topNotif

علل قطع قاعدگی بانوان و راه های درمان آن

7055 بازدید
11 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

علل قطع قاعدگی بانوان و راه های درمان آن

تاخیر و قطع خونریزی در دوران قاعدگی از اختلالات رایج در بانوان است که می تواند نشانه یک بیماری یا مشکل جدی باشد. شناسایی علت این مشکل از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا تشخیص درست علت عدم خونریزی و یا تاخیر در قاعدگی، می تواند به درمان هر چه سریعتر آن کمک کند. عوامل بسیاری در نامنظم شدن قاعدگی وجود دارد که دلایل زیر می توانند در بند آمدن خون حیض یا همان به تاخیر انداختن قاعدگی بانوان موثر باشند. حال در این مقاله با علل قطع قاعدگی بانوان و راه های درمان آن آشنا شوید.

 

علل قطع قاعدگی بانوان

علل قطع قاعدگی بانوان

 

علل قطع قاعدگی بانوان

چاقی مفرط:

باید بررسی نمود که این چاقی از چیست؟! پرخوری، بیماری تیروئید، چاقی ارثی و یا علت های دیگر ؟! در این صورت باید راه لاغری (راههای طبیعی برای لاغری) در پیش گرفت و بیمار از مصرف غذاهای چاق کننده مانند: برنج، چربی، پرخوری، نوشیدن آب بین غذا و یا بعد از آن خودداری کند و تحرک و ورزش را در دستور کار خود قرار دهد.

غلظت خون:

غلظت خون نیز می تواند عامل بند آمدن خون قاعدگی باشد. اگر خون در سراسر بدن غلیظ باشد باید خون درمانی و به خصوص زالو درمانی انجام شود. همچنین، از مصرف غذاهای رقیق، میوه ها و از غذاهای غلیظ اجتناب شود. به علاوه، مصرف داروهای ضد غلظت خون مانند مسهل اخلاط بسیار مناسب است.

سرمازدگی:

اگر سرمازدگی باعث سفت شدن و احتباس رحم شده است، در این صورت باید احتمال سرماخوردگی کلیه ها را داد و شاید ادرار سفید رنگ بیمار دلیلی بر سرماخوردگی رحم باشد. در این حالت ترشحات رحم نیز سفید بوده و خواب زیاد بر زن مستولی می گردد.

برای درمان سرمازدگی رحم بهتر است کمر و شکم بیمار را با روغن های گرم مزاج مانند روغن حنظل، روغن بادام، روغن کرچک، روغن زیتون و امثال آن مالش دهید و نسخه زیر را نیز مصرف کنید.

مقدار مساوی از گیاهان دارویی کاکوتی، زوفا، نعنا، تخم جعفری، تخم شوید، کاکل ذرت، تخم کافشه، بومادران، سه پستان و قدومه را با هم مخلوط کرده و نیم کوب کنید. روزانه سه بار هر بار یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را با یک و نیم لیوان آب بجوشانید تا حدی که یک لیوان باقی بماند. سپس، آن را صاف کنید و با یک شیرین کننده مانند عسل یا شکر آن را میل نمایید. توجه داشته باشید اگر عدم خونریزی به دلیل سرمازدگی رحم باشد، بیمار باید از مصرف آب یخ، ماست، بستنی و امثال آن خودداری نماید.

 

همچنین بخوانید:  علل، علائم و درمان بیماری آمنوره (توقف یا عدم خونریزی در قاعدگی)

 

تغییرات هورمونی:

هرگونه اختلال در سطح برخی از هورمون ها مانند هورمون های تیروئید و هورمون پرولاکتین را که به عنوان هورمون شیر نیز شناخته می شود در بدن بانوان ممکن است چرخه قاعدگی به تاخیر بیاندازد. شایان ذکر است تشخیص این مشکلات با انجام آزمایش خون بسیار آسان بوده و بعد از تشخیص پزشك متخصص دلایل عدم تعادل در سطح هورمون ها را تعیین می كند. پس از تعیین علت بیماری توسط پزشك، داروهایی جهت تنظیم سطح هورمون ها تجویز شده و چرخه قاعدگی منظم می شود.

کاهش وزن:

کاهش وزن بیش از حد و ورزش شدید نیز می تواند دلیل اصلی تأخیر در چرخه قاعدگی است. کمبود وزن یا کاهش چربی بدن پایین تر از حد معمول می تواند سطح هورمون های تولید مثل را تغییر دهد و آن ها را تا حدی کاهش دهد که اجازه تخمک گذاری یا قاعدگی را ندهد. به همین دلیل به بانوانی که می خواهند چرخه قاعدگی آنان پس از کاهش وزن زیاد به تأخیر نیفتد، توصیه می شود با مشورت پزشک متخصص مقدار مناسب ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را مصرف کنند.

سو مزاج:

اگر سو مزاج خاصی بر رحم چیره شود که آثار آن در کل بدن ظاهر می شود، باید شناسایی و رفع گردد. ممکن است سردی و بلغم، همراه با خلط های دیگر غالب شده باشد که علامت آن سردی بدن و سستی آن، کبودی رگ ها، زیاد شدن حجم ادرار، دفع بلغم با مدفوع، هضم نشدن کامل غذا در معده و خواب سنگین است، اگر خونی که خارج می شود بسیار رقیق و آبکی باشد درمان آن دفع اخلاط غلیظ طبق دستور، دفع سو مزاج های معده است که گفته شد و مصرف داروهایی مانند تخم کرفس، انیسون، پونه، سداب، رازیانه، کاکوتی و مانند آن نیز موثر است.

التهاب و خشکی دهانه رحم:

حرارت خشک و قابض که بر دهانه رحم مستولی شده و نوعی التهاب و خشکی را بر دهانه رحم پدید آورد.

جهت درمان خشکی دهانه رحم شیرخرفه و شیرخشت، مغز تخم کدو، مغز تخم خیار و رازیانه که با زرده تخم مرغ مخلوط شده و هر روز روی دهانه رحم ضماد کنید. همچنین، می توانید هر چیز دیگری از داروهای خنک کننده خوراکی یا ضمادی که مناسب و در دسترس باشد در این نسخه استفاده نمایید.

علاوه بر این، بادکش کردن که می تواند برای باز شدن قاعدگی مفید باشد. به همین منظور روزی 3 بار یک روز در میان روی باسن و گودی کمر و قسمت پشت زیر دیافراگم را بادکش بیندازید و داروی جوشانده 21 قسمتی زیر را طبق دستور مصرف کنید.

25 گرم از هر کدام گیاهان دارویی نظیر بومادران، گل گاو زبان، انیسون شیرین، انیسون تلخ (زنیان)، زیره سیاه، نیلوفر آبی، تخم جعفری، کاکنج (عروسک پشت پرده)، تخم کاهو، تخم شوید، ناخنک، سداب، سیاه دانه و تخم تهیه کرده و همه را با هم مخلوط کنید. حال این ترکیب را به 21 قسمت مساوی تقسیم کنید و روزی 3 بار هر بار یک قسمت را با چهار لیوان آب بجوشانید تا 3 لیوان بماند، یک لیوان قبل از غذا و 2 لیوان بعد از غذا (مجموعا 9 لیون در روز) میل نمایید، تا یک هفته همه دارو تمام خواهد شد.

هم زمان هر روز یک قاشق غذاخوری رازیانه ساییده که با سه قاشق غذاخوری عسل مخلوط شده آن را میل کنید، یا صبح و ظهر و شب هر بار یک قاشق مرباخوری از مخلوط فوق میل کنید.

 

همچنین بخوانید:   آشنایی با منوراژی (خونریزی شدید قاعدگی) و راه های درمان آن

 

پاک سازی اخلاط چهارگانه:

هر روز صبح ناشتا 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک و نیم لیوان آب جوش حل کنید، صاف کنید و آن را داغ داغ روی 3 قاشق غذاخوری خاکشیر که از قبل شسته و تمیز کرده اید بریزید و به جای صبحانه میل کنید تا ظهر چیزی نخورید مگر کمپوت و آب کمپوت، به جای ترنجبین می توانید هر روز صبح ناشتا سه قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان شربت سکنجبین، مخلوط کرده به جای صبحانه میل کنید.

ظهرها یک روز در میان سوپ گشنیز میل کنید که با این مواد پخته شده باشد : گشنیز با اسفناج یا برگ چغندر و عدس و کمی برنج و ماهیچه گوسفند یا مرغ بدون چربی و آلوی بخارا یا آلوچه پخته شده باشد، سپس روز بعد سوپ فصل میل کنید که از سبزیجات موجود در همان فصل تهیه و پخته شده باشد، چیزهایی مثل کرفس، کدو، ریواس، کنگر، کلم، کلم سنگ، گل کلم، شلغم، با ماهیچه گوسفند بدون چربی با ترشی آبلیمو یا آبغوره یا آب انار پخته و میل شود. شام شب کته گشنیز با کاهو و سکنجبین و در صورت تمایل، کمی گوشت مرغ آب پز میل کنید، همزمان با مصرف ترنجبین و خاکشیر صبح ناشتا بعد از ناهار و شام مسهل عام میل کنید.

مسهل عام:

سنا 50 گرم، گل سرخ 50 گرم، افسنتین 25 گرم، تخم کتان 25 گرم، ترنجبین 25 گرم، گل ختمی 25 گرم، دارو ها را نیم کوب کنید بعد از ناهار و شام هر بار یک قاشق غذاخوری را در یک و نیم لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان بماند، صاف کنید آن را شیرین کرده و میل نمایید، داروی مسهل عام را به اندازه ای مصرف کنید که لینت مزاج ایجاد کند، اگر نیاز به کم و زیاد کردن دارو بود انجام دهید، (با مشاور طب سنتی مشورت نمایید) دستورات فوق را حداقل تا 15 روز انجام دهید.

نسخه های تصفیه خون از غلظت ها و آلودگی ها بسیار متنوع اند و اکثرا از طریق دستگاه گوارش و کلیه و رحم آلودگی ها را رفع می کنند و می توان به مقدار نیاز از آن ها بهره گرفت، داروهای بازکننده خون قاعدگی همگی در تصفیه خون از غلظت و آلودگی ها موثرند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکنج را با خواص  تقویت و رشد مو، تقویت بینایی، جذب کلسیم و تقویت استخوان ها، کاهش وزن، کاهش قند خون، قاعده آور و کاهش دردهای دوران قاعدگی، تقویت قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0