فتالات چیست و چه عوارضی برای مردان دارد؟

9 بازدید
28 شهریور 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 29 شهریور 1403

فتالات چیست و چه عوارضی برای مردان دارد؟

فتالات گروهی از مواد شیمیایی آلی هستند که در صنعت پلاستیک سازی به عنوان مواد نرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

فتالات همچنین به عنوان ماده نرم کننده در برخی از لوازم آرایشی مانند لاک ناخن و لوسیون به کار می روند.

بسیاری از محصولاتی که در طول روز از آن استفاده می کنیم ممکن است حاوی فتالات باشند، اما متأسفانه گاهی فتالات در برچسب محصول و مواد تشکیل دهنده آن ذکر نشده است. با این حال در نظر داشته باشید محصولاتی که حاوی “عطر” هستند معمولا حاوی فتالات نیز هستند. فتالات ها در حلال ها و برخی محصولات مراقبت شخصی از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، تامپون و سایر محصولات بهداشتی زنانه، عطرها، اسپری مو، لاک ناخن، خوشبو کننده های هوا و انواع چسب و رنگ کاربرد دارند. فتالات می توانند باعث عوارضی مانند اختلالات هورمونی و آسیب به اعصاب و دستگاه تنفسی شود.

فتالات ها نرم کننده های شیمیایی هستند که از دهه ۱۹۵۰ به طور گسترده ای برای نرم کردن پلاستیک ها استفاده می شود. از آنجایی که فتالات ها از نظر شیمیایی به پلاستیک هایی که فرآوری می شوند متصل نیستند، به طور مداوم در هوا یا غذا یا مایعات منتشر می شوند. این ترکیبات به عنوان حلال در لوازم آرایشی و سایر محصولات مصرفی نیز استفاده می شود بنابراین می توانند به کبد، کلیه ها، ریه ها و سیستم تولید مثل انسان آسیب برساند.

 

فتالات چیست و چه عوارضی برای مردان دارد؟

فتالات چیست و چه عوارضی برای مردان دارد؟

 

مضرات فتالات

اگرچه فتالات ها می توانند همه انسان ها را تحت تأثیر قرار دهند، اما قرار گرفتن در معرض آن ممکن است بیشترین آسیب را به زنان باردار بزند. فرزندان آنها ممکن است با مشکلات رفتاری و ضریب هوشی پایین به دنیا بیایند. پسرانی که مادرانشان در معرض این ترکیبات هستند ممکن است با نقص دستگاه تناسلی متولد شوند. کودکان همچنین به ویژه در برابر اثرات فتالات آسیب پذیر هستند، زیرا آنها نسبت به وزن بدن بیشتر از بزرگسالان غذا می خورند و هنوز در حال رشد و تکامل هستند.

فتالات ها در چه محصولاتی یافت می شوند؟

  • محصولات ساختمانی مانند پوشش دیوار، فرش و مصالح سقف
  • محصولات مراقبت شخصی مانند عطرها
  • لوازم اداری مانند گیره کاغذ
  • تجهیزات پزشکی مانند سرم های تزریقی، کیسه های خون و لوله های آن ها
  • اسباب بازی های قدیمی و محصولات مراقبت از کودک مانند دندان گیر
  • محصولات تعمیر و نگهداری خانه و ساختمان، از جمله رنگ و آستر
  • محصولات تمیز کننده مانند مواد شوینده
  • به طور کلی در محصولاتی مانند پرده های حمام کفپوش های وینیل، مبلمان، ظروف حمل غذا، بسته بندی مواد غذایی پلاستیکی، ظروف پلاستیکی نرم و وسایل پزشکی مانند کیسه ها و لوله های داخل وریدی یافت می شود.

فتالات چه مضراتی برای بدن دارد؟

  • ناهنجاری در دستگاه تناسلی مردانه

زنان باردار با سطوح بالای فتالات ها در بدن خود ممکن است پسرانی به دنیا بیاورند که به بیماری هایی مرتبط با کیفیت پایین اسپرم و کاهش باروری مبتلا هستند.

  • در اسپرم DNA آسیب به

قرار گرفتن بیش از حد مردان بالغ در معرض این ترکیبات با کاهش یکپارچگی در دی ان ای اسپرم مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که این ترکیب شیمیایی می تواند باعث ناباروری در مردان شود.

  • کاهش سطح تستوسترون و تغییر در تولید هورمون تیروئید

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض بیش از حد فتالات ها، با کاهش شدید سطح تستوسترون مرتبط است. این ترکیب شیمیایی باعث کاهش تولید هورمون تیروئید نیز می شود. هورمون های تیروئید برای رشد مناسب، رشد مغز و متابولیسم بدن بسیار مهم هستند.

 

همچنین بخوانید: 8 راهکار برای کاهش عوارض آنتی بیوتیک ها

 

مصرف مداوم فست فودها موجب ناباروری در مردان می شود

پژوهشگران آمریکایی مصرف فست فودها را با حضور مواد شیمیایی بالقوه مضر در بدن مرتبط می دانند که این ارتباط اهمیت زیادی در بهداشت عمومی دارد.

محققان متوجه شدند سطوح برخی فتالات ها (مواد شیمیایی که به طور رایج در محصولاتی مانند صابون و لوازم آرایشی استفاده می شود) در افرادی که فست فود مصرف می کنند، به میزان قابل توجهی بیشتر است.

از سوی دیگر پژوهش ها نشان داده که فتالات ها با برخی عواقب سوء بهداشتی مانند میزان بالای ناباروری به ویژه در میان مردان ارتباط دارد. محققان معتقدند این خطر لزوما نتیجه مصرف خود خوراکی نیست بلکه نتیجه رویه تهیه خوارکی است.

راههای دور شدن از خطرات فتالات

به بسته بندی مواد غذایی که می خورید، فکر کنید. از آنجایی که در دمای بالا احتمال آزاد شدن مواد شیمیایی از پلاستیک و نشت آن به مواد غذایی بیشتر است، یکی دیگر از راه های ساده برای جلوگیری از عوارض فتالات، گرم کردن باقیمانده غذا در بشقاب شیشه ای به جای استفاده از ظروف پلاستیکی است.

اگر از ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی استفاده می کنید، سعی کنید از ظروف با برچسب بازیافت شماره 3 و 7 خودداری کنید. این ظروف بدترین مواردی هستند که باعث نشت مواد شیمیایی به مواد غذایی می شوند. اما ظروف با شماره بازیافت شماره 2 و 5 به طور کلی ایمن هستند، به خصوص اگر فقط برای دمایی پایین مانند یخچال استفاده شوند.

علاوه براین، به دنبال لوسیون ها، صابون ها و سایر محصولات مراقبت شخصی باشید که فاقد فتالات هستند. این برچسب در حال حاضر روی بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی دیده می شود؛ زیرا آگاهی مردم در مورد عوارض فتالات و تأثیر آن بر سلامتی بیشتر شده است.

نکته دیگر این است که از محصولات دارای عطر و اسانس تا جای ممکن خودداری کنید. یکی از موارد مهم دیگر این است که از خوشبوکننده های هوا صرف نظر کنید و به جای آن از راه حل های طبیعی برای خوش بو کردن فضا استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اپسوم آلمانی را با خواص کاهش درد عضلات و درد، بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس، سم زدایی، لایه برداری پوست، بهبود سلامت مو و…، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0