topNotif

مشخصات گیاه بقم و معرفی خواص آن

3140 بازدید
26 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

معرفی مشخصات گیاه بقم و خواص آن

در کتب طب سنتی با نام های عربی آن بقم و بقم اسود و چوب آن را خشب البقم ذکر می کنند و دانه آن که مصرف دارویی دارد به فارسی چشم خروس و در کتب طب سنتی عین الدیک می نامند.

بقم درختچه ای است که از چوب آن ماده قرمز رنگی گرفته می شود که رنگ با ثباتی برای ابریشم و پشم و در درجه دوم برای پنبه می باشد. شاخه های درختچه بقم تیغ دار و برگ های آن مرکب با 3 – 4 جفت برگچه، هر برگچه به شکل قلب، کوچک و دایمی است. بلندی درختچه 8 – 12 متر می باشد. گل های آن زرد رنگ و میوه آن نیام به رنگ مایل به سرخ مدور که پس از رسیدن از وسط باز می شود و در آن 1 – 2 دانه قرار دارد.

رنگ میوه پس از رسیدن به سیاهی متمایل می گردد و طعم آن شیرین است. دانه آن نیز دارای خواص طبی است و به چشم خروس معروف است. درخت بقم بومی مکزیک می باشد و در هندوراس نیز می روید و به تدریج به سایر مناطق آمریکای مرکزی نیز راه یافته است و در حال حاضر نیز در هند وجود دارد.

مشخصات گیاه بقم و معرفی خواص آن

مشخصات گیاه بقم و معرفی خواص آن

خواص و کاربرد بقم

مغز چوب بقم از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی خیلی گرم و خیلی خشک و بسیار قابض است. از نظر خواص معتقدند که خاک اره و گرد چوب آن برای التیام زخم های کهنه، جراحت های تازه، قطع خونریزی، خشک کردن جراحت های مرطوب و چرک دار مفید است و شستن صورت با آب آن موجب نیکویی رنگ چهره و کمپرس کردن مفاصل با آب آن موجب تقویت مفاصل است.

خوردن 20 گرم آن آن قدر خشکی و یبوست می آورد که مهلک است و علاج آن برگرداندن و قی کردن آن است. مصرف خیلی کم آن برای رفع اسهال های مزمن و شکم روش مفید است، ولی توصیه این است که به هر حال در استعمال داخلی مصرف نشود و خورده نشود.

 

همچنین بخوانید: افسنطین بحری و هزار برگ آبی

 

بد نیست بدانیم

چوب بقم به شکل قطعاتی به طول 1/3 – 1/5 متر به بازار می آید که قسمت بیرونی چوب کنده شده و فقط درون چوب باقی مانده است، هر قطعه به وزن 5 کیلوگرم و بیشتر ممکن است باشد. رنگ سطح خارجی آن قهوه ای و مغز آن مایل به قرمز و یا خاکستری روشن است.

دانه میوه بقم یا چشم خروس نیز گرم و خشک است ولی خشکی آن کمتر از چوب آن است. رنگدانه سرخ، براق و پهن و در مورد خواص آن معتقدند که مقوی، مفرح است و برای تقویت نیروی جنسی و تولید اسپرم بسیار نافع است و به خصوص در پیران اثر رضایت بخش دارد. برای گرم مزاجان مضر است و از این نظر باید با گشنیز خورده شود.

مقدار خوراک آن تا 5 گرم است که در شیر تازه و یا ترنجبین خیسانده و با کره گاوی یا گوسفندی خورده می شود. در هند جوشانده خرده چوب حال از درون چوب درختچه تونیک و قابض و برای قطع اسهال مزمن و سو هاضمه های ناشی از ضعف مصرف می شود، جوشانده آن برای رفع ترشحات سفید مهبل یا لوکوره (به ترشحات نا معمول واژن گفته می شود) مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چشم خروس را با خواص درمان سرفه های صعب العلاج، نشاط آور، تقویت کننده عمومی بدن، تقویت نیروی جنسی، تسکین دردهای روماتیسمی ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0