مضرات جویدن یخ چیست ؟ | اگر تمایل به خوردن یخ دارید حتما بخوانید

280 بازدید
17 مرداد 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 17 مرداد 1403

مضرات جویدن یخ چیست ؟| اگر تمایل به خوردن یخ دارید حتما بخوانید

یکی از عادات رایج استفاده از یخ در آب و نوشیدنی  های دیگر است. بنا بر طب سنتی ایران مصرف یخ ضررهایی را به همراه دارد و منع شده است. عادت به یخ خوردن عوارضی به همراه دارد که گاهی جبران ناپذیر است.

کسانی که عادت می  کنند آب یا نوشیدنی  ها را با یخ میل کنند ضرر جبران  ناپذیری به مزاج خود وارد می  کنند.

در طب سنتی ایران یخ خوراکی نیست و برای مصارف غیر خوراکی و موضعی به عنوان یک دارو از آن استفاده می  شود. بنابراین نباید به هیچ وجه یخ را داخل آب و نوشیدنی قرار داد که آن را خنک کند یا ذوب شود و همراه آن خورده شود. در طب سنتی برای خنک کردن آب از یخ با حائل استفاده می  کردند. مثلاً آن را در کنار ظرف آب قرار می  دادند تا ظرف آب خنک شود (خنکی معتدل) که امروزه این کار را یخچال  ها انجام می  دهند.

مصرف یخ در آب یا نوشیدنی عوارضی دارد که عبارت است از:

  • آسیب به سیستم مغزی و حافظه
  • ازدیاد سودا
  • ایجاد شوک داخلی
  • آسیب به کبد

از توصیه  های اکیدی که بزرگان علم به شاگردان خود می  کنند این است که اگر می  خواهید ذهن خود را قوی و توانا نگه دارید از خوردن خوراکی  هایی که با یخ آغشته است یا آب یخ، اکیداً خودداری کنید.

از اونجایی که به طور کلی خوردن هرگونه خوراکی خیلی سرد یا خیلی گرم برای تمام اجزای گوارش از دهان گرفته تا معده و… ضرر داره، پس طبیعتا خوردن یخ هم به هیچ فردی توصیه نمی شود.

از دیگر ضررهایی که می شود برای خوردن یخ به آن اشاره کرد، سفت شدن بافت چربی در بدن بخصوص چربی های دور شکم و پهلوهاست؛ هر چه شما عادت بیشتری به خوردن آب یخ و حتی یخ داشته باشید، چربی غذای شما دیرتر هضم می شود.

 

مضرات جویدن یخ چیست ؟

مضرات جویدن یخ چیست ؟

 

مضرات جویدن یخ چیست؟

بزرگترین ضرر جویدن قالب های یخ، آسیب و صدمه به دندان هاست، بخصوص دندان های پر شده که ممکنه علاوه بر ایجاد خراش و مشکل، جویدن یخ باعث بروز حساسیت های دندانی هم درآنها  می شود.

عوارض و مضرات جویدن یخ خوردن  برای دندان ها چیست؟

چند دلیل برای ترک عادت یخ جویدن وجود دارد:

جویدن تکه های یخ فشار بسیار زیادی بر دندان ها وارد می کند:

اگر چه لایه عاج دندان نسبتا انعطاف پذیر است اما بیرونی ترین سطح دندان که مینا نام دارد بسیار سخت است و هیچ انعطاف پذیری ندارد.

خوردن یخ باعث آسیب دیدن مینای دندان می شود

جویدن یخ باعث می شود مینا ساییده شده و از بین برود یا حتی بخشی از مینا لب پر شده یا ترک بردارد.

گذاشتن یخ در دهان باعث می شود دائما دهان سرد و گرم شود:

این سرد و گرم شدن مکرر به مرور زمان باعث ایجاد ترک های میکروسکپی در مینای دندان می شود؛

از طرفی میزان انبساط و انقباض مینای دندان در معرض یخ، با انبساط و انقباض مواد پر کننده دندان و ترمیم های دیگر دندانی متفاوت است.

اگر از مواد پرشدگی سفید برای پر کردن دندانتان استفاده شده باشد، این مواد خیلی سریعتر از دندانها در مقابل سرما و گرما منبسط و منقبض می شوند. این وضعیت منجر به جدا شدن اتصال مواد پر کننده از سطح دندان می شود بنابراین دوام و طول عمر پر کردن دندان یا ترمیم های دیگر دندانتان کم می شود.

جویدن یخ به براکت ارتودنسی در دهان آسیب میزند.

یخ ممکن است باعث شکستن یا جدا شدن براکت از دندان و یا جا به جا شدن سیم ارتودنسی شده و در درمان ارتودنسی اختلال ایجاد کند.

جویدن یخ برای لثه ضرر دارد.

قطعات یخ سفت هستند و ممکن است بخش هایی از آنها نیز تیز باشد. به نظر میرسد جویدن مداوم یخ و فشار دادن آن به لثه ها می تواند به لثه صدمه زده و حتی موجب پسروی لثه شود.

همان طور که استفاده از حلقه زینتی زبان باعث می شود حلقه به سطوح دندانی نزدیک به زبان  برخورد کرده و موجب پسروی لثه در این نواحی شود.

 

همچنین بخوانید: مزایای عجیب و غریب یخ درمانی

 

 علت تمایل به خوردن یخ چیست؟

برای این که به علت تمایل به خوردن یخ پی ببرید، باید بیشتر به احساس خود در حین این رفتار فکر کنید. گاهی ممکن است این رفتار نشانه استرس یا یک مشکل جدی تر پزشکی مانند کم خونی ناشی از کمبود آهن باشد.

ممکن است یک مولتی ویتامین حاوی آهن تنها چیزی باشد که برای ترک جویدن یخ به آن نیاز دارید.

اما اغلب اوقات افراد زمانی که حوصله شان سر میرود و هنوز سر سفره غذا نشسته اند، شروع به خوردن یخ میکنند. برخی افراد نیز صرفا از جویدن یخ لذت میبرند.

برای مقابله با عادت یخ خوردن چه کار کنیم؟

هنگامی که متوجه شدید چرا دوست دارید یخ بخورید، می توانید رفتار بهتری را جایگزین آن کنید. مثلا اگر استرس یا اضطراب اجتماعی شما را وادار با این عادت می کند، با یادگیری تکنیک های جدید مدیریت استرس و هیجانات می توانید بر عادت یخ جویدن فائق آیید.

اگر علت این رفتار شما علاقه به خوردن غذای سفت و ترد و صدای خِرچ خِرچ است، می توانید از میوه های ترد مانند هویج یا سیب به جای یخ استفاده کنید.

اگر نمی توانید از یخ جویدن دست بردارید، حداقل بهتر است آن را بمکید. اگر چه باز هم مشکل تغییر دمای شدید در دهان ایجاد می شود اما حداقل ضربه ای به دندان ها و لثه وارد نمی شود.

لزوم اصلاح عادت نادرست یخ خوردن

از توصیه  های اکیدی که بزرگان علم -خصوصاً علومی که به مغز و قلب و علومی که به رفتار و معنویت مربوط می  شود- به شاگردان خود می  کنند و در سیره ثبت شده است این است که اگر می  خواهید ذهن خود را قوی و توانا نگه دارید از خوردن خوراکی  هایی که با یخ آغشته است یا آب یخ، اکیداً خودداری کنید. یعنی به شدت روی آن تأکید است. باز هم تأکید می  کنم که این عادت غلط را اصلاح کنید.

ممکن است فردی بگوید من نمی  توانم آب غیر یخ بخورم، عطش من را رفع نمی  کند. فقط باید عادت خود را اصلاح کنید، یعنی یخ خوردن به مرور زمان به شکل یک عادت غلط در می  آید. این از آن عادت  هایی است که من تأکید دارم خیلی زود و سریع و با برنامه ریزی خوب و دقیق آن را هر چه زودتر از برنامۀ عادت  های موجود خود حذف کنید، چون عوارض آن جبران ناپذیر است و هر چه بیشتر طول بکشد دست شما کمتر به فواید ذهنی، کارکردهای ذهنی و توانایی  های ذهنی و قلبی شما می  رسد و عارضۀ ماندگار برای شما می  گذارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نعنا فلفلی را با خواص مقوی معده، کاهش وزن، ضد درد و اسپاسم، رفع بوی بد دهان، کاهش استرس و خستگی و افزایش انرژی،  درمان بی خوابی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0