مارچوبه و فواید درمانی فوق العاده آن برای بدن

2279 بازدید
19 اسفند 97
بهاره
,

با مارچوبه و فواید درمانی فوق العاده آن آشنا شوید

مارچوبه گیاهی علفی از تیره مارچوبگان (Asparagaceae) و سرده مارچوبه (Asparagus) است. این گیاه از 2000 سال پیش در مناطق شرقی خاورمیانه کشت می شده است و همچنین، در نواحی غربی و جنوبی ایران نیز می روید. این سبزی سرشار از ویتامین کا، فولات، ویتامین های آ، ویتامین های گروه ب و منبع بسیار عالی برای منگنز، پتاسیم، آهن، فیبر غذایی، مس، فسفر و غیره می باشد. این گیاه خواص فراوانی مانند آرامبخش، ضد میکروب، ضد التهاب و ضد سرطان دارد. حال، با مارچوبه و فواید درمانی فوق العاده آن آشنا شوید.

 

مارچوبه و فواید درمانی فوق العاده آن

مارچوبه و فواید درمانی فوق العاده آن

 

ارزش غذایی مارچوبه

یک فنجان یا 134 گرم مارچوبه حاوی 27 کالری، 124.91 گرم آب ، 2.95 گرم پروتئین ، 5.20گرم کربوهیدرات ، 2.8 گرم فیبر، 2.52گرم قند و 0.16 گرم چربی است. همچنین سرشار از مواد معدنی مانند 19 میلی گرم منیزیم، 32 میلی گرم کلسیم، 271 میلی گرم پتاسیم، 70 میلی گرم فسفر و 0.72 میلی گرم روی، است. مارچوبه منبع غنی از ویتامین ها همچون 1013 واحد بین المللی ویتامین آ، 1.51 میلی گرم ویتامین ای، 55.7 میکروگرم ویتامین کا، 0.192 میلی گرم ب یک، 0.189 میلی گرم ویتامین ب 2، 1،311 میلیگرم ویتامین ب 3، 0.122 میلی گرم ویتامین ب 6 و70 میکروگرم فولات می باشد.

مارچوبه و فواید درمانی فوق العاده آن

مارچوبه مزایای بسیار زیادی برای سلامتی بدن انسان به ارمغان می آورد. این مزایا عبارتند از:

افزایش رشد جنین

 مصرف مارچوبه در دوران بارداری برای رشد جنین بسیار مفید است. این سبزی سرشار از فولات (اسید فولیک) است که برای حفظ سلامت مادر و جنین بسیار ضروری است. مواد غذایی غنی از اسید فولیک در دوران بارداری خطر سقط جنین و یا تولد کودک با نقص لوله عصبی را کاهش می دهد. مارچوبه یکی از بهترین منابع طبیعی فولات است که می تواند بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن را تامین کند. همچنین، ویتامین کا موجود در آن به جذب کلسیم در بدن و رشد استخوان های سالم کمک می کند.

حفظ سلامت قلب

مارچوبه به کاهش سطح هوموسیستئین کمک می کند. هموسیستئین یک اسید آمینه غیر پروتئینی است که با افزایش آن خطر بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری آترواسکلروز (تصلب شرایین)، ترومبوس و عروق کرونر نیز بیشتر می شود. سطح هوموسیستئین بالا خطر ابتلا به این بیماری ها را 1.7 برابر افزایش می دهد. همچنین، در این شرایط احتمال سکته مغزی دو و نیم بار می شود. اما لازم به ذکر است که مشخص نیست که آیا سطح بالای هوموسیستئین خطر را افزایش می دهد یا فقط یک شاخص است.

کاهش خطر افسردگی

مارچوبه مانع انباشت سطح هموسیستئین در خون می شود. تجمع این اسید آمنه در خون ممکن است در تولید هورمون های تنظیم خواب، خلق و خوی و اشتها در انسان نظیر هورمون نوراپینفرین، سروتونین و دوپامین اختلال ایجاد کند. به علاوه، حاوی سطح بالایی از تریپتوفان که ترشح هورمون سروتونین را افزایش می دهد. این هورمون به هورمون احساس خوب و لذت نیز شناخته می شود که در درمان و پیشگیری از افسردگی کمک می کند. هم چنین مارچوبه غنی از اسید فولیک است که می تواند خطر افسردگی را کاهش دهد.

 

همچنین بخوانید:  با فواید کلم بروکلی و خواص درمانی بی نظیر آن آشنا شوید

 

کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

 مارچوبه حاوی آهن است که قدرت مفاصل و انعطاف پذیری بدن را حفظ می کند. همچنیم، حاوی ویتامین کا است که باعث افزایش جذب کلسیم و سلامتی استخوان ها می شود. ویتامین کا می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و خطر شکستگی استخوان را تا حد زیادی کاهش دهد. به علاوه، سبب کاهش دفع ادراری کلسیم نیز می شود. مصرف یک فنجان مارچوبه، حدود 70% از نیاز روزانه ویتامین کا را تامین می کند. بنابراین، بهترین انتخاب برای کاهش بیماری های استخوانی از جمله پوکی استخوان است.

 افزایش سیستم ایمنی بدن

مارچوبه غنی از فیبرهای غذایی است که نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن و التهاب دارد که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های عفونی، سرطان، دیابت، چاقی، بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مارچوبه حاوی فولات، ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین کا و ویتامین ای است که خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مانند سرطان دهانه رحم، سرطان روده بزرگ، سرطان پانکراس (لوزالمعده)، سرطان سینه، سرطان استخوان و سرطان معده را کاهش می دهد. مارچوبه همچنین حاوی فلاوونوئیدهای فروانی به ویژه روتین است که خواص ضدسرطانی بالایی دارند.

سایر خواص مارچوبه

  • حفظ سلامت و کاهش بیماری های دستگاه گوارش مانند نفخ معده
  • کاهش سطح کلسترول
  • ادرار آور و کمک به پیشگیری از عفونت مثانه و مجاری ادراری
  • افزایش میل جنسی
  • مفید برای پوست و مو
  • درمان کم کاری کبد
  • کاهش فشار خون
  • حفظ تناسب اندام و کاهش وزن
  • تحریک کلیه و سم زدایی بدن
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت
  • کمک به بیماران دیابتی
  • جلوگیری از سکته مغزی و بیماری های قلبی

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر مارچوبه را با خواص ضد سرطان، درمان بیماری های قلبی، کنترل و درمان دیابت نوع 2، درمان بیماری لوسمی، کاهش نفخ شکم و سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری و درمان یبوست، کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، کاهش سندروم پیش از قاعدگی، تقویت بینایی ، درمان كم خونی، بهبود هضم غذا، کاهش وزن و لاغری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. خدابنده لو
    13 اسفند 1402

    سلام مارچونه دارید؟؟؟؟؟

    • عطارک
      15 اسفند 1402

      عرض ادب و احترام

      بله موجود هست. از لینک پایین می توانید تهیه نمایید.
      خرید مارچوبه
      شاد و سلامت باشید.

0