قطران گیاهی چیست و چه خواصی دارد؟

6786 بازدید
29 مرداد 97
سمانه
,

قطران گیاهی چیست ؟!

قطران گیاهی در کتب طب سنتی و به عربی قطران نباتی می نامند و موادی هستند رنگی و نیمه جامد و خمیری که از تقطیر خشک و یا از طریق ذغال کردن و به عبارت دیگر از احتراق ناقص چوب تنه و شاخه های ضخیم عده ای از درختان به ویژه درختان خانواده کاج به دست می آیند. قطرانی که از طریق ذغال کردن و احتراق ناقص چوب به دست می آید به رنگ سیاه و نسبتا مایع است.

این نوع قطران شامل نفتالین است و پس از تقطیر آن یک باقی مانده قابل ذوب و قابل گداز و قابل سیلان از خود به جای می گذارد و قطرانی که از طریق تقطیر خشک چوب به دست می آید به رنگ روشن و چسبنده بوده و دارای پارافین است. از قطرانی که از طریق تقطیر چوب راش به دست می آید ماده معروف کرئوزوت را به دست می آورند.

قطران درختان خانواده کاج را که پس از استخراج به دست می آید به مدت یک هفته به حالت سکون قرار می دهند. در این مدت به سه قشر تقسیم می شود. قشر تحتانی آن آب است و قشر وسطی آن مواد مخلوط با قطران و قشر فوقانی آن که از همه سبک تر است روغن کاد می باشد. روغن کاد را که بردارند قسمت زیرین آن به هر حال قطران و آب است که آب آن را جدا کرده و قطران به دست می آید.

قطران گیاهی چیست و چه خواصی دارد؟

قطران گیاهی چیست و چه خواصی دارد؟

قطران گیاهی را بشناسیم

قطران گیاهی ماده ای است به رنگ قهوه ای مایل به سیاه دارای حالت نیمه روان اگر در ظرف شیشه ای قشر نازکی از آن دیده شود به رنگ قهوه ای مایل به قرمز شفاف است. قطران در مقابل هوا خشک شده و قشر خشک چسبنده ی ایجاد می نماید که مصارف صنعتی وسیعی دارد. قطران گیاهی به مقدار کم در آب حل می شود و رنگ آن زرد روشن می گردد. در الکل و اتر و اسانس ها و قلیایی ها حل می شود. تحت تاثیر حرارت ابتدا نرم می شود و سپس به صورت مایع در می آید. در حرارت 100 درجه با شعله قرمز رنگی می سوزد.

خواص قطران

از نظر دارویی قطران های گیاهی از روزگاران کهن مورد توجه حکمای طب سنتی بوده اند. سابقا قطران کاج به مقدار کم در استعمال داخلی در موارد آغاز بروز سل و در برونشیت های مزمن و برای رفع ناراحتی های آسکوربوتیک ناشی از کمبود ویتامین ث بدن و ناراحتی های مزمن مثانه به کار برده می شد و مفید بوده است و در این قبیل موارد بیشتر از آب قطران استفاده می شده است ولی کاربرد وسیع آن در استعمال خارجی و موارد ناراحتی های جلدی و درمان اگزمای خشک و رفع شوره سر بوده است و به عنوان مواد دافع عفونت و آنتی سپتیک مصرف می شده است.

 

همچنین بخوانید:  ۱۲ مزیت استفاده از روغن خراطین (روغن زالو)

 

تهیه قطران صاف شده :

قطران نباتی را به مقدار مورد نظر گرفته در ظرفی ریخته به آرامی حرارت می دهند و با فشار از پارچه گذرانیده صاف می کنند.

گلیسره قطران :

قطران صاف شده 1 واحد، گلیسره نشاسته 3 واحد، این دو را با هم مخلوط کنند. این گلیسره ضد عفونی کننده است و به عنوان مرهم جراحت های قانقاریای و متعفن مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قطران شامی را با خواص درمان مشکلات مو، تسکین درد، رفع بیماری های پوستی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0