topNotif

بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری (علل، علایم و راه های درمان)

2052 بازدید
11 آذر 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

 بیماری یا عفونت لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری

بارداری زمان سختی برای هر زن است. حفظ سلامت جنین در این دوره بسیار مهم است. در طول این زمان، مادر باید مراقبت های خاصی نسبت به غذا و دیگر عادات خود داشته باشد. حتی یک اشتباه کوچک در خوردن غذای نامناسب در دوران بارداری نیز می تواند بر سلامت جنین تاثیر بگذارد. در طول بارداری، برخی از زنان مبتلا به بیماری به نام لیستریوزیس یا لیستریوز (Listeriosis) می شوند. لیستریوزیس در حالت عادی معمولا خطرناک نیست، اما در دوران بارداری خطرناک است. در ادامه خواهم گفت که علل و علایم بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) چیست؟

 

بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری

بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری

 

بیماری یا عفونت لیستریوزیس (لیستریوز) چیست؟

لیستریوزیس یا لیستریوز نوعی از مسمومیت غذایی است که توسط باکتری لیستریا مونوسیتوژنز ایجاد می‌شود. گر چه این بیماری خطرناک نیست و پس از چند روز درمان می شود، اما در دوران بارداری می تواند بر سلامت جنین شما تاثیر بگذارد. این بیماری همچنین می توانند مسئول سقط جنین یا هر گونه بیماری جدی در جنین باشد. همچنین این بیماری می تواند برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها بسیار ضعیف (مانند افراد سالخورده، بیماران مبتلا به ایدز و غیره) است، خطرناک باشد.

علت لیستریوزیس (لیستریوز) چیست؟

باکتری لیستریا که علت اصلی لیستریوزیس است، در گرد و غبار، خاک، آب، مدفوع حیوانات و ادرار و غیره یافت می شود. در انسان این باکتری ها از طریق غذا و نوشیدنی ها وارد بدن می شود. این باکتری ها می توانند در غذا و نوشیدنی ها رشد کنند. همچنین، در دماهای بسیار پایین باقی می ماند و حتی پس از نگهداری غذا در یخچال نیز بارها و بارها رشد می کند. این باکتری به سختی قابل تشخیص است زیرا، حتی پس از آلوده شدن غذا به باکتری های لیستریا، بو و مزه غذا تغییری نخواهد کرد. خطرناک ترین این عفونت در محصولات لبنی است.

علایم بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) چیست؟

این بیماری نشانه و علایمی شبیه به بیماری آنفولانزا را دارد. از علایم آن می توان به اسهال، تب، بدن درد، لرز، حالت تهوع، انقباض و درد شکمی، خستگی، سر درد، از دست دادن تعادل و در برخی موارد تشنج اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید: رژیم غذایی دوران بارداری و مواد غذایی که باعث سقط جنین می شوند

 

خطر ابتلا به بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری

بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری بسیار خطرناک است. زیرا این باکتری می تواند از طریق جفت از مادر به جنین منتقل شود. حتی ممکن است این بیماری هیچ علایمی در بدن مادر ایجاد نکند. اما می تواند موجب زایمان زودرس، سقط جنین، تولد نوزاد مرده و یا بیماری های مرگبار در جنین شود. خطر ابتلا به این بیماری در زنان باردار به واسطه ضعف سیستم ایمنی بدن، چند برابر افراد معمولی است.

نحوه تشخیص و درمان بیماری لیستریوزیس (لیستریوز)

پس از بروز علایمی که گفته شد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. انجام یک آزمایش خون، ابتلا به این بیماری را مشخص می کند. پس از تشخیص این بیماری برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. اگرچه این بیماری در 2 تا 3 روز درمان می شود اما احتمال خطر برای جنین بسیار بالا است. بنابراین باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

پیشگیری از عفونت لیستریا (لیستریوز) در بارداری

  • باکتری های لیستریا معمولا در شیر خام و شیر غیر پاستوریزه رشد می کنند. بنابراین، همیشه از شیر پاستوریزه و یا از شیر خوب جوشیده شده در دوران بارداری استفاده کنید.
  • این باکتری در گوشت خام نیز وجود دارد. بنابراین، از خوردن گوشت های خام و غذاهای دریایی خام جدا خودداری کنید.
  • قبل از مصرف میوه و سبزیجات آن ها را به دقت بشویید و از خوردن سبزیجات نشسته دوری کنید.
  • لیستریا باکتری است که با حرارت بیش از حد نابود می شود. بنابراین، زمان پخت و پز بالا ببرید و برای گرم کردن مجدد غذا، مطمئن شوید که غذا به خوبی گرم شده، به حدی که بخار از غذا بلند شود.
  • نگه داری غذا در یخچال و فریزر مانع رشد باکتری لیستریا نمی شود. بنابراین، از نگه داری مواد غذایی برای مدت طولانی در یخچال خودداری کنید. از خوردن غذاهای کهنه اجتناب کرده و هر روز غذای تازه مصرف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شیرافزا را با خواص زیاد کننده شیر مادران، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0