فواید لوبیا چشم بلبلی را بدانیم

2177 بازدید
08 بهمن 96
شقایق

در این مقاله مطالبی در باب فواید لوبیا چشم بلبلی را بدانیم خواهید خواند.

لوبیا چشم بلبلی نام فارسی این نوع لوبیاست و در کتاب های گیاهان سنتی با نام لوبیای بلدی شناخته می شود. گیاهی است از خانواده بقولات و تا به حال بیش از ده گونه مختلف از آن شناسایی شده است. گونه معروف و معمول آن که برای مصرف میوه است.

khavas gsm bolbole attarak1

فواید لوبیا چشم بلبلی را بدانیم

مشخصات لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی از نظر خانواده گیاهی نزدیک لوبیا است. گیاهی است یک ساله که در مناطق گرمسیری می روید، ساقه آن افراشته، برگ های آن مرکب به طول حدود 15 سانتی متر، برگچه های آن نازک، بیضی شکل، نوک تیز و دارای بریدگی است. گل های آن زرد رنگ یا زرد مایل به قرمز کنار برگ ها می رویند. میوه آن مانند لوبیا و غلاف آن طویل است که طول آن در بعضی موارد تا 90 سانتی متر می رسد که در آن 10- 40 دانه قرار دارد. این گیاه در مناطق گرم آسیا و آمریکا و جنوب اروپا و جنوب ایران و در هندوستان می روید، در ایران در بلوچستان می تون این گیاه را یافت و در سایر مناطق گرم ایران پرورش داده می شود، بسیار مقاوم به خشکی است و در مناطق خشک می روید. موقع کشت آن چون باید هوا گرم شده باشد تا بروید دیرتر از دیگر انواع لوبیا ها می روید و برداشت آن نیز مدتی پس از دیگر لوبیا ها است.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه کتلت خوشمزه و مقوی با لوبیا چشم بلبلی

 

  • در چین از لوبیای چشم بلبلی به عنوان تونیک، مقوی، تسکین دهنده تشنگی استفاده می شود و معتقدند که برای اسهال نافع است و از تکرر ادرار جلوگیری می کند. خاکستر غلاف آن را داخل چای خوب مخلوط کرده و دم می کنند و معتقدند برای تحریک درد زایمان زنان مسکن است. از عصاره ساقه و برگ آن که گرم شود به صورت قطره برای تسکین درد گوش استفاده می کنند.
  • برای مادرانی که تمایل به گرفتن فرزندان خود از شیر دارند، برگ های خشک آن را به صورت گرد در آورده و مخلوط با زاج سفید بر روی پستان گذارند تا از ترشح شیر در پستان جلوگیری شود.
  • لوبیا چشم بلبلی کمتر از سایر اقسام لوبیا ها نفاخ است.
  • در هندوستان از دانه لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و آب پز آن را می خورند و معتقدند ضمن این که غذای خوبی است برای از بین بردن کرم معده نیز مفید است.
  • در چین معمولا در اواخر تابستان غنچه ها و گل های لوبیای چشم بلبلی را جمع آوری و در سایه خشک می کنند، این دارو کمی شیرین است و برای اختلالات حاصل از گرمازدگی در تابستان مصرف می شود و ضمن مخلوط گل ها و ساقه های قرمز رنگ گیاه برای اسهال خونی نیز تجویز می گردد.
  • برخی از اطبا نظر داده اند که گل های لوبیای چشم بلبلی را می توان به عنوان قاعده آور برای بانوان و برای معالجه معالجه التهاب رحم (متریتیس) تجویز کرد، ولی در مورد دانه های گیاه در اکثر منابع طب سنتی آمده است که به عنوان تونیک و مقوی معده، آرامبخش، ضد اسپاسم برای معالجه کولیک و وبا استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لوبیا چشم بلبلی را با خواص جوان سازی پوست صورت، درمان ریزش مو، کنترل دیابت و قند خون، لاغری و کاهش وزن، درمان کم خونی، پیشگیری و درمان یبوست، پیشگیری از آلزایمر، درمان بی خوابی، پیشگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0