topNotif

فواید و خواص خرما برای سلامتی

2729 بازدید
24 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با فواید و خواص خرما برای سلامتی آشنا شویم

قدمت کاشت درخت خرما به 8000 سال پیش در آفریقای شمالی می رسد. در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.

خرما یکی از درخت های پر ثمر است که در هر خوشه آن حدود 200 عدد خرما یافت می شود. به میوه نرسیده خرما، خارک یا خرک یا کنگ و در زبان عربی، حبابوک گفته می‌شود.

خرمای تازه :

نرم و پر شیره و پر انرژی و 80 درصد آن مواد قندی است، خرما شیرین ترین میوه در بین تمام میوه هاست و نصف یک فنجان یا 12 عدد آن دارای 275 کالری و مقدار زیادی پتاسیم است، میزان پتاسیم خرما چندین برابر موز و دیگر میوه ها است و خرما دارای مقدار کافی ویتامین ب 6 و فیبر گیاهی است. ولی فاقد ویتامین ث می باشد، برای خانواده های کم در آمد منبع عالی انرژی و برای درمان کم خونی بسیار مفید و ضدسرطان است.

khorma attarak photo1

فواید و خواص خرما برای سلامتی

خرما نظیر میوه های خشک دیگر یک غذای عالی و پر انرژی است و در بین بومیان نقاط گرمسیر خاورمیانه و کشور های آفریقا خرما یک غذای کامل و فراوان و واقعی است، اگر چه خرما فاقد ویتامین ث است، اما سرشار از آهن به ویژه پتاسیم و مقدار کم از همه نوع عناصر معدنی می باشد.

خرما دارای نوع های مختلفی است که همه نوع سلیقه را از لحاظ طعم و مزه راضی می کند، از قند خرما برای ساختن محصولات غذایی آماده و الکل استفاده می شود.

خواص درمانی خرما :

در خرما فواید بسیار است؛ بدن را گرم و فعال می سازد، زمین تن را حاصلخیز می کند، مولد خون غلیظ می باشد، اگر آن را شکافته میان شیر بریزید در مورد ضعف باه نافع است و آنرا تحریک می کند.

در التهابات روده و معده سودمند و برای درمان سرفه خشک و التهابات ریوی مفید است. خرمای نرسیده و ترش در جریان خون و جلوگیری از اسهال و اصلاح لثه های دندان خیلی موثر است. خرما در بیماران سرطان اثر خوبی دارد. خرما خرک از خرماهای معمولی بیشتر املاح دارد.

 

همچنین بخوانید:  کاشت هسته خرما در منزل

 

براثر تحقیقات علمی معلوم شده است که احتیاج بدن انسان به آهن در هر روز نه دهم میلی گرم است و حال اینکه صد گرم خرما دارای 6/3 تا پنج میلی گرم آهن می باشد و چنانکه می دانید آهن برای اشخاص کم خون لازم است، بنابراین هیچ میوه ای به غیر از خرما نمی تواند احتیاجات آهن بدن را تامین کند.

دیگر خواص خرما :

  • با اضافه کردن خرما به رژیم غذایی روزانه خود، مشکل کاهش وزن را از بین ببرید.
  • خرما جهت درمان اسهال و اختلالات روده‌ای بسیار مفید است.
  • مقدار قند خون بدن را کنترل می کند به همین دلیل به بیماران دیابتی توصیه می گردد.
  • خرما ها میوه‌هایی شیرین هستند که در بسیاری از غذاها و شیرینی‌جات بکار می‌روند.
  • خرما دارای ارزش غذایی زیادی است و مصرف آن برای ورزشکاران، غذایی عالی و ایده آلی می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آرد هسته خرما را با خواص دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا، رفع حساسیت و آبریزش چشم، کنترل قند خون و درمان دیابت، برطرف شدن زخم و جای آن، افزایش مقدار شیر مادران شیرده، درمان مشکلات گوارشی و اسهال مزمن، پیشگیری از پیری زودرس، تامین بخشی از آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم خونی، درمان ضعف قوای جنسی، کاهش کلسترول خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0