topNotif

عوارض و پیامدهای منفی خوابیدن بعد از غذا

11722 بازدید
08 اسفند 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

بدانید که، با خوابیدن بعد از غذا به استقبال بیماری های خطرناک می روید!

بعضی از افراد عادت دارند که بلافاصله پس از خوردن غذا بخوابند. این مسئله در اکثر مواقع به هنگام ظهر و بعد از صرف ناهار اتفاق می افتد. پس از غذا خوردن بسیاری از مردم تنبل و خواب آلود می شوند اما بهتر است بدانید که خوابیدن بلافاصله بعد از یک وعده غذایی سنگین، برای سلامت بدن بسیار خطرناک است. اگر این عادت برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، آماده باشید که بدن شما در معرض بیماری های جدی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن، دیابت و حتی سکته مغزی قرار خواهد گرفت. بنابراین، بهتر است بدانید که عوارض و پیامدهای منفی  خوابیدن بعد از غذا چیست؟

 

عوارض و پیامدهای منفی خوابیدن بعد از غذا

عوارض و پیامدهای منفی خوابیدن بعد از غذا

 

عوارض و پیامدهای منفی خوابیدن بعد از غذا

سوزش معده (سوزش سر دل)

مشکل سوزش معده یا همان سوزش سر دل، در افرادی که بعد از خوردن غذا به خواب می روند، بسیار شایع است. دلیل این امر این است که پس از خوردن غذا، بدن شروع به هضم غذا کرده و اسید معده برای هضم غذا شروع به ترشح می کند. اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا بخوابید، بازگشت و ترشح بیش از حد این اسید ها سبب سوزش شده و در طولانی مدت مشکل زخم معده را برای فرد بوجود می آورد.

عدم هضم غذا

اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا به خواب بروید، غذای شما در معده هضم نمی شود. دلیل این امر این است که بعد از خواب، سیستم بدن در حالت ثابت و استراحت قرار گرفته و کار را متوقف می کنید. به این ترتیب، روند هضم در طول خواب نیز متوقف می شود، که سبب مشکلاتی در سیستم گوارش می شود.

افزایش وزن

یکی از پیامدهای خوابیدن بعد از غذا، چاقی است. اگر جز افرادی هستید که بلافاصله بعد از صرف غذا به خواب می روید، پس از مدتی کوتاه وزن شما افزایش خواهد یافت زیرا، در حالت خواب متابولیسم بدن کاهش می یابد و همان طور که قبلا اشاره شد، سیستم گوارش در حالت خواب به درستی کار نخواهد کرد. بنابراین، جای تعجب نیست اگر وزن شما رو به افزایش است.

 

همچنین بخوانید:    عوارض مصرف نوشابه های گازدار

 

دیابت

معمولا پس از خوردن غذا، سطح قند (گلوکز) در بدن افزایش می یابد. اگر بلافاصله پس از خوردن غذا به خواب بروید، بدن از این قند در مقادیر بسیار کم استفاده کرده، به طوری که بیشتر قند شروع به حل شدن در خون می کند. بنابراین، عادت خوابیدن بعد از غذا، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. خوابیدن بعد از غذا، می تواند قند خون را به میزان خطرناکی افزایش دهد که این برای بیماران دیابتی ممکن است مرگبار باشد.

سکته مغزی

بهتر است بدانید که خوابیدن بعد از غذا، میزان سکته مغزی در افراد را  افزایش می دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمال بازگشت غذا به مری در افرادی که بلافاصله بعد از غذا می خوابند، افزایش یافته و این امر سبب بروز مشکل آپنه خواب می شود. آپنه خواب نیز به نوبه خود منجر به سکته مغزی می شود.

اختلال در کیفیت خواب

خوابیدن بعد از غذا، کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهد. این امر بسیار طبیعی است، به خصوص اگر غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی و ادویه بودند، خورده باشید. دلیل این امر این است که غذا در معده شما انباشته شده و روند هضم غذا به تدریج کاهش می یابد. هم زمان از سوخت و ساز بدن نیز کاسته می شود. به همین علت شما خواب خوب و آرامی نخواهید داشت.

 بهترین زمان برای خوابیدن بعد از غذا

بر اساس مطالعات انجام شده، بهتر است فاصله خوردن غذا تا خوابیدن حدود 2 تا 3 ساعت باشد. در این مدت بدن کار هضم را به درستی انجام داده و مشکلی برای سیستم گوارش ایجاد نمی شود. همچنین، مطالعات نشان می دهد بهتر است که وعده شام را در ساعت 7 بعد از ظهر میل کنید. زیرا، سیستم گوارش زمان کافی برای انجام هضم را دارد و در چنین وضعیتی، خواب خوب و عمیقی در شب خواهید داشت. البته لازم به ذکر است خوردن تنقلات سالمی مانند بادام، شیر گرم و عسل، توت فرنگی و ماست کم چرب اختلالی در کار هضم ایجاد نمی کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق شاطره را با خواص ضد حساسیت ها،تصفیه کننده خون، صفرابر، اشتهاآور، معرق، رفع بیماری های پوستی، ادرارآور، ضد زردی، تقویت لثه و جلوگیری از خونریزی آن، هضم کننده غذا،رفع کمبود ویتامین ث در بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

15
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0