topNotif

علل و عوامل مستعد کننده انزال زودرس چیست؟

3583 بازدید
07 مهر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علل و عوامل مستعد کننده انزال زودرس چیست و چه راه های درمانی دارد؟

از نظرتعریف به بروز انزال قبل یا اندکی بعد از نزدیکی و قبل از اینکه فرد بخواهد، انزال زودرس یا زود انزالی (Premature ejaculation) گفته می شود. به زبانی دیگر، عدم توانایی در به کنترل گرفتن زمان ارگاسم، انزال زودرس نامیده می شود. بر حسب معیار تعریف و تشخیص (عدم توانایی در کنترل انزال یا طول مدت رسیدن به انزال)، شیوع انزال زودرس بین ۴ تا ۶۶ درصد بوده (به طور متوسط ۳۰ درصد) و شایعترین یا دومین اختلال جنسی (بعد از ناتوانی جنسی) مردان به حساب می آید. حال در ادامه این مقاله به این خواهیم پرداخت که علل و عوامل مستعد کننده انزال زودرس چیست؟ و چه راه های درمانی وجود دارد؟

 

علل و عوامل مستعد کننده انزال زودرس چیست؟

علل و عوامل مستعد کننده انزال زودرس چیست؟

 

انزال زودرس چیست؟

بر اساس دهمین نگارش طبقه بندی بین المللی بیماری ها توسط WHO، به عدم توانایی در به تاخیر انداختن انزال به حدی که بتوان از ارتباط جنسی لذت برد، انزال زودرس گفته می شود و از نظر زمانی با بروز انزال قبل یا ظرف ۱۵ ثانیه از دخول و یا حتی قبل از نعوظ کامل مشخص می شود. ولی اکثر صاحب نظران بر بروز انزال زودتر از یک دقیقه بعد از دخول توافق دارند (صرف نظر از تعریف، مهم است که زوجین از نظر کمی و کیفی آنچنان ارتباط جنسی داشته باشند که هر دو در اکثر مواقع از آن لذت ببرند).

انواع انزال سریع یا زود انزالی

اگر انزال زودرس از همان اولین تجربه جنسی وجود داشته باشد به آن نوع اولیه و اگر جدیدا رخ داده باشد (یعنی فرد قبلا قادر به کنترل انزال خود بوده است) به آن نوع ثانویه گفته می شود. این افتراق در تشخیص علت و درمان آن بسیار کمک کننده است. در حالت عادی فاصله زمانی تحریک و تهییج جنسی (نزدیکی مهبلی) تا زمان انزال در اکثر افراد طبیعی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است، ولی در این افراد این زمان کمتر از یک دقیقه است ( در بعضی افراد حتی قبل از دخول).

علل و عوامل مستعد کننده انزال زودرس

هم عوامل فیزیولوژیک (در واقع نورولوژیک) و هم عامل سایکولوژیک (به عبارتی روحی روانی یا رفتاری) در بروز انزال زودرس نقش ایفا می کنند. به طور کلی، در اکثر موارد انزال زودرس اولیه عامل نورولوژیک و در بیشتر موارد نوع ثانویه آن عامل سایکولوژیک دخیل هستند. شایعترین این عوامل عبارتند از:

اضطراب

اضطراب، نگرانی و‌ دلهره به هر دلیل (از موقعیت نامناسب ارتباط جنسی گرفته تا نگرانی از توانایی جنسی خود، یا ارضا همسر، ترس از حاملگی و …) از طریق افزایش اثر تحریکی مغز باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی خودکار (سمپاتیک) و کاهش آستانه انزال می شود. اضطراب را بایستی شایعترین و مهمترین عامل دخیل در انزال زودرس در نظر گرفت.

با توجه به اینکه اضطراب در بسیاری از بیماری ها و اختلالات سایکولوژیک جز تقریبا ثابت و شایعی است، لذا می توان به لیست علل به وجود آورنده یا تشدید کننده انزال زودرس، اختلالات دیگری نظیر اضطراب عمومی، فوبیا، وسواس، تنش پی از فاجعه (PTDS) و افسردگی (خصوصا نوع مزمن) را اضافه کرد. در واقع، در اکثر افراد با از بین بردن اضطراب، مشکل انزال زودرس تقریبا به طور کامل برطرف می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان انزال زودرس و ناتوانی های جنسی با گیاهان دارویی

 

اختلال نعوظ

بر اساس آمار، حدود ۳۰ درصد از مبتلایان به انزال زودرس به طور همزمان دچار اختلال نعوظ نیز هستند.

اختلالات طبی

خوشبختانه علل طبی انزال زودرس چندان شایع نیستند و مهمترین آن ها عبارتند از: مولتیپل اسکلروز، برخی از ضایعات نخاعی، نوروپاتی محیطی، پرکاری تیروئید، دیابت، پروستات، افزایش تحریک پذیری آلت، کوتاهی فرنولوم حشفه، کاهش حساسیت گیرنده های سروتونینی.

سایر عوامل

عدم ارتباط جنسی منظم و دفعات کم آن، مصرف داروهای دوپامینی و سمپاتو میمتیکی، مصرف الکل، مواد توهم زا یا شادی بخش (از جمله کوکائین و آمفتامین) و اختلال در پیوند عاطفی با والدین در دوران کودکی می توانند موجب تشدید و ایجاد انزال زودرس شوند.

اصول کلی درمان انزال زودرس

تقریبا بیش از ۹۰ درصد موارد انزال زودرس قابل درمان هستند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب توجه به چند نکته زیر حائز اهمیت است.

  • در اکثر موارد چند عامل در ایجاد انزال زودرس دخالت دارند و توجه چند جانبه را می طلبد.
  • درمان یک روند نسبتا طولانی و زمان بر و تدریجی است و انتظار نداشته باشید یک شب بر طرف شود (هر چند در برخی از موارد برخی از داروها از همان ابتدا موثر خواهند بود)
  • اگر مسئله ای هست که مایل نیستید با همسرتان در میان بگذارید، آن را با پزشک یا درمانگر خود در میان بگذارید. در بسیاری از موارد برخی از رازها در پیدا کردن درمان بسیار کمک کننده خواهد بود.

با شناسایی عامل اصلی به وجود آورنده اختلال می توان به طور مستقیم به درمان آن پرداخت ولی در اکثر موارد، اقدام چند جانبه لازم است و معمولا مجموعه ای از روش های زیر (تحت نظر متخصص) موثر خواهد بود.

1- همکاری و صمیمیت زوجین

شرط لازم ( ولی نه کافی) برای موفقیت درمان همکاری همسر مرد و وجود یک رابطه صمیمی میان آن دو است. به همین دلیل بایستی قبل از هر چیز با طرح و حل مسائل ناراحتی ها، مشکلات، گذشته ها، دلخوری ها و انتظارات، ارتباط زوجین بهبود یابد. آگاهی کامل از مکانیسم یک فعایل جنسی و خصوصیات یکدیگر از دیگر ملزومات است.

2- اصلاح باورها

بایستی با یک بررسی عمیق و مطالعه کامل، دید خود را نسبت به زن، ازدواج و رابطه جنسی اصلاح نمود. اگر زن را موجودی عجیب و غریب یا ضعیف بپندارید یا رابطه جنسی برایتان فقط یک رفع نیاز است. احتمالا بدون دارو (و آن هم نه برای همیشه) مشکل شما حل نخواهد شد.

3- کنترل اضطراب و رسیدن به آرامش

نگرانی از عدم توانایی در برآورده کردن خواسته همسر، یا ناتوانی در ارتباط جنسی و امثال آن می تواند موجب تشدید انزال زودرس شود. با مطالعه و مشاوره بایستی روش های مواجهه با اضطراب و کنترل آن را فرا گرفت. یادگیری و بدست آوردن مهارت در روش های آرام سازی و استفاده از آن در موقع نزدیک شدن به ارگاسم مهمترین اصل در کنترل زمان ارگاسم است. بدین ترتیب می توان فعالیت سیستم سمپاتیکی را که تعیین کننده آستانه انزال است تا حدی به کنترل خود در آورد (با کاهش ضربان قلب، تعداد تنفس و تنش عضلات).

نکته: در برخی از موارد با نظر پزشک معالج حتی ممکن است برای مدتی نیاز به مصرف داروهای ضد اضطراب باشد.

4- افزایش اعتماد به نفس

همزمان با کار بر روی اضطراب بایستی حرمت نفس خود را افزایش داد و اعتماد به نفس خود را در زمینه توانایی جنسی افزایش داد. در این رابطه، در بسیاری از موارد شروع درمان دارویی انزال زودرس بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

علل و عوامل مستعد کننده انزال زودرس چیست؟

علل و عوامل مستعد کننده انزال زودرس چیست؟

 

5- تمرین عضلات لگن

هر چه به زمان انزال نزدیک تر شویم، عضلات لگن دخیل در فعالیت جنسی (خصوصا عضلات کف لگن) تحت تنش و انقباضات شدیدتر و بیشتری خواهند بود و این خود باعث تشدید تهییج و تحریک جنسی و سریعتر رسیدن به آستانه انزال می شود. با تمرین و ورزش عضلات لگن می توان به تحت کنترل در آوردن انزال نزدیکتر شد.

6- شناسایی سطح تحریک و آستانه انزال

مهمترین مسئله در به کنترل در آوردن زمان انزال، آگاهی از سطح تحریک و بیداری جنسی خود است.

7- درمان دارویی

در بسیاری از افراد استفاده دارو حداقل در شروع درمان لازم و بسیار کمک کننده خواهد بود و می توانند به کمک رفتار درمانی بیایند. از میان داروهای مطالعه شده داروهای زیر بیش از بقیه نتیجه بخش بوده و توسط بسیاری از صاحب نظرات توصیه می شوند که عبارتند از:

  • داروهای بالا برنده سروتونین
  • داروهای مهار کننده فسفودی استراز
  • داروهای بی حس کننده موضعی

کلام آخر

در کل، درمان انزال زودرس بر سه اصل استوار است:

1- رفع عوامل مستعد کننده یا تشدید کننده (خصوصا اضطراب)

2- رفتار درمانی

3- درمان دارویی

در اکثر افراد، درمان با مجموعه ای از هر سه اصل انجام می گیرد. تمرینات درمانی بایستی به طور مرتب و حداقل ۲ بار در هفته انجام شوند. درمان دارویی در کوتاه مدت، خصوصا در شروع درمان، نقش بسیار خوب و موثری دارد ولی بایستی حتما با نظر پزشک باشد.

توجه: اگر به طور همزمان دچار اختلال نعوظ و انزال زودرس هستید، اول بایستی اختلال نعوظ درمان شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه موصیلی سفید را با خواص تقویت میل جنسی، بهبود ضعف جنسی، درمان اختلال نعوظ، کاهش استرس و اضطراب ذهنی، آنتی اکسیدان و درمان عفونت، افزایش شیر مادر، افزایش وزن و افزایش حجم عضلات، تقویت ایمنی بدن، کنترل دیابت، تسکین درد و التهاب ناشی از آرتروز، درمان اختلالات ادراری مانند بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0