فواید چلغوز (دانه صنوبر) و ارزش غذایی آن

8492 بازدید
14 اردیبهشت 98
بهاره
,

با ارزش غذایی و فواید چلغوز یا دانه صنوبر آشنا شوید

دانه صنوبر یا چلغوز، میوه درختی از خانواده کاج به نام کاج چلغوزه (Pinus gerardiana) است. در فارسی چلغوزه از ترکیب چهل غوزه به معنای چهل دانه مخروط کاج ساخته شده است. این کاج در شرق افغانستان، شمال پاکستان، شمال غربی هند و همچنین مناطق شرقی و جنوب شرقی ایران می‌روید. این دانه که در ردیف آجیل ها قرار گرفته می شود، دارای فواید بسیاری از جمله: ارتقا سلامت قلب، انرژی زا، افزایش میل جنسی، سلامت بینایی و پوست می باشد. حال در ادامه این مقاله با فواید چلغوز (دانه صنوبر) و ارزش غذایی آن، آشنا شوید.

 

فواید چلغوز (دانه صنوبر) و ارزش غذایی آن

فواید چلغوز (دانه صنوبر) و ارزش غذایی آن

 

ارزش غذایی دانه چلغوز

چلغوز سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب غیر اشباع، اسید آمینه های ضروری و مواد معدنی فراوانی است. تنها در 100 گرم دانه خشک چلغوز،673 کالری، 2.28 گرم آب، 13.69 گرم پروتئین، 68.3 گرم چربی،13.08 گرم کربوهیدرات، 3.70 گرم فیبر و3.59 گرم قند وجود دارد. همچنین منبع غنی از ویتامین ها از جمله ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین ای، ویتامین ث، ویتامین های گروه ب به ویژه ویتامین ب 3 (نیاسین) است. علاوه بر این، منبع غنی از مواد معدنی نظیر منیزیم، منگنز، فسفر، مس، روی، آهن و پتاسیم می باشد.

فواید چلغوز (دانه صنوبر)

با وجود اندازه کوچک دانه این گیاه، فواید بسیاری برای حفظ سلامت بدن در آن نفته است و همچنین، دارای بسیاری از ویژگی های درمانی و پیشگیرانه نیز می باشد. از جمله فواید دانه صنوبر یا چلغوز عبارتند از:

سرشار از اسیدهای آمینه ضروری

دانه چلغوز حاوی اسید آمینه ضروری مانند آرژینین (Arginine) است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز تاثیرگذار است. همچنین، این دانه حاوی اسید آمینه دیگری به نام لیزین (Lysine) است. این اسید آمینه سبب تحریک هورمون رشد می شود و در ساخت سلول های عضلانی نقش حیاتی دارد. اسیدهای آمینه ضروری چندین نقش در بدن انسان ایفا می کنند، اما مهمترین نقش آن ها تولید پروتئین است. بدن انسان قادر به ساخت این اسیدهای آمینه نیست و باید از طریق مواد غذایی تامین شوند و خوشبختانه دانه چلغوز منبع غنی از اسیدهای آمینه و پروتئین است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

مصرف چلغوز قلب را از بسیاری جهات محافظت می کند و مانع تشکیل لخته های خون در شریان ها می شود. از آنجایی که این دانه حاوی چربی های اشباع نشده است، سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد و همان طور که اشاره شد به دلیل فراوانی اسیدهای آمینه ضروری مانند آرژینین، فشار خون بالا را نیز کاهش می دهد. علاوه بر این، چلغوز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از تجمع پلاک های چربی در شریان ها جلوگیری کرده و گردش خون را بهبود می بخشد. بنابراین، با مصرف چلغوز احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند چربی خون، کلسترول بالا و فشار خون بالا، کاهش یافته و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی، تصلب شرایین و غیره نیز به حداقل می رسند.

 

همچنین بخوانید:  اگر هر روز بادام مصرف کنید چه اتفاقی می افتد؟

 

بهبود بینایی

چلغوز سرشار از ویتامین آ و لوتئین (نوعی کاروتنوئید) است که می تواند سبب بهبود بینایی شود. همچنین، چشم را در برابر انواع بیماری ها، محافظت می کند. مطالعات نشان داده است که مصرف مواد غذایی غنی از لوتئین مانند چلغوز در کاهش خطر ابتلا به بیماری های خاصی مانند تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (شایعترین علت کوری در افراد مسن) تاثیر است.

مفید برای پوست

چلغوز منبع غنی از بسیاری از آنتی اکسیدان ها است که خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و سلول ها را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند. به همین علت، از نشانه های پیری زودرس مانند چین و چروک جلوگیری می کند. همچنین، این دانه سرشار از ویتامین آ، ویتامین ای ویتامین کا و اسیدهای چرب است، به طوری که با مصرف تنها 100 گرم دانه چلغوز، 19 درصد از نیاز روزانه ویتامین کا و 13درصد از نیاز روزانه ویتامین ای بدن تامین می شود، که این میزان می تواند به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک کند.

کمک به کاهش وزن

دانه های چلغوز سرشار از چربی های غیر اشباع است که سبب ترشح هورمونی به نام کوله‌سیستوکینین (Cholecystokinin) در دستگاه گوارش می‌شود. این یک هورمون پپتیدی معدی-روده‌ای است که و به هضم پروتئین و چربی کمک می کند. علاوه بر این، هورمون کوله‌سیستوکینین با القا سیری سبب کاهش اشتها و میزان غذای مصرفی می شود. بنابراین، مصرف چلغوز به کاهش وزن کمک می کند. از طرفی دانه های چلغوز حاوی فیبرهای رژیمی است که به منظور کاهش یبوست، استفاده می شوند.

 

فواید چلغوز (دانه صنوبر) و ارزش غذایی آن

فواید چلغوز (دانه صنوبر) و ارزش غذایی آن

 

 افزایش میل جنسی و باروری

به طور کلی دانه چلغوز می تواند به افزایش میل جنسی و تحریک هورمون های جنسی کمک کند، زیرا سرشار از مقادیر فراوانی پروتئین و روی است. همان طور که اشاره شد این دانه منبع غنی از اسیدهای آمینه ضروری مانند آرژینین است. این عنصر سبب افزایش بارورسازی مردان و زنان، افزایش تولید اسپرم و افزایش توانایی دستگاه تولید مثل می شود.

سایر فواید چلغوز یا دانه صنوبر

  • برای کبد و حذف مواد زائد از بدن مفید هستند.
  • وجود منیزیم در آن سبب کاهش دردهای عضلانی می شود.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • منبع غنی از منگنز است که استخوان ها را تقویت می کند.
  • باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شود.
  • سبب افزایش انرژی می شود و خستگی جسمی را نیز کاهش می دهد.
  • برای کاهش کلسترول مضر در بدن مفید است.
  • برای دفع سنگ مثانه موثر واقع می شود.
  • به درمان کم خونی کمک می کند.
  • سبب بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود.
  • به تنظیم و تعادل فشار خون کمک می کند.
  • دارای خاصیت آرام بخشی است و به رفع بی خوابی کمک می کند.
  • به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان به رشد جنین و همچنین، تقویت مادر باردار کمک می کند.

توجه: چلغوز دارای طبیعت بسیار گرمی است، بنابراین به افرادی که دارای مزاج گرم و خشک، مزاج سوداوی و صفراوی هستند، توصیه نمی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چلغوز (تخم صنوبر) را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بی خوابی، تعادل فشار خون، دفع سنگ مثانه، تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن، درمان کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. محسن غزالی پور
    23 بهمن 1401

    بسیار عالی و آموزنده بود در صورت امکان منابع اطلاعاتی را نیز درج فرمائید . در مورد کشت و تکثیر در ایران خراسان رضوی میخواهم اقدام کنم ولی نیاز های گیاه به بافت و اجزاء و فرمول آب ، هوا ، خاک و سایر مولفه ها اطلاعات ندارم سپاسگزار میشوم اگر منبع اطلاعاتی دارید معرفی نمائید . موفق و پیروز باشید.

    • عطارک
      24 بهمن 1401

      درود بر شما

      در این مورد اطلاعی ندارم؛
      بهتر است با مهندسین کشاورزی منطقه، مشورت کنید

      موفق باشید

  2. لیلا
    31 فروردین 1400

    عالی بود

  3. محدثه میرزایی
    29 آذر 1399

    از همه خواصش که بگذریم
    فقط اینکه باعث لاغری میشه عاااااااااالیه

  4. گلی
    24 تیر 1399

    با این همه خواصی که چلغوز داره ولی خیلی شناخته نشده کاش روزی بیاد که به جای قرص و داروهای شیمیایی از این دانه های پرخاصیت استفاده بشه

  5. sodabeh
    3 تیر 1399

    جالب بود. من نمیدونستم که چلغوز اینقدر خاصیت داره 🙁

0