چند ثانیه طول می کشد و با این معاینه پزشک خواهد فهمید که پروستات شما چقدر بزرگ شده است و آیا این بزرگ شدن به علت بزرگ شدن خوش خیم پروستات می باشد یا مسئله دیگری وجود دارد؟! به طور طبیعی در هنگام لمس پروستات هیچگونه دردی ایجاد نمی شود اما در مواقعی که التهاب پروستات وجود دارد تماس انگشت پزشک با پروستات ایجاد درد خواهد کرد.

آزمایش های پروستات !

بعد از انجام معاینات و پرسیدن بعضی از سوالات از شما، پزشک خواهد دانست که وضعیت سلامت و پروستات شما چگونه است. او معمولا مشکل پروستات شما را با این معاینات درک خواهد کرد اما برای این که مطمئن شود برای شما درخواست آزمایشاتی خواهد نمود تا بتواند درمان صحیح خود را انجام دهد. بعضی از این آزمایش ها به طور کلی در همه افراد انجام می شوند و بعضی دیگر در شرایط خاصی صورت می گیرند.

یک نمونه ادراری از شما گرفته خواهد شد تا بر روی آن آزمایش شود. یک نمونه خون معمولا برای ارزیابی چگونگی عملکرد کلیه های شما و نیز برای اندازه گیری ماده ای که اصطلاحا به آن آنتی ژن خاص پروستات یا پی اس ای گفته می شود، از شما گرفته می شود.

 

همچنین بخوانید:  بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد ؟

 

اندازه گیری سرعت جریان ادرار !

اگر پروستات جلوی خروج ادرار از مثانه به پیشابراه را بگیرد جریان خروج ادرار کند خواهد شد. برای اندازه گیری میزان جریان خروجی ادرار دستگاهی ساخته شده است. روش کار این دستگاه بسیار آسان می باشد، شما در محفظه ای به شکل قیف ادرار می کنید و دستگاه به طور اتوماتیک میزان سرعت جریان ادرار شما را اندازه گیری می کند. با این حال این آزمایش فقط وقتی که مقادیر نسبتا زیادی ادرار وجود داشته باشد از دقت کافی برخوردار است.

بهتر است قبل از اینکه برای این آزمایش به آزمایشگاه بروید. مقدار زیادی آب یا مایعات دیگر بنوشید تا مقدار ادرار شما افزایش یابد. اگر این کار را نتوانستید انجام دهید نگران نباشید زیرا در آزمایشگاه به شما مقدار زیادی مایعات خواهند داد و شما را در اتاق انتظار نگه می دارند تا مثانه تان پر از ادرار شود. وقتی احساس ادرار کردن به شما دست داد به مسئول آزمایشگاه خبر دهید تا شما را به محل مورد نظر ببرد و آزمایش را انجام دهد.

گاهی اوقات وقتی شما برای اولین بار اقدام به انجام این آزمایش می کنید ممکن است فقط مقدار کمی ادرار از شما خارج شود. اگر چنین اتفاقی افتاد نگران نباشید چون چند دقیقه بعد به اندازه کافی ادرار خواهید نمود و دوباره آزمایش تکرار خواهد شد. در هنگام ادرار کردن به داخل دستگاه خود را ریلکس و شل نگه دارید. سعی کنید مسیر ادرار را در یک جهت ثابت نگه دارید زیرا در غیر این صورت ممکن است جواب آزمایش غلط داده شود. در هنگام آزمایش هیچگونه ضربه ای به دستگاه وارد نیاورید با انجام این احتیاط ها نتیجه آزمایش به درستی ثبت خواهد شد و نشان می دهد که آیا پروستات باعث انسداد راه ادراری شده است یا خیر ؟!

اشعه ایکس و سونوگرافی !

استفاده از اشعه ایکس در آزمایش اوروگرام داخل وریدی سابقا برای آقایانی که دچار بیماری پروستات می شدند به کار می رفت. در این آزمایش با تزریق یک ماده به داخل ورید وضعیت کلیه ها و مجاری ادراری بررسی می شد. اما امروزه از این آزمایش در مورد خاصی مثلا در هنگام وجود خون در ادرار استفاده می شود. یک عکس ساده رادیوگرافی از شکم نیز می تواند سودمند باشد و به ویژه برای مشاهده سنگ در کلیه ها یا مثانه مفید می باشد.

همچنین اندازه مثانه در این عکس دیده خواهد شد و بنابراین بعد از ادرار کردن عکس باید گرفته شود تا مشخص شود که آیا مثانه به طور کامل از ادرار خالی شده است یا خیر ؟! استفاده از سونوگرافی برای مشاهده کلیه ها بسیار آسان می باشد که این کار با قرار دادن یک وسیله کوچک در پشت و جلوی شکم به راحتی انجام می شود. از سونوگرافی می توان برای فهمیدن این نکته که چه مقدار از مثانه از ادرار خالی شده است استفاده نمود.

 

همچنین بخوانید:  التهاب حاد پروستات چیست؟

 

انجام آزمایش های بیشتر !

آزمایش هایی که تا اینجا گفته شد معمولا در آقایانی که مشکلات پروستات دارند انجام می گردد، در بعضی شرایط خاص ممکن است نیاز به انجام آزمایش های دیگری وجود داشته باشد. همانطور که گفته شد در صورتی که در ادرار خون دیده شد و یا اینکه مشکوک به وجود سنگ کلیه هستید می توانید از اوروگرام داخل وریدی استفاده نمایید. همچنین برای مشکل های غیر طبیعی کلیه ها می توان با استفاده از سونوگرافی مشاهده نمود.

اسکن تولتراسوند ترانس رکتال، سیستومتروگرام و سیستوسکوپی جز این موارد هستند. اسکن اولتراسوند ترانس رکتال با استفاده از یک وسیله کوچک که از طریق مقعد وارد راست روده می شود، وضعیت پروستات با استفاده از سونوگرافی بررسی می شود که به این روش اسکن اولتراسوند ترانس رکتال گفته می شود. در صورت نیاز می توان با استفاده از یک سوزن باریک از این طریق نمونه کوچکی از پروستات را برداشت و برای انجام آزمایشات میکروسکوپی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاد. از این روش وقتی استفاده می شود که یک اندازه دقیق از پروستات را لازم داشته باشیم یا اینکه به سرطان پروستات مشکوک باشیم. سیستوسکوپی در واقع معاینه پروستات به وسیله دستگاهی به نام سیستوسکوپ است و سیستومتروگرام یک آزمایش است که از طریق یک لوله باریک انجام می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم کتان طلایی را با خواص تحلیل برنده ورم روده، کاهنده ورم مثانه، مسکن درد قفسه سینه، شیرافزا و بازکننده قاعدگی، آرام بخش و تحلیل برنده ورم پروستات، درمان یبوست، رفع کننده تحریکات موضعی و بیماری‌های پوستی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0